Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nödvändiga perspektivskiften
Advertisements

Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Projekt Infrastruktur 2.0
Faktapass 3 – Studera/lära
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
1.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
Hållbar affärsutveckling. Uppdrag Undersöka i vilken utsträckning ESFprojekt PO2 haft fokus på att nå en hållbar affärsutveckling och vilket förhållningssätt.
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Erfarenheter från de finska alliansprojekten Liekki-projektet (jv Lielahti-Kokemäki) Riksväg 12 genom Tammerfors /Peter MolinAlliansprojekt,
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
PARTNERING En redovisning av partneringavtalet mellan AB Stockholmshem och Einar Mattsson Byggnads AB.
Anläggningsbranschen
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
► Energifrågan är prioriterad ► ”Alla” vet vad som borde göras ► Det mesta är känt beträffande åtgärderna ► Åtgärderna är ofta lönsamma Men mycket litet.
Projektledning.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Konferens 4S-ledningsnät
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Vision ”Skaraborgssamverkan ska initiera och stimulera ett frivilligt samarbete mellan kommunerna i Skaraborg i syfte att uppnå bättre ekonomi”
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Rådet för Byggkvalitet BQR Ett samverkansforum för kvalitetsutveckling Öppet för alla aktörer inom Samhällsbyggnads- sektorn.
Statens Geotekn Institut
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Kartläggning av inköpsprocessen
Lärande utvärdering genom följeforskning
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Metalliska material Utlysning våren 2015 Anna Ponzio.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Station 5 Regional samverkan på riktigt. Workshop Agenda Presentationsrunda Introduktion ca 30 min Gruppvis diskussion: 5-7 st per grupp, redovisning.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Partnering Erfarenheter/ Visioner från Skövde kommun
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Gruppresentation Kommitténs workshopspass den 15 mars 2011
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Park- och naturförvaltningen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utveckling av aktörssamverkan på lokal nivå
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Kortsiktig /Långsiktig effekt
E-vägledning under utveckling
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem

Trafikverkets målbild 2030 Tillgänglighet i ett hållbart samhälle Hållbart byggande och förvaltning Hållbar och uppkopplad anläggning 2025

Konsultföretagens ambitioner WSP: Vi framtidssäkrar världen Tyrens: Vi skapar bättre samhällen Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. ÅF Making Future

Syftet Projektet som helhet syftar till att definiera incitamentsstrukturer Nulägesanalysen syftar till att få kunskap om olika aktörers erfarenheter av innovation i projekt Fokus på innovationer i konsultledet med sikte på en hållbar och digital anläggning

Frågeformuläret Möjligheter och drivkrafter Flaskhalsar och brister Vad är innovation för dig i din yrkesroll? Hur ser möjligheterna ut idag för att skapa innovationer? Vilka är drivkrafterna idag? I vilken utsträckning möjliggör nuvarande affärsmodell att nå Trafikverkets målbild? Flaskhalsar och brister Vilka hinder finns för innovationer i projektering? Vilka incitament saknas? Konsekvenser och synergieffekter Vilka är effekterna på värdekedjan med dagens modell? Innovativa affärsmodeller Hur skulle en struktur som främjar innovationer se ut?

Intervjuerna Intervjuer gjordes med 10 personer i olika roller: Projektörer Entreprenörer Tjänsteleverantör Byggherre/beställare (Trafikverket) Intervjuerna genomfördes semistrukturerat utifrån frågeställningarna i formuläret Arbetsgruppen jämförde och analyserade

Upplevda möjligheter Goda möjligheter, men vi jobbar inte för att realisera dem Innovation är: något nytt som skapar mervärde Systematiskt och kommersialiserbart inte ständig förbättring FU blir för styrande för innovation Upplevda möjligheter LOU ger utrymme Goda föresatser försvinner i genomförandeskedet Mindre möjligheter senare i processen, behöver komma in tidigt Affärsmodellen är avgörande

Drivkrafter Brukarkrav kan driva på innovation Att belönas för vad du gör – innovationsbonus, arbetsmiljöpriser… Drivkrafter Innovativ förmåga som ger poäng vid anbud Tvång från beställaren kan också vara drivkraft

Upplevda hinder Upplevda hinder Liten morot och hög (tröskel-)kostnad Högkonjunkturen Livscykelperspektiv saknas Upplevda hinder Få drivna individer Positiv inställning till innovation saknas Kravställning, för små frihetsgrader Brist på ledarskap

Konsekvenser av dagens modell Svårt för parterna att förstå varandra och varandras affär ”Ingen vill jobba i konsultbranschen” ECI skapar inte drivkraft för innovation Konsekvenser av dagens modell Målbilderna nås inte Missade möjligheter till besparingar, effektivitet och höjd kvalitet Kortsiktigt fokus på investering

Tankar om framtiden Tankar om framtiden En modell med funktionella krav Avsatt peng för samverkan Konsult-Entreprenör Sund konkurrens som stoppar fusk Bygga-Förvalta kontrakt Tankar om framtiden Lyft fram yngre medarbetare Sätta upp gemensamma mål tillsammans Utrymme för innovation i anbud

Slutsatser Rika samtal Åtskilliga samstämmiga kommentarer Vissa skillnader mellan parterna Potentialen är stor, men affärsmodellen gör att den inte realiseras Drivkraft i upphandling är pris, inte innovation. Innovation ger ingen merförsäljning. Innovationskultur saknas i branschen, avspeglas i: Ekonomi Livscykeltänkande Individuellt och organisatoriskt ledarskap Få frihetsgrader i kravställning Konsekvens av affärsmodellen är målkonflikter som negativt påverkar: Måluppfyllnad Kostnader Kvalitet Rekrytering till branschen

Förslag till modell för att höja incitament Innovation driven i samverkan mellan konsult och entreprenör Funktionella krav i upphandling, utrymme för innovation i anbud Kontraktsmässigt livscykelperspektiv bygga-förvalta Samarbete kring gemensamma mål Ledarskap som öppnar för mångfald och inkluderar olika perspektiv (t ex yngre medarbetares)

Nästa steg - börlägesanalys Intervjuer med frågor baserade på resultaten av nulägesanalysen Inriktning att formulera framgångsfaktorer Workshop med bred dialog Analys som leder till affärsmodell(er)

Test och validering Testa föreslagna nya incitamentsstrukturer i verklig upphandling samt i verkliga projekt mellan deltagande aktörer. Testa föreslagna nya incitamentsstrukturer genom gamification (spelmodeller där aktörer spelar sig igenom upphandling och konsultaffär). Värdera de nya incitamentens synergieffekter på entreprenad samt drift och underhåll (långsiktig hållbarhet)