Rapporten innehåller totalresultatet för elever i förskoleklass. Enkät i förskoleklass Rapporten innehåller totalresultatet för elever i förskoleklass.
Fakta om undersökningen En undersökning inom skolans område har genomförts våren 2012. Undersökningen är en totalundersökning i förskoleklass. Det är andra gången som undersökningen genomförs. Urvalet är hämtat från stadens register BOSKO. Enkäten består av ett tjugotal påståenden på en femgradig instämmandeskala. Frågorna har reviderats under hösten 2011 av en projektgrupp där personer från utbildningsförvaltningen och stadsledningskontoret deltagit. Undersökningen är genomförd som webbenkät. Tillvägagångssättet var följande; Ansvarig klasslärare/mentor fick ett klasslösenord av utsedd kontaktperson på varje skola. Klassläraren/mentorn bestämde tid för ifyllande. Enkäten kunde nås från stadens hemsida www.stockholm.se/gymnasieenkat Klassläraren gick in på stadens hemsida enligt ovanstående adress och kom sedan in på länken genom sitt unika klasslog-in som tillhandahållits av skolans kontaktperson. Alternativ 1 för ifyllande; Hade klassläraren tillgång till en dator i klassrummet gick klassläraren in på ovanstående adress och öppnar upp länken. Därefter kunde eleverna en efter en svara på enkäten. Alternativ 2: Fanns tillgång till datasal i skolan kunde flera elever samtidigt gå in och svara på enkäten enligt förfarandet ovan. Svarsfrekvens enkät i förskoleklass Fristående 68% Kommunala 71% Totalt
KUNSKAP Andel positiva svar 2011 2012 78 % 83 % 79 %
KUNSKAP Andel positiva svar 2011 2012 81 % 83 % 88 % 93 %
TRYGGHET OCH TRIVSEL Andel positiva svar 2011 2012 86 % 87 % 83 % 62 % 72 %
TRYGGHET OCH TRIVSEL Andel positiva svar 2011 2012 81 % 84 % 64 % 68 %
INFLYTANDE Andel positiva svar 2011 2012 82 % 83 % 69 % 74 %
INFLYTANDE Andel positiva svar 2011 2012 83 % 86 % 82 %
ÖVRIGA FRÅGOR Andel positiva svar 2011 2012 % 81 % 82 % 84 %
ÖVRIGA FRÅGOR Andel positiva svar 2011 2012 84 % 85 % 82 %
Jämförelsevärden – Andel positiva svar KUNSKAP Fråga 2012 2011 1. Mitt barn får stöd och hjälp om han/hon behöver det. 83 78 2. Jag och mitt barn vet vad han/hon behöver kunna för att lära och utvecklas. 79 3. Lärarna är bra på att väcka mitt barns intresse och lust till att lära. 81 4. Lärarna tror på att mitt barn kan lära och utvecklas. 93 89 Totalt 84 82 TRYGGHET OCH TRIVSEL 5. Mitt barn trivs i skolan. 87 85 6. Mitt barn känner sig tryggt i skolan. 86 7. Mitt barn kan arbeta i lugn och ro på lektionerna. 72 62 8. Det är bra stämning på mitt barns skola. 9. Under detta läsår har mitt barn inte blivit illa behandlad av andra elever i skolan. Obs! Här jämförs negativa värden (dvs. andel 1+2) 68 64 80 76 INFLYTANDE 10. Lärarna lyssnar och tar hänsyn till vad jag och mitt barn tycker. 11. Jag är nöjd med det inflytande jag har över mitt barns skolarbete. 74 69 12. På utvecklingssamtalen har vi en bra dialog om mitt barns lärande och utveckling. (2011: I utvecklingssamtalen pratar vi om vad mitt barn gör bra och vad mitt barn behöver förbättra på ett sätt som mitt barn förstår) 13. Utvecklingssamtalen genomförs på ett sätt som mitt barn förstår. ÖVRIGA FRÅGOR 14. Jag är nöjd med hur övergången från förskola till förskoleklass har fungerat för mitt barn (Obs! Ny fråga). 15. Jag är nöjd med mitt barns skola. 16. Jag har haft möjlighet att välja vilken skola mitt barn ska gå på. 17. Jag kan rekommendera mitt barns skola.
”Följande frågor bildar indexet:” Om du tänker på din skola i sin helhet - hur nöjd är du då? Är din skola lika bra som du hoppades att den skulle vara? Tänk dig en perfekt skola. Hur nära ett sådant ideal tycker du att din skola kommer?
NEI –Nationell jämförelse