KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
SVENSKA 1. UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag.
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Viktiga begrepp i historia
Inför nationella provet i svenska
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
De sju intelligenserna
Historiskt Källmaterial
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Kvalitativ metod II Hur gick det i går? Är det frågor?
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Religion.
Wordgenomgång.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Vad är det som ska hända? Kärnan!
Riktlinjer för betygssättning
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Att diskutera och argumentera!
Säker användning av dator och nättjänster
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Iris Rosengren Larsson
Jag har valt att läsa: ____________________________
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Källkritik för högstadiet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Källkritik & Informationssökning
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Källkritik & vetenskaplig hederlighet Föreläsning
Källkritik.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Att tolka en källa Stormaktstiden.
Källkritik Historia.
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Veckans fördjupning handlar om en känd hemsida som fyller 15 år
Källkritik och historiska källor
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att använda källor.
Inför nationella provet i svenska
Catha Glaas Herrängens skola
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
Berättar om något som har hänt
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK

Om du vill veta mer om 1600-talets häxprocesser – vilken källa skulle du använda? Doktorsavhandling från 1993 Verklighetsbaserad roman från 1979 Vittnesmål från häxrättegång 1676 Text och bilder från Wikipedia 2016 Specialbilaga i Expressen 2015 Varför?

Du ska kunna Använda historiska källor för att få information om bl a likheter/skillnader i levnadsvillkor jämfört med idag. Använda historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om människors levnadsvillkor och då föra resonemang om källornas användbarhet.

en källas användbarhet? När är källan skriven? Var är källan skriven? Vill källan påverka dig att tycka något? Närhet Tendens Trovärdighet Syfte Avsändare Vilket budskap har källan? Är informationen trovärdig? Stämmer det med vad du redan vet? Finns det dolda budskap? Går fakta att kontrollera? Vem har skrivit texten? Vem har publicerat texten? Är källan äkta? Är det en förstahandskälla? Vad innebär en källas användbarhet? Relevans Användar-vänlighet Handlar källan om det du vill veta? Kan du läsa och förstå källan?