Arbeidet med COINCO - Forholdet til «Den Skandinaviske Arena» Møte i Europapolitisk Forum i Oslo 8.november 2012 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad Akershus.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Advertisements

Malmös befolkning invånare (2011)
Brysselnätverket 27 mars 2014
Rymdstyrelsens strategi med fokus på 2011 – 2015 Olle Norberg Generaldirektör Svensk rymdverksamhet i ett europeiskt perspektiv © Rymdstyrelsen
Nye Mål 3: Kjernegeografien med: 109 norske og 53 svenske kommuner km2 (Hellas km2) - 2,1 mill innbyggere Muligheter i >20% områdene.
Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november.
Syfte och mål En självklar förening för chefer och ledare inom vård och omsorg Utveckla och stödja medlemmarna i deras ledarprofession.
Regionala prioriteringar f r o m Region Värmland I Ann Otto.
Framtidsperspektiv – Öresund Per Tryding, PhD Ladda ner vår app!!
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
CPMR Bildat 1973 CPMR har till syfte att stödja och arbeta för Europas perifera och maritima regioner genom att främja en balanserad territoriell utveckling.
Nya Ostkustbanan.
TEN-T Kommentarer till EU-kommissionens förslag oktober 2011.
Lidköping Det första decenniet på 2000-talet innebar fler i arbete och snabbt ökande realinkomster för de allra flesta. Bättre hälsa och minskad.
EUs Regionalfond och därefter
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Vardagspolitik är global
Aktuella frågor på EU-nivå
KUSK KUSK - har vuxit fram ur förprojektet ’Kunskapsunderlag för näringsutveckling’ och handlar om att öka kunskapen om förutsättningarna för tillväxt.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Västsvenska paketet.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
Transnationellt Seminarium Stockholm
Västra Götaland 2020 Ny tillväxt och utvecklingsstrategi för Västra Götaland för den kommande programperioden Ersätter nuvarande tillväxtprogram.
- Det nye programmet for det nordiske språksamarbeidet innen NMR
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Västra Götaland.
Örestat III är ett samarbete mellan Region Skåne (Leadpartner), Region Hovedstaden, Region Sjæ lland, Helsingborg stad, Malmö stad, Arbetsförmedlingen,
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Västra Götalands maritima strategi
”För en svensk kommuns intressen i EU" City of Malmö EU office Rue du Luxembourg 3, 1000 Bryssel Tel
Jämtlands och Västernorrlands läns EU-kontor
”0-vision” Miljöutskottet Transporter ska inte leda till allvarlig skada på människor eller miljö (Nasjonal transportplan , norske transportetatenes.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Örestat III är ett samarbete mellan Region Skåne (Leadpartner), Region Hovedstaden, Region Sjæ lland, Helsingborg stad, Malmö stad, Arbetsförmedlingen,
Underlag för infrastruktur- och kommunikationsplanering -om befolkningsutveckling samt om trafik- och godsflöden över riksgränsen Föredrag den 13 september.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
invånare (2011) Ung befolkning - 48% är under 35 år högskolestudenter, varav på Malmö högskola 175 länder representerade Cirka 150.
Syfte En självklar förening för chefer och ledare inom vård och omsorg Utveckla och stödja medlemmarna i deras ledarprofession.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak Stockholm 16 juni 2015 Linda Reinholdsson, projektrådgivare.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Välkommen till Mötesplats social hållbarhet
Statsrådsberedningen EU:s strategi för Östersjöregionen - en EU-politik för Östersjöområdet.
MedCoast Scandinavia the up and coming biomedical region GÖTEBORG.
Vad? – Varför? – Hur? Finansiering av infrastruktur för alternativa bränslen och fordon. Det finns ett gap mellan vilka infrastrukturinvesteringar vi.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Nordland och EU, ny programperiod, nya möjligheter LTU De nya programmen , vad är nytt?
Örestat III är ett samarbete mellan Region Skåne (Leadpartner), Region Hovedstaden, Region Sjæ lland, Helsingborg stad, Malmö stad, Arbetsförmedlingen,
Blir vi mulig et land? Siv Friðleifsdóttir, ordförer for Grensehindringsrådet, 22. mai 2014 jubileumskonferanse, Island.
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
Nordiska rådets insatser på transportområdet
Arbetsområde: Utvecklande av ett miljövänligt vägtrafiksystem.
ESS & MAX IV: Cross Border Science and Society Slutkonferens delprojekt Gränshinder 15 Dec 2016 Eskil Mårtensson, projektledare, Region Skåne Jakob Øster,
Samrådsförslag.
Gränskommittéernas finansiering från NMR
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Presentationens avskrift:

Arbeidet med COINCO - Forholdet til «Den Skandinaviske Arena» Møte i Europapolitisk Forum i Oslo 8.november 2012 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad Akershus fylkeskommune

Den Skandinaviske Arena (DSA) Initiativtager til COINCO prosjektet Den Skandinaviska Arenan är ett politiskt samarbete för att knyta samman Öresundsregionen, Halland, Göteborg-Osloregionen*. Initiativet till samarbetet togs år 2000 av svenska Utrikesdepartementet och idag finns en politisk samarbetskommitté etablerad med representanter från Norge, Sverige och Danmark. Parterna i Den Skandinaviska Arenan är Akershus Fylkeskommune, Göteborgs Stad, Helsingborgs stad, Malmö stad, Københavns kommune, Oslo Kommune, Region Halland, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Skåne, Västra Götalandsregionen, Östfold Fylkeskommune. DSA:s sekretariat utgörs av sekretariatet för Göteborg-Oslo samarbetet och Öresundskommittén.

DSAs målsetting Syftet med samarbetet är att verka för  att utveckla en europeisk tillväxtkorridor med hög tillgänglighet och fokus på forskning och innovation  att stärka tillväxten på ett hållbart sätt och göra regionen mer konkurrenskraftig i ett europeisk och globalt perspektiv  regionförstoring och en sammanhållen arbetsmarknadsregion där människor ges bättre pendlingsmöjligheter, tillgång till fler arbetsplatser och där de kan välja att bo på en ort och arbeta på en annan  bättre och miljömässigt hållbara transportlösningar för gods och människor  Et tett samarbeide mellom regionene i Den Skandinaviske Arena for å realisere og sikre gjennomslag ovenfor de nasjonale myndigheter i de nordiske landene

DSA-Oppfølging av Nordisk Triangel «Det Nordiske Triangel» ble lansert av de nordiske regjeringer i 1996 som et ledd i innspill til utformingen av «TransEuropian Network»(TEN-T). Innspillet gjaldt planlegging og utbygging av et effektivt, bærekraftig og konkurransekraftig transportsystemet på veg og jernbane mellom Oslo- København og Stockholm( Nordisk Triangel). Det var lagt opp til at utbyggingen skulle delfinansieres med både EU og nasjonale midler. I 2007 ble lenken fra Stockholm til Helsinki en del av «Det Nordiske Triangel». Ved EUs revisjon av retningslinjene til «TransEuropian Network»(TEN-T) i 2009 ga de nordiske regjeringer nok en gang en tilbakemelding om at «Det Nordiske Triangel» var det viktigste grensekryssende infrastrukturprosjektet i Norden i EU-sammenheng.

Visjonen til COINCO The Scandinavian 8 Million City – är en region med stark konkurrenskraft på global nivå. Städerna, kunskaps- och kompetensmiljöerna på sträckan Oslo-Göteborg-Köpenhamn är en attraktiv sammanhängande arbetsmarknad med miljövänliga och långsiktigt hållbara mobilitetslösningar

DSA strategi-COINCO er et redskap for realiseringen av målsettingen Den Skandinaviska Arenans strategi : För att realisera målsättningarna är Arenans strategi att COINCO belyser: 1.Etablera snabbtåg/intercitytåg Oslo-Göteborg-Köpenhamn och att dubbelspår, för hastigheter upp till 250 km/t, är fullt utbyggt senast år På sikt etablera höghastighetståg mellan Oslo och Köpenhamn/Kastrup och vidare mot det europeiska höghastighetsnätet 3.Skapa en gemensam gränsöverskridande planering i infrastrukturfrågor mellan Sverige, Danmark och Norge 4.Prioritera skandinaviska snabb- och höghastighetståg inom ramen för EU och den transnationella europeiska transportinfrastrukturen, TEN-T 5.Främja den Nordiska Triangeln. Det innebär snabba, gröna och effektiva transporter mellan de tre skandinaviska huvudstadsregionerna Köpenhamn, Oslo och Stockholm samt Göteborg med Nordens största hamn.

InterCity (IC) •InterCity-triangelet - et felles bo og arbeidsmarked på Østlandet •InterCity-området vil knytte byene tettere sammen og gjøre det lettere å dagpendle mellom dem. •Jernbaneverket har uttalt at InterCity kan stå ferdig på 10 år.

Godstransport med jernbane Osloregionen – en innfartsåre til/fra Europa og navet i Norge

Et skandinavisk planperspektiv gir lønnsomhet

Resultater fra COINCO North -Avsluttet i juni 2011