Struktur i modellen, 5 steg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Advertisements

Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
LRKÖ FÖR VEM, NÄR OCH HUR?. LRK/Ö Strategi Hur skall vi nå målen! Uppdrag För vem, när och hur Värdegrund Så här skall vi förhålla oss till hundar, medlemmar,
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Trygg hemma Hur går införandet? Chefsträff 5, Kiruna
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Länsgemensam ledning i samverkan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
En plattform för samhällsekonomisk analys
XX kommun Kommunikationsplan.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
Lösningsförslag för ABB
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Analysseminarium – ÖK februari
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Den retoriska arbetsprocessen
Brainstormingaktivitet
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård Trygg och effektiv utskrivning från slutenvården.
Formativt lärande.
Etik- planering.
Alsike IF - Presentationsmall
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Källkritik och historiska källor
Nästa steg regionkalmar.se.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Övergripande struktur för
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Dokumentera rätt i vården
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Träff 1 Namn på mentor.
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Verksamhets- och grupputveckling
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Återkoppling.
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Idag tränar vi [Fyll i här]. Idag tränar vi [Fyll i här]
Presentationens avskrift:

1. 5. 2. 4. 3. Struktur i modellen, 5 steg Prata om stegen utifrån SIP, resonera kring hur modellen kan användas vid andra behov/sammanhang Lärandemål: - Planen ska utgå från Esthers behov. - Målet ska vara formulerat utifrån vad som viktigt för Esther. - Det ska tydligt framgå vem som gör vad och när i planen. Vad gick extra bra? Vad kommer du göra annorlunda imorgon? Har Esther varit delaktig? Finns en fast vårdkontakt? Vet Esther sitt nästa steg? Finns en överenskommen plan? Frågor från SIP-kollen: Jag tycker att personalen lyssnade på mig Stämmer inte alls, stämmer delvis inte, verken eller, stämmer delvis, stämmer helt   Jag får vara med och bestämma om vilket stöd jag/eller min familj ska få Stämmer inte alls…….osv Jag tycker att vi pratade om det som är viktigt för mig Stämmer inte alls …… osv Jag tycker att det är tydligt ve som gör vad Stämmer inte alls osv… Jag tycker att jag fick svar på mina frågor Stämmer inte alls osv …. Samma frågor vid uppföljande SIP, tillägg frågan: Jag upplever att det vi kommit överens om i den samordnade individuella planen följts Stämmer inte alls osv

1. Behov och lärandemål Förberedelser innan: ”Använd instruktörsguide” Inventera behov av träning Inventera vilken förkunskaper som behövs för träningen, Keens kompetenshand Inventera vilka instruktörer som ska leda simuleringen Inventera vilka som kan deltaga som observatörer Inventera en Esther representant och vilken Estherberättelse som ska användas som utgångspunkt i simuleringen Inventera vilka roller och verksamheter som behövs för att möta Esthers behov, eventuell digital medverkan Inventera 2-3 lärandemål för avgränsning och fokusering till reflektionen Anpassa ”?Namn: Inlednings PPT?” med ”Idag tränar vi….” ”Lärandemålen” och ”Reflektionsfrågorna” Utse personer som dokumenterar och fångar lärandet under simulering och reflektion, sammanställer till ett underlag för en handlingsplan

2. Esthers berättelse Inledning av simulering (15 minuter): ”Använd instruktörsguide” Använd den anpassade ”?Namn: Inlednings PPT?” Esthers berättelse (5-10 minuter): Berättelse av Esther utifrån aktuellt sammanhang

3. Simulering – Team träning Simulering (Tidsåtgång varierar beroende på inventerat behov av träning) Tydlig start och avslut av simuleringen Instruktörer faciliterar simuleringen Observatörernas roll under simuleringen Esther tillsammans med övriga deltagare utgår från sin verklig roll Simulering efterföljs av reflektion med utgångspunkt från lärandemålen

4. Reflektion och lärande Varje simulering avslutas med reflektion med utgångspunkt från lärandemålen Instruktörerna faciliterar reflektionen Frågeställningar med utgångspunkt från lärandemålen; Vad gjorde vi extra bra? Vad gör vi annorlunda nästa gång? Vilka lärdomar tar jag med mig? Observatörer bidrar med sina reflektioner Instruktörer dokumenterar förbättringsförslag som nämns under reflektionen och de frågor som inte besvaras i teamet. Reflektionen efterföljs av en handlingsplan

5. Handlingsplan Vad lärde vi oss under simuleringen? Lärdomar för individ, team och organisation? Vad tar vi med oss tillbaka till verksamheten? Något som vi behöver ändra på? Öka förståelsen för eller sluta göra? Sammanställ idéerna till förbättringsförslag och påbörja en handlingsplan som ett led i ständiga förbättringar.