Kampanjkarta aktiviteter 13 – 19 år

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Samtal om Skapande skola Regionteatern Blekinge Kronoberg 14 februari
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Det glada 20-talet Efter första världskriget var människorna i Europa positiva till framtiden. Man trodde att det aldrig skulle bli några mer krig.
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Utväg barn och ungdom Lena Hogander, Barnhuset.
Projekt ”Inget Extra Liv” Motorförarnas Helnykterhetsförbund Regissör: Fredrik Davidsson Motorförarnas Helnykterhetsförbund ”Inget Extra Liv” En kampanjfilm.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
ÖREBRO LÄNS LANDSTING KULTURTINGET 2012 Webbenkät till deltagare som inte arrangerade eller föreläste  72 procent svarsfrekvens (115 svar)  Nio av tio.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Nordstjernen Film og TV De tysta barnens röst Dialog- och informationsfilmer om och med barn till föräldrar med en psykisk sjukdom.
Det var en gång en kille som hette Albert. Han var 1000 år. Han bor på Habbo planeten. Alla är snälla. Dom äter utomjordiska grisar.
Projektledning.
KAMPANJEN MOT RASISM Veckan mot rasism Attitydtalko.
ÅLDERSGRUPPEN 8 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar.
Propaganda.
Marknadsföring av Projekt X
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
En kul tävling för alla som vill spara energi av bara farten E SK En snabb väg mot lägre energiförbrukning.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
UC+, vad är det? - UC+ är en förkortning av Utvecklingscentra Plus. - UC+ är en del av Utvecklingscentra Uppsala, en operativ enhet i samverkan med Upplands.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Stockholm.
Diskussion om samgående mellan Djarfur och Vaengur Medlemsmöte
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Inspiration och idéer från klubbkonvent 2017
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
Unga slavar under asociala medier
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
VÄLKOMNA SPELARMÖTE SAMTAL KRING DEN GÅNGA OCH KOMMANDE SÄSONGEN. TA LAGET FRÅN BRA TILL BÄTTRE.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Ökad attraktionskraft
Erfarenheter som Ensamkommande barn
Redovisa match 3 senast den 8 februari 2019 på mina sidor
För föräldrar till barn 6-12 år
Verktyg för att jobba med OSA
Vad blir vårt nästa steg?
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Klarar du en kris?.
Kompetensutveckling för alla medarbetare.
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Redovisa match 3 senast den 6 mars 2020 på mina sidor
Tonåren är en väldigt speciell 
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Kampanjkarta aktiviteter 13 – 19 år Vet du vad som händer vid en verklig kris?

Vet du vad som händer vid en verklig kris? Många unga människor i Sverige har knappt upplevt någon större kris. De har heller inte levt med beredskap som en del av vardagen. Däremot har de antagligen sett filmer eller serier som på olika sätt visar jordens undergång. Med inspiration och verktyg från populärkulturen om kris och krig, kan vi starta en bra dialog. Det kan bli också bli ett bra sätt att ta tillvara ungas kunskaper och erfarenheter.

Målgrupp 13-19, Krisberedskapsveckan Under Krisberedskapsveckan vill vi nå ungdomar som är 13-19 år. Här spelar kommuner och skolor en viktig roll för att få ut budskapet. Till hands finns en övergripande aktivitet, informationsblad, radio- spotar och filmer på sociala medier. Alla delar förmedlar samma budskap och förankras alltid i ”Vet du vad vid en om händer vid en verklig kris?”.

Huvudaktivitet Huvudaktiviteten under Krisberedskapsveckan kallar vi för ”Fiction vs reality- katastroffilm med eftersnack”. Kommunen bjuder då in målgruppen till filmvisning av en känd katastroffilm. Där kommer man sedan, med utgång från filmen, prata om hur kommunen jobbar vid en samhällskris och vad man som privatperson ska göra. Här är ett bra tillfälle att demonstrera krislådan. Den krisberedskapsansvariga håller i föredraget, men bjuder in ungdomarna till diskussion och samtal.  Aktiviteten avslutas sedan med ett kris-quiz. Önskar ni som arrangör ordna med priser till quiz-vinnare så har vi förslag på schysta sådana. Med sig från aktiviteten får deltagarna ett infoblad och i möjlig mån även broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”. Filmvisningen i hela sitt upplägg lämpar sig även utmärkt som skolaktivitet.