DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj 2013. Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

Utredande text - källkritik.
HSS Medias digitala medier
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Källkritik.
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
Källor: Skolverket, Annika Hultén
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Öppna nya kanaler till skönlitteraturen – hur då? Några exempel på hur den nya tekniken kan underlätta flödet författare – läsare Mimers Träd, Alfta
Att bygga nätverk genom sociala medier
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Maria Holm
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
På kik kommunicerar man genom att chatta och skicka bilder till varandra gratis var man än befinner sig förutsatt att man har internet. Har man en video.
En nationell kampanj för digital delaktighet i Sverige
Ö Cissi Cissi Dahl & Anneli Bengtsson X-Ovation.
Jonas Andersson, Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap
Nätmobbning
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Hur tänker Handisam om sociala medier?
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
1.
Nya förutsättningar för lärande
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
socionom och journalist kommunikatör
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Informationssökningsprocessen:
Koka PR-soppa på en spik Johanna Snickars. Nordnet – en Nordisk nätbank Nordnet erbjuder tjänster som gör det enkelt att spara och låna Med innovativa.
Välkommen till Del 3.
Med efterföljande After Work. Repetition från tidigare samt nyheter och fördjupning Intresseinriktningarna och kunskaperna är olika. Möjlighet till att.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Skriva noveller.
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
Sanning eller myt…. Kontrollfrågor WWW  Vem säger….  Vad är det som sägs?  Varför sägs det?
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
SÖS i sociala medier Kommunikationsavdelningen, Södersjukhuset
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
GILLA Ungdomsarbete på Facebook.com Dela och bjud in andra som arbetar med ungdomsverksamhet på nätet. Här delar vi info. om kommande seminarium mm.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vem är jag, Vem är du?.
Community. Vad är Community ? Community=gemenskap. Community = mötesplats på nätet. Communityt kan se olika ut beroende på målgrupp. Vanligast är att.
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Kajsa Hartig Nordiska museet
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Kommunikationsplan för ----
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Beredskap på kvällar och helger
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Presentationens avskrift:

DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj 2013

Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen

Internet förändrar allt…  Dialog istället för monolog  Alla kan publicera  Obegränsat utrymme  Ökad mätbarhet  Lokalt och internationellt  Bestämd plats till obestämd plats

…men ändå inte: Sociala medier innebär ett skifte i hur vi kommunicerar, men är ändå i grunden samma sak som vi alltid har gjort.

Varför ska jag engagera mig?  Relevant att vara där ens målgrupper är… (… och om drygt 4,7 miljoner svenskar finns på Facebook så finns typ alla målgrupper där.)  Relativ nackdel för en själv om alla andra deltar  Ytterligare perspektiv i nyhetsflödet / ”early warning”  Affärsutveckling  Gå förbi journalisterna  Ditt varumärke finns där – med eller utan dig  Bygga nätverk

Facebook  Socialt nätverk  Grundat 2004  1 miljard användare  Profiler, sidor och grupper  Integritetsnivåer  13-årsgräns Profil, sida eller grupp? -En profil har du som person. Du kan vara vän med andra. -En sida är en ”marknadsföringskanal” som folk kan gilla. -En grupp är ett öppet eller slutet diskussionsforum.

Twitter  Mikroblogg/informationsnätverk  Grundat 2006  Består av korta meddelanden (140 tecken)  Över 350 miljoner användare  Aktiv dialog eller ”bara” omvärldsbevakning  Professionellt och privat Twitter i Sverige Antal konton: ( ) Aktiva konton: ( ) Mycket aktiva konton: (53 000)

Twitter-ordlista  Tweet = ett meddelande som publiceras på Twitter  Flöde/tweets = alla tweets från de du följer kronologiskt  Användarnamn = det du heter på Twitter  Re-tweet (RT) = att dela någon annans tweet med sina egna följare  Mention = att någon nämner en twitteranvändare i en tweet  Att ”pinga” = att uppmärksamma någon på en tweet  Direktmeddelande (DM) = ett privat meddelande  Hashtag = sätt att kategorisera tweets baserat på ämnen (#)  Trending topic = de mest diskuterade ämnena på Twitter just nu

Grundläggande förhållningssätt (för all kommunikation men extra viktigt på nätet)  Var generös och inkluderande  Var ingen megafon - fokusera på dialog och svara på tilltal  Tänk på att allt är publikt  Var lagom personlig men inte för privat  Var tydlig med vem som skriver  Var snabb och relevant  Försök inte kontrollera diskussionen – delta  Radera inte kritik  Se inte sociala medier som något fristående  Våga prova

Digital PR

Förändrade medierelationer PressmeddelandeRedaktionJournalistMediekanal PressmeddelandeInternet Tidigare Idag Företag/PR-byrå Publik

Fördelar med digital PR  Sökmotoroptimering  Möjlighet att generera ytterligare innehåll  Sociala medier

En annan typ av genomslag

Lyckas med digital PR  Våga använda sociala medier ”på riktigt”  Bygg ditt eget varumärke  Använd teknik som stöttar era syften  Dra nytta av det engagemang som redan finns

Digitala medier i Almedalen Det som händer i Almedalen stannar på…

Källa: Lissly

Tweets om partiledarna 2012 Källa: Retriver

#Almedalens populäraste tweets 2012 Källa: Twingly

Följ Almedalsveckan digitalt (1)  Officiell webbplats:  Facebook-grupp: Almedalen 2013

Följ Almedalsveckan digitalt (2)  Twitter-hashtagg: #Almedalen

Följ Almedalsveckan digitalt (3)  Appar: Almedalsmolnet, AlmedalsNytt, Fokus?  Specialsajter: traditionella medier, Resumé, Dagens Media, Dagens Opinion, Dagens Samhälle, makthavare.se mfl

Hur når man ut under Almedalsveckan?  Följ vad som händer analogt och digitalt  Hitta egen vinkel eller perspektiv  Reagera, kommentera och sprid

AcadeMedias digitala kanaler  Webbplats:  Blogg:  Facebook:  Twitter:  Flickr:  Era egna och era verksamheters kanaler

Gå med i vår Facebook-grupp!

Vi ses i #Almedalen och på nätet! Charlotte Naversten Webbstrateg, AcadeMedia