VADÅ UPPHOVSRÄTT?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, artikel 27.2
Advertisements

Farmorgun Välkomna till: Lär dig blogga Internationella kvinnodagen Södertälje kommun Gun Svensson Farmor Gun i Norrtälje 72 år.
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
First Class Arken - Introduktionskurs
IPad grundkurs.
Skapa ett video-CV på YouTube
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Anneli och Christians Datorskola
Släktskapsregeln för 6a
En presentation för dig som är lärare
Att läsa och studera.
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Informationssökning & Källkritik
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
Mål och betygskriterier
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Källkritik På internet.
Formellt, skarpt och snyggt
Internet och upphovsrätt
Min första kontakt med arbetslivet
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Det var en gång tre systrar
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Källkritik på Internet
Att hålla en presentation
©storm.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Källkritik på Internet
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Sektorn för Socialtjänst
Källor! Hur gör man egentligen?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
1. Uppgiften presenteras
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vem är du?.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
AV: Clara Jämttjärn 5:1. 1. Upphov är ursprung och skapat av en upphovsman. X. Upphov är en persons jobb. 2. Upphov är när någon gör slut.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
UPPHOVSRÄTT – vad är det ?.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Mål:  Börja arbeta med grundkursen i demokrati.  Avsluta arbetet med I Stormens öga (9.00). Metod:  Enskilt arbete med frågor om demokrati.  Diskutera.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Nätmobbning/Cyberbullying
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Källkritik på Internet
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Yttrandefrihet.
Det finns tre olika söktjänster: 1. Indexerade söktjänster: Använder sig av sökrobotar. Ex. på indexerade söksidor är ALTAVISTA, GOOGLE och EUROSEEK 2.
Upphovsrätts Bilder Musik Film Verk Med mera. Skyddat Litterära och konstnärliga verk Resultat av personligt intellektuellt skapande Personliga uttrycksformen.
UPPHOVSRÄTT.
En guide för arbeten i SO
UPPHOVSRÄTT.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Källkritisk informationssökning
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Upphovsrättslagen Personuppgiftslagen Offentlighets- och sekretesslagen.
Kommunikationspass Jag heter
Lagar Astar 2017.
Övning Tid: 20 minuter Vad är upphovsrätt?.
Lektion Tid: 200 – 300 minuter 8 övningar
Övning Tid: 20 minuter Upphovsrätt eller fel.
Presentationens avskrift:

VADÅ UPPHOVSRÄTT?

Vad är upphovsrätt ? Det är en lag som säger vad du får göra och inte med material som andra skapat. Material är tex bilder, fotografier, texter, film, musik och datorprogram. Upphovsman blir du så fort du skapat något eget, du behöver INTE söka för att få upphovsrätt till ditt eget material. Upphovsrätten till ett material ”går ut” 70 år efter personens död.

Vad är problemet ? Den tekniska utvecklingen har medfört stora möjligheter både för de som gör materialet(upphovsmännen) och för alla som tar del av det. Samtidigt har detta inneburit att upphovsmännen blivit mer sårbara än tidigare eftersom deras material enkelt kan kopieras och spridas vidare utan deras tillåtelse. Detta sker också ofta, exempelvis genom olovlig fildelning. Det är lätt att tänka att ”det är OK” att ta för sig av material och sprida detta bara därför att det är möjligt ! Kanske är det lätt att bli frestad att gratis ladda ner eftersom allt finns tillgängligt på internet idag. Men stanna upp och tänk efter nu !! Att kopiera från olagligt material innebär att du inte betalar för dig och att upphovsmannen inte får betalt för sitt arbete.

Vad händer i framtiden om det fortsätter så ? Ingen vill jobba med yrken där du skapar saker tex författare, konstnärer, musiker, fotografer, dataspelskreatörer, artister, musik och filmproducenter. Det produceras inga nya verk tex låtar, filmer, datorspel, böcker m.m.

Får jag ladda ner bilder, musik och filmer från nätet ? - Ja, det är tillåtet att ladda ner bilden, filmen eller musiken från internet om upphovsmannen uttryckligen har tillåtit kopiering av materialet. Men det är inte tillåtet att via fildelningsprogram sprida/dela med sig av den musik eller de filmer man har laddat ner till sin dator. -Nej, det är inte tillåtet att ladda ner bilder, filmer eller musik som är utlagda på nätet utan upphovsmannens tillstånd. Nedladdningar måste göras från så kallad laglig förlaga Det bästa är att utnyttja lagliga musiktjänster och gratisarkiv med bilder.

Vad kan jag göra utan att be upphovsmannen om tillstånd ? -Kopiera för privat bruk (ett eller några få exemplar) -Använda fria verk (där skyddade tiden gått ut) -Använda gratisarkiv (dock ej i kommersiellt bruk) -Använda lagliga musiktjänster -Använda freeware/shareware (gratisprogram/testprogram) -Citera (hänvisa till vad någon annan skrivit eller sagt) -Använda som inspiration och källor (titta och få idéer) -Hämta uppgifter ur databas -Spela upp CD-skivor i klassrummet -Framföra levande musik i skolan -Spela in en skolkonsert/pjäs (dock ej kopieras!)

Hur kommer jag i kontakt med upphovsmannen ? -om det gäller material som du hittat på nätet, tex ett foto, leta rätt på kontaktuppgifter för den webbplats där du hittat fotot. -om det är något som du hittat i tryckt material, tex i tidning eller böcker, kontakta tidningsredaktionen eller bokförlaget. -du kan också kontakta en upphovsrättsorganisation som hjälper dig att komma i kontakt med upphovsmannen.

Ok eller inte ? DU FÅR Göra en eller några få kopior av ett verk för privat bruk, tex bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller kopiera från tidningar till dig själv och din familj eller dina vänner. Lägga ut musik och bilder som du själv har skapat på nätet. Ladda ner musik och film som är utlagd på nätet med upphovsmannens tillstånd. Titta eller lyssna på material som finns på nätet, även om det materialet skulle vara utlagt utan tillstånd. Knäcka en kopieringsspärr på en DVD eller CD om du annars inte kan se eller lyssna på det som är inspelat.

DU FÅR INTE Kopiera datorprogram Kopiera hela böcker Dela med dig av din musik- eller filmsamling på nätet Ladda ner musik och film som är utlagd på nätet utan tillstånd från upphovsmannen Knäcka eller gå runt en kryptering, lösenordsspärr eller liknande som används för att skydda tex musik eller film som säljs över nätet - Knäcka en kopieringsspärr på en DVD eller CD för att kopiera skivan.

Vad händer om jag bryter mot lagen ? Du kan bli skyldig att betala skadestånd till upphovsmannen. Du som fyllt 15 år och medvetet eller av grov oaktsamhet bryter mot lagen kan straffas och få böter eller till och med fängelse.

Tänk på: Att upphovsrätten gäller även om copyrightsymbolen inte är utsatt. Om du skapar dina egna texter, bilder, filmer eller låtar är du fri att göra vad vill med dessa. Länkar – läs mer Om du vill ta reda på mer om upphovsrätt gå in på följande länkar: http://www.javascript.nu/copy.shtml http://www.antipiratbyran.se/index.htm?id=sta#1 http://www.conservation.gu.se/digitalAssets/985/985921_Upphovsr__tt_elevguide.pdf http://www.copyrightsidan.se/upphovsman http://www.stim.se/OM-STIM/Om-upphovsratt/

Källor Fakta från kolla källan – skolverket ” Att kunna leva på sitt skapande” undervisningsmaterial från regeringen Bilder från: Multimediabyrån (tecknade gubbar, polis,huvud i bok) Wikipedia (copyrightsymbolen) Maria Kask illustratör till ”Att kunna leva på sitt skapande” med tillåtelse. (alla övriga bilder)