Allt lyckas vid servicepunkten!
Lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen viktigaste målsättningar Att genomföra en övergripande modernisering av samservice- lagstiftningen, dock så att det avtalsbaserade myndighets- samarbetet bevaras som grundprincip. Att stöda digitaliseringsutvecklingen och den digitala kommunikationen. Att förenhetliga handlingssätten och praxis som tillämpas vid sam- servicen samt att göra myndigheternas digitala tjänster och guidningen och stödet i anslutning till dem till en central del av samservicen. Att möjliggöra samservice även på andra ställen än endast vid serviceställen som finns i fasta lokaler. Garantera att kostnaderna för samservicen fördelas enlig självkostnadsprincipen. Att förnya det avtalsbaserade samservicesystemet så att de goda erfarenheter som utvecklats och piloterats i samband med beredningen av Kundservice2014-projektet kan införlivas i samserviceverksamheten.
Vi får och ger mera tillsammans Tillsammans kan vi skapa den bästa myndighetsservicehelheten i Finland. Allt lyckas! Enkelt att delta – inget tvång Nya idéer och flexibla verksamhetsmodeller Kostnadseffektivt och kundvänligt Nätverk, personal och verktyg finns färdigt
Ny handlingsmodell för den gemensamma samservicen
Allt lyckas vid servicepunkten – så här: Servicepunkten fungerar på kundens villkor suomi.fi DIGITAL ÄRENDEHANTERING självständigt eller med hjälp av en servicerådgivare DISTANSSERVICE självständigt eller med hjälp av en servicerådgivare MÖTE MED EN SAKKUNNIG Tillsammans med en sakkunnig hos serviceproducenten ÄRENDEHANTERING HOS EN SERVICERÅDGIVARE Rådgivning om den offentliga förvaltningen Blanketter som fyllts i för hand skannas och skickas med e-post till serviceproducenten
Allt lyckas så här enkelt vid servicepunkten: MANUELL ÄRENDEHANTERING MED EN SERVICERÅDGIVARE DISTANSSERVICE suomi.fi KOMMUNIKATION MED EN SAKKUNNIG HOS SERVICE-PRODUCENTEN DIGITAL ÄRENDEHANTERING DISTANSSERVICELÖSNING/ TIDSBESTÄLLNINGSSYSTEM Suomi.fi Serviceproducentens operativa system
Handlingssättet vid distansservice Användningen av distansservice kräver ett samserviceavtal där de tjänster som finns tillgängliga vid Servicepunkten via distansservice finns omnämnda. Servicepunkten måste ha sådana utrymmen för tillhandahållandet av distansservice som specificerats i anvisningarna, samt dataförbindelser och en arbetsstation. Distansservicen tillhandahålls med Vyvi-Lync (Skype for business) videokonferensapplikationen, som används via en vanlig webbläsare. Man behöver alltså inte några skilda videokonferensanordningar eller någon Skype for Business -licens. Tillgången till sakkunnigservice säkras genom digital tidsbeställning, man reserverar m.a.o. nödvändiga lokaler och en sakkunnigresurs. Handlingsmodellen orsakar inte några andra kostnader än anskaffningen och underhållet av en dator. Riittävän nopean ja laadukkaan tietoliikenneyhteyden julkiseen verkkoon, Pöytätyöaseman tai kannettavan tietokoneen jossa on Windows-käyttöjärjestelmä. Selainohjelman Web-kameran Mikrofonin ja kaiuttimen 1. Avtal om distansservice 2. utrymmen, förbindelse och dator 4. Digital tidsbeställning
Se fördelarna ur ett nytt perspektiv
Partnerskapsfördelarna Tillsammans kan vi betjäna kunderna på ett ännu bättre sätt, svara mot kundens livssituationer och ordna vår service på ett mer ekonomist sätt SVARA MOT SERVICEPRODUCENTERNAS MÅLSÄTTNINGAR Servicepunktens handlingsmodell är flexibel. Kostnaderna delas av alla som deltar. SMIDIGT OCH ENKELT Högklassig service, individuellt och på ett enda ställe!
Alla kan lära sig att använda digital självbetjäning. Ekonomiska fördelar Tillsammans kan vi ordna service på ett mer ekonomiskt sätt. Kunderna styrs och guidas till att övergå till digital ärendehantering. LÄTT, SNABBT OCH KUNDVÄNLIGT SÄTT ATT ÖVEFÖRA ÄRENDEHANTERINGEN TILL DIGITALA KANALER Effektiv styrning, yrkeskunniga servicerådgivare handleder personligen. Vi för den digitala ärendehanteringen framåt tillsammans. LÄRANDET LYCKAS Alla kan lära sig att använda digital självbetjäning. Servicepunkten ger mig verktyg för och rådgivning i digital ärendehantering!
Fördelarna med kundbelåtenhet Högklassig service på kundens villkor. Kunderna kan sköta sina ärenden på ett enda ställe. Resultatet är en belåten kund. SERVICEN Servicen är snabb och enkel via olika kommunikationskanaler. Service på kundens villkor! FÖRTROENDET Servicerådgivaren hjälper då jag har frågor, jag får korrekt information och förstår bättre. Jag kan inleda ärenden vid servicepunkten! Olika myndigheters sakkunniga betjänar mig antingen på distans eller på plats vid Servicepunkten.
Imagefördelarna Den offentliga förvaltningen är ansvarsfull och bryr sig om alla. Myndigheten humaniseras, en bekant servicerådgivare hjälper. EN GOD SERVICEERFARENHET BIDRAR TILL EN POSITIV IMAGE OM SERVICEPRODUCENT Högklassig, kompetent service och en smidig ärendehanteringserfarenhet – såväl digitalt som personligt! MÄNSKLIGHET Den offentliga servicen har ett mänskligt ansikte och en mänsklig röst. Min livssituation tas i beaktande.
Vi skapar möten i alla kanaler Ett namn – en visuell stil – ett sätt att tala flexibel service med lokal prägel
Förnamn Efternamn Titel loremipsum dolores sitamet tfn 0295 16001 (växel) Ytterligare information: förnamn.efternamn@vm.fi www.vm.fi Finansministeriets kommunikation vm-viestinta@vm.fi Medieservicenummer (vardagar 8–16) 02955 30500