Medias roll i demokratin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Andreas Bergh Gissur Ó Erlingsson Mats Sjölin Richard Öhrvall
Advertisements

Retorik – läran om talekonsten
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Källkritiska kriterier
Att bygga nätverk genom sociala medier
”Den tredje statsmakten”
Informationssökning och källkritik
Källkritik.
Massmedia och reklam.
Medier. Hälsa säljer  I Finland finns det redan 20 olika tidningar som enbart har hälsa och motion som teman.  Det utbildas inte hälsojournalister i.
MASSMEDIERNA omkring oss
Journalisten - Den tredje stadsmakten Barbro Alving Bob Woodward
Media.
Massmedia och reklam.
Medievanor.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Medievanor.
Källkritik.
Granskning, kontroll och utvärdering
Nätet som källa och text Roland Rask Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling Delegations för IT i skolan Utbildningsdepartementet.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att samla material och hantera källor
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Media och reklam.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Massmedia.
Upplägget av delkursen massmedia:
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Upplägget av delkursen massmedia:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Demokrati och diktatur
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
Massmedia.
Massmedia och reklam.
Massmedia.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Public service ÄGANDESTRUKTURER. Public service Olika synsätt:  I allmänhetens tjänst  Marknadskrafterna styr Fördelar/nackdelar.
Etik och Källkritik Det största hotet mot sanningen är inte lögnen, utan myten John F Kennedy.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Massmedia.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Akademiska värden - inledning till samtal
MIK Media- och informationskunnighet
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Svensk säkerhetspolitik
Kan Internet förstärka demokratin?
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Förutsättningar för diktatur.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Teknik och andra vice distriktsguvernören
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Ett samarbetsprojekt mellan
Reklam eller redaktionellt budskap?
Medievanor.
Källors relevans och trovärdighet
Medievanor.
Antagande Realism Viktiga aktörer Stater, stormakter sätter agendan
Presentationens avskrift:

Medias roll i demokratin

Media har makt Dagordningsmakt Syns du finns du. Vilken makt har media? Ge några exempel. Syns du finns du. Information ger bild av verkligheten. Kunskap är makt. Granskningsmakt. Tredje stats-makten. Forum för debatt.

Information, propaganda och underhållning. Objektivitet. Demokratiskala? Information och nyheter. Neutralitet. Vilket media är mäktigast? Allsidighet. Granskning av Makten. Kritiskt Vilka krav har du på underhållning? Några av ovanstående? Underhålla. Propaganda. Påverka.

Hur vet du vilket som är vilket? Äkthet. Vad behöver du veta för att bedöma en källa? Vilka fördelar har internet givit? Syfte? Tendens? Beroende Vilka nackdelar har internet givit? Närhet i tid och rum.