NVF 2013-04-23 Upphandling Entreprenaden Samverkan Kontraktet Erfarenheter Björn Kruse & Lars Pehrsson
Upphandling
Projekt Citybanan Entreprenader
Entreprenaden Norrström Upphandlingsprocessen Förutsättningar och mål Marknadsföring Övergripande upplägg Ersättningsform Jämförelse FIA-rekommendation
Delprojekt Järnväg och Driftsättning Viktiga aktiviteter Proaktiv kommunikation Aktiv riskhantering Strategiska kontakter Miljöledning Gemensam ledningsgrupp Projektorganisation Tekniksamordning Projektchef Upphandling Projektstab Kommunikation Delprojekt Järnväg och Driftsättning Delprojekt Norr Delprojekt City Delprojekt Söder Teknik och Miljö Fastighet
Förutsättningar och mål Stora osäkerheter att hantera Eftersträvat intresse och konkurrens Rätt riskfördelning Gemensamma mål Produktionsanpassad projektering Effektiv produktion Effektiv problemlösning Flexibelt och hållbart kontrakt
Upphandlingsstrategi Projektet annonserat i Official Journal. Kommande upphandlingar annonseras under respektive år. Upphandlingarna sker enligt LUF, Lag (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster . Upphandling sker enligt förhandlat förfarande. Entreprenörer och leverantörer väljs ur kvalificeringssystemet ”TransQ”.
Upphandlingsprocess Tvåkuvert systemet tillämpas vid lämnande av anbud. Idag elektroniskt. Mervärdesmetoden tillämpas vid utvärdering. Utvärderingskriteriet, “Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet”, gäller. Utvärdering sker i separata grupper för teknik, miljö, kvalitet etc, samt kommersiellt. Sekretessförbindelse tecknas med alla involverade personer.
Marknadsföring, Internationell upphandling Informationsmöte i Stockholm 2007 Flera individuella möten med anbudsgivarna under anbudstiden Kalkylerbara risker/rätt fördelning Ersättning för lämnade utvärderingsbara anbud Incitament med möjlighet till bonus Dokument översatta till engelska
Ersättningsform Löpande räkning med ett fast arvode I förfrågan är en riktkostnad angiven av beställaren Full ersättning utgår alltid för verifierade självkostnader Det fasta arvodet skall inkludera: - Entreprenörarvode (centraladministrativa kostnader, vinst, risk mm) - Vissa begränsade allmänna arbeten och hjälpmedel, enligt särskild handling
Ersättningsform Banverket har upprättat en budget för den totala självkostnadsdelen. Denna ska utgöra kontraktets riktkostnad. Banverkets kalkylerade kostnad för byggdelarna bifogas FU för anbudsgivarnas kontroll. Anbudsgivare skall informera om eventuella avvikelser vid ”kontroll stationen” under anbudstiden. Vid överskridande av riktkostnaden utgår ersättning för självkostnad samt en begränsad ersättning till entreprenören med 2 % på överskjutande självkostnader.
Planering Entreprenörens kommentarer till beställarens budget 08-05-27 Anbuds- inbjudan 08-01-14 Kontrakt 08-09-15 Anbudsdag 08-07-08 Entreprenörens kommentarer till beställarens budget 08-05-27 Leverantörs-möten Deltagande i projektering Byggstart Kontroll- station Banverkets svar/beslut inom 10 dagar
Entreprenörens ekonomiska risker Riktkostnaden justeras ej för normala ÄTA, utan endast vid större förändringar Utökat garantiansvar för skyddsportar Vite vid förseningar och vid störningar på SL-trafiken Endast 2% arvode vid överskridande av riktkostnad utan justering av fasta arvodet
Jämförelse med FIA-rekommendation
Slutliga kommentarer Entreprenadstrategin har fungerat – Rätt form Marknadsföringen har lyckats – Ökat intresse Positiv respons från marknaden – Kommande upphandlingar Kontrakt inom budget – Klart att köra Stor positiv potential – Fortsatt projektbearbetning En bra grund i en mycket svår entreprenad - Kontraktet håller Ett spännande/utmanande genomförande
Entreprenaden
Berg 510 000 m3 Betong 15 000 m3 Spårtunnel 1050 m
Bilder inredning
Samverkan
Lars Station City 45 meters below the ground 35 m beneath the sea level Two platforms, four tracks The City Line runs directly under the blue subway line, close to the subway system A new entrance will be placed through Scandic Hotel accessing Vasagatan and Klarabergsgatan This is the platforms of the subways and this is existing entrances. And here, under the subway, is where we will be building our platforms. This is pathways that will take the passengers either to the subway or up to the surface. These existing subway entrances is being altered so that they in the future will be joint entrances for both the subway and commuter trains and direct access between.
Samverkan i entreprenad Norrström Varför val av denna entreprenadform? Komplex layout Komplexa anslutningar till Tunnelbanan Trafikantpåverkan, buller, vibrationer, utrymning Hotell, störningskostnader Ledningstunnlar, restriktioner Kyrkor, Kulturbyggnader/Riddarholmen
Samverkans syfte För att säkerställa entreprenadens genomförande inom: beslutad kostnadsram, beslutad tidplan, teknisk kvalitet, med begränsningar av omgivningspåverkan, genomförs entreprenaden i samverkan mellan Beställare, Entreprenör och av Beställarens utsedda projektörer .
Samverkan i entreprenaden har genomförts genom Optimeringar i projektering Arbete med förbättringar i framdrift mot SL:s anläggning och verksamhet Minimering av störning för andra verksamheter, t.ex. hotell Gemensam information mot boende Följsam hantering av kyrkor och andra kulturbyggnader, t.ex. på Riddarholmen
Samarbetet med SL Genomförandeavtal samt Intrångsavtal Tre sommarstopp 2009, 2011 och 2012 2009 – Förstärkningsarbeten i T-Blå + tillfälliga spårbroar 2011 – Berguttag och genomslag 2012 – Permanent spårbro och återställning Lars Subway Blue line Platform of the blue line in the upper part of the picture, the City Line tunnel preparation below. Picture from the ”sommarstoppet 20 June- October 20, 2011, when the blue line was temporarily closed. seals
Kulturbyggnader – Kyrkor och Riddarholmen Buller, vibrationer Skaderisk byggnader av riksintresse Nära samarbete med fastighetsägare (Kyrkan, SFV mfl) Riskanalys/Kontrollprogram
Två fastigheter Gråminkeholmen 3 och Gråmunkeholmen 4 SFV som förvaltar statens egendom medans Norra Riddarholmen också en privat fastighetsägatae AFA som innehar Norstedts. Det är totalt 15 byggnader på Riddarholmen så man har valt att dela upp arbetet med Riddarholmen i två program med den indelningen som vi ser här. Man börjar med arbeten som kan alstra vibrationer först i kajkanten mot söder och då blev det en lämplig indelning att de byggnader som kan tänkas påverkas av dessa behadlas först. Södra Riddarholmen och Norra riddarholmen.
Lars Station City 45 meters below the ground 35 m beneath the sea level Two platforms, four tracks The City Line runs directly under the blue subway line, close to the subway system A new entrance will be placed through Scandic Hotel accessing Vasagatan and Klarabergsgatan This is the platforms of the subways and this is existing entrances. And here, under the subway, is where we will be building our platforms. This is pathways that will take the passengers either to the subway or up to the surface. These existing subway entrances is being altered so that they in the future will be joint entrances for both the subway and commuter trains and direct access between.
Rivning av fastigheten Orgelpipan 6
Kontraktet
Samverkansdeklaration Norrströmstunneln Lasse
Huvuddel ;1, färdigställd till 2015-02 Sprängningsarbeten Förstärkning, Bult, sprutbetong Dräner Inklädnadssystem Stombetong Mark Spårportar Huvuddel ;2, färdigställd till 2016-03 Stomkomplettering, undertak, glaspartier, ytskikt, inredning Allmänna hjälpmedel för Installatörer, EL Tele, VS, VA, Vent, Rulltrappor, Hissar Beställarens planeringsuppdrag Lasse
Samverkan i entreprenad Norrström Kalkylering, budgetering, kostnadsuppföljning Kvalitets-, miljö-, arbetsmiljö, och riskarbete under projekterings och produktionsskede Medverkan i projektering Upphandling av UE samt leverantörer sker i samråd mellan parterna Lasse
Styrande möten i entreprenad Norrström Kontraktuella bygg- och ekonomimöten Samverkansgrupp Kontraktsråd Styrgrupp Planeringsår Lasse
Gemensamma mål B Kontrakt Kontrakt P Aktiv Samverkan E Björn
Ekonomi Entreprenaden genomförs såsom en utförandeentreprenad på löpande räkning med fast arvode och med möjlighet till bonus vid uppnående av uppsatta mål. Fast arvode sätts med utgångspunkt från av beställaren angivet riktkostnad för entreprenaden. Borttransport av bergmassor mängdregleras enligt á-pris. Kontraktssumman utgörs av Riktkostnaden + fasta arvodet + kostnaden för borttransport av bergmassor. Björn
Ekonomi Det fasta arvodet skall normalt inte justeras. Slutlig, justerad riktkostnad bestäms i enlighet med de regler för justering, som framgår av kontraktet. Produktionsbudget upprättas i samråd efter detaljprojektering, är styrande, men påverkar ej riktkostnaden. Målsättningen är att genom en effektiv och kreativ styrning av entreprenaden underskrida riktkostnaden. Bonus utgår vid; underskridande av riktkostnaden, färdigställande innan kontrakterade tidpunkter, bra kvalitetsuppfyllelse, bra samverkansförmåga samt få störningar och olyckor. Björn
Ekonomi Ändring av riktkostnad samt fast arvode; Större funktionsändringar Geologiska förhållanden Hinderklausul enligt AB 4.3.1 Justering av arvode vid överskridande av riktkostnad 2 % Björn
Huvuddel 1 Huvuddel 2 Maxbonus 79 milj Borttransport 41 milj (á-pris reglerat) Fast arvode 112 milj (8,3 %) Riktkostnaden 1 354 milj Huvuddel 2 Maxbonus 8 milj + ekonomiskt utfall Fast arvode 8,3 % Riktkostnad ca 300 milj Björn
Bonus/Vite Bonus kan utgå till entreprenören med avseende på: Uppfyllelse av ekonomiska mål Tidhållning Kvalitetsuppfyllelse Samarbetsförmåga Begränsning av störningar för omgivningen Björn Kvalitetsuppfyllelse -mål om kvalitetsuppfyllelse bestäms på grundval av antalet vid besiktning noterade fel (fortlöpande besiktning). Samarbetsförmågan skall bedömas efter följande fem kriterier: Hantering av ekonomifrågor i entreprenaden Inköp och upphandling Föreberedelse till möten och mötens genomförande Initiativförmåga och kreativitet Trivsel och daglig dialog Störningar i omgivningen skall bedömas efter följande fyra kriterier: Ordning och reda på arbetsplatsen Antal klagomål från boende, etc Aktivt informationsarbete Aktivt arbete med metoder och åtgärder för att begränsa störningar
Erfarenheter
Framgångsfaktorer Resultat Sametablering Samverkansarbetet - handlingsplan och samverkansmöten Kontraktets konstruktion, incitament, ersättningsform kontraktsråd Framdriftsfokus Resultat God framdrift i produktion Gemensamt förhållningssätt Förtroendeskapande internt och externt
Kvarstående utmaningar Det bestående Resultatet Uthållighet i förhållningsätt till omgivning Kvalitet på leverans Innehållande av Tidplan och Ekonomi Ett projekt - samsyn på utvecklad samverkan till 2016