Årsredovisning och bokslut 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Årsräkning 2013 Så här såg det ekonomiska resultatet ut för KRU-avdelningens ämnen • Didaktik :- • Konstvetenskap :- • Kulturvetenskap-
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet •Regleringsbrev är ett regeringsbeslut som innehåller regeringens mål- och resultatkrav på myndigheterna och deras.
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
FHS Årsredovisning 2013 Uppstartsmöte 4 september.
Ekonomi- information inför år december 2011.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Information för förvaltningens personal den 19 februari 2010.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Hälsinglands utb förbund Förslag till hantering av ekonomi Presentation för ks feb 2014.
Verksamhetsplan och budget 2015
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Årsredovisning En resa in i framtiden - Vision och strategi De övergripande målen är att Linnéuniversitetet utmärker sig genom: nyfikna,
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Stockholms universitets organisation och budget Utbildning för Samhällsvetenskapliga fakultetsrådet 1Presentation februari 2015.
LTH 2013 – intäkter Anslag från staten ca 845 msek varav Forskning 360 msek Utbildning 485 msek Bidrag och uppdrag från stiftelser, fonder, ftg Forskning700.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
H UR RÄKNAR NYA L ADOK I ÅRSREDOVISNINGEN ? Johanna Belzacq, , Konstfack.
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Årsredovisning Utgår från Linnéuniversitetets vision och strategi , En resa in i framtiden Innehåller regeringens återrapporteringskrav.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
1 Okt Förordning om årsredovisning och budgetunderlag – 3 kap 1 § Myndigheten ska redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till.
Riksrevisionen Effektivitetsrevision - Oförbrukade forskningsbidrag HfR Tammsvik november 2010 Nina Gustafsson Åberg
Lärosätenas indirekta kostnader Dialogseminarium SUHF/Indirekta kostnader/Ann-Kristin Mattsson1.
BILD 1. BILD 2 Vi skulle vilja prata om: Iakttagelser från revisionsåret 2007 Planer för revisionsåret 2008.
På väg mot Linnéuniversitetet
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Verksamhetsberättelse 2016
Positiva fakta om lärarutbildningen
Universitetstyrelsen
Verksamhetsidé Vision
Verksamhetsplan FSV 2016.
Intern uppföljning 2016 Peter tellberg.
BILD 1.
Göteborgs universitet Året 2016
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Medicinska fakulteten
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
– med fokus på uppdrag och mål
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Uppföljning av Temagrupper och processtöd ÖK mars 2011
Inför årsredovisningen (HST, HPR och övriga återrapporteringskrav)
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Årsredovisning 2017.
Ekonomiuppföljning 11 april 2017
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Supportstuga inför årsredovisningen
Intern uppföljning Utbildningen beräknas inte nå takbeloppet för 2016
Ekonomisk statistik om högskolan - produktion och användning
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
Uppsala universitet i siffror
Lars Brohlén Studerandeavdelningen Linnéuniversitetet
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Årsredovisning och bokslut 2018 Presentationer 2019-03-07/08 Charlotte Wikell, controller Joakim Karlsson, ekonomichef Jenny Gidö, controller Torbjörn Söder, controller Samarbete UK-EK, grupp, ansvariga chefer Regelverk och struktur bakom ÅR varför ser det ut som det gör? Innehållet i resultatredovisningen Vi börjar med att ta en titt på regelverket och vilka som, förutom er, läser års-redovisningen.

Mottagare? Regering och departement Riksrevisionen Ekonomistyrningsverket Riksdagens utredningstjänst Statskontoret SCB, UKÄ, SUHF m.fl. 1 Regelverket bakom ÅR Förordningen om årsredovisning och budgetunderlag (FÅB): Verksamheten ska redovisas och kommenteras i förhållande till instruktion, regleringsbrev (årligt uppdrag från regeringen) eller annat beslut. För universitet och högskolor innebär det att vi redovisar och kommenterar verksamheten med utgångspunkt från Högskolelagen och regleringsbrevet. Linnéuniversitetets vision och strategi har sin grund i Högskolelagen och resultatredovisningen i årsredovisningen utgår därför från de fyra strategiska områdena i vision- och strategidokumentet, samt den övergripande målsättningen att skapa kreativa kunskapsmiljöer. Vi ska visa en rättvisande bild av universitetets verksamhet. Årsredovisningen är även Linnéuniversitetets officiella statistik Delen långt bak som kallas ”väsentliga uppgifter” ingår i uppgifter som Universitetskanslersämbetet ger ut i sin årsrapport över universitet och högskolor Universitetsstyrelsen och internt Lnu Sist men inte minst är årsredovisningen en redogörelse för Universitetsstyrelsen och internt Lnu. Hur det går för Lnu, övergripande bild av hela universitetet. I årsredovisningen finns även ett avsnitt om Intern Styrning och kontroll. Universitetsstyrelsen & internt Linnéuniversitetet

Nyheter i årsredovisningen 2018 Delvis förändrad disposition Nya avsnitt: Tabellbilaga, Något av det som hände 2018 samt Linnéuniversitetet i siffror Diagram och grafer Tabellbilaga Tabellförteckning Analys och bedömningar av verksamhetens resultat och dess utveckling, nytt i FÅB från 2019 Underskriftsmening förändrad Årsrapport Läsanvisningar, Fastställande av årsredovisning och ISK har placerats sist i dokumentet Diagram och grafer ersätter vissa tidigare tabeller som istället återfinns i en tabellbilaga på slutet Tabellförteckning för att lättare kunna hitta en specifik tabell nytt i FÅB 2019 gällande redovisningens innehåll: analys och bedömningar av verksamhetens resultat och dess utveckling Nytt för i år är dokumentet Årsrapport som är en sammanställning av arbetet med ISK som underlag för det intygande som US ska göra när man skriver under årsredovisningen. Fredrik och Malin kommer berätta om den sedan.

ISK och Linnéuniversitetet (policy) ISK syftar till att säkerställa att Linnéuniversitetet når målen i En resa in i framtiden, Strategi 2010–2015, och andra av universitetsstyrelsen fastställda mål. följer de krav som ställs av regering och riksdag. ISK på Linnéuniversitetet Intern styrning: koppling Vision och strategi – hur når vi målen? Intern kontroll: inom framförallt rättssäkerhet och administration Kritiska faktorer Kritiska faktorer för att nå målen. Innefattar både möjligheter och risker.

ISK utveckling 2018 Tydligare integreras i verksamhetsprocessen Uppföljning Uppföljning av planerade åtgärder avseende kritiska faktorer för att nå målen I samband med uppföljning av verksamhetsplan sker uppföljning av ISK Fakulteter tar fram preliminära verksamhetsberättelser till december (Nytt 2018) Sammanfattade bedömning och analys sammanställs utifrån verksamhetsberättelserna i en universitetsövergripande årsrapport för intern styrning och kontroll (Nytt 2018) Uppföljning av planerade åtgärder avseende väsentliga risker Planerade åtgärder för identifierade bristområden följs upp via dialoger Sammanfattade bedömning och analys sammanställs av genomförda åtgärder i relation till väsentliga risker sammanställs i en universitetsövergripande årsrapport för intern styrning och kontroll

De fyra strategiska områdena Samhällelig drivkraft Globala värden Utmanande utbildningar Framstående forskning Den del som kallas resultatredovisning bygger på Linnéuniversitetets vision och strategi Visionen är en kreativ kunskapsmiljö i Linnés anda. Vi beskriver i ÅR de fyra strategiska områdena, Utmanande utbildningar, Framstående forskning, Samhällelig drivkraft och Globala värden. Kreativa kunskapsmiljöer genomsyrar hela verksamheten. Huvuddelen av materialet i resultatredovisningen och vår presentation är grupperat i dessa områden. Nytt för i år är dokumentet Årsrapport som är en sammanställning av arbetet med ISK som underlag för det intygande som US ska göra när man skriver under årsredovisningen.

Utmanande utbildningar Kvalitetsarbete, tex ackreditering, doktorandbarometer, treklövern, UKÄ:s utvärdering av lärarutbildningen Andel på avancerad nivå ökar Betalstudenter ökar Uppdragsutbildningar ökar Minskat antal helårsstudenter Sökande på program minskar kontinuerligt, särskilt professionsutbildningar Antalet behöriga per antagen minskar kontinuerligt Når inte rekryterings-målen för utpekade utbildningar Andel avancerad nivå har ökat från 9 % (2014) till 12 % 2018 Antalet betalstudenter ökar Uppdragsutbildning ökar, framför allt polisutb, men även andra fakultetsspecifika uppdragsutb Antal sökande färre till Lnu än övriga landet. Särskilt allvarligt är den ihållande trenden med färre sökande på program Svårt nå målen för utpekade utbildningar. Sjuksköterskeutb, lärarutb, ingenjörsutb Åtgärder har gjorts såsom omarbetade program o insatser fler orter. VFU-platser inom vården ett flaskhals. Analys pågår varför få studenter, (färre sökande, fler avhopp, kortare hösttermin 2018) kvalitetssäkra processer för planering, uppföljning och prognos, Samt hur vi ska arbeta för att vända trenden Fler åtgärder ska genomföras varav översyn av utbildningsutbud är en viktig del.

Framstående forskning Externfinansiering ökar något Hög nivå på beviljade forskningsmedel Publiceringar/citeringar och andelen disputerade ökar Forskningsråd inrättats Antal forskarstuderande och avlagda examina relativt oförändrat Externfinansieringsgrad minskar Externforskningsfinansiering ökar (andelen av totalt är lägre), mer beviljat av andra än de största finansiärerna Strategi för forskningen infrastruktur och kvalitetssystem är viktiga frågor för forskningsrådet

Samhällelig drivkraft Projekt om strategiska partnerskap Intäkter uppdrags-utbildning ökar Holdingbolag möjliggör ökade uppdragsutbildning Epic- entreprenörskap, produktion, innovation och kommunikation Omfattning av uppdragsforskning oförändrat jmf 2017 Koordinerar ett stort projekt samt deltar i flera andra projekt om strategiska partnerskap Intäkter uppdragsutb ökar Holdingbolag möjliggör att bedriva icke poänggivande uppdragsutbildning och uppdragsutbildning Epic- kunskaps- och samverkansnod för näringsliv, akademi och gymnasieskola Utvecklingsarbete fortsätter för att integrera samverkan som en kvalitetsaspekt av utbildning och forskning genom utveckling av kunskapsmiljöer

Globala värden Antalet betalstudenter ökar Globala värden Aktiviteter för jämställdhetsintegrering Linnéuniversitetet miljöcertifierades Fler utresande personal och studenter Utredning kring hantering av betalstudenter visar på utvecklingsbehov Linnéuniversitetet möter ännu inte det ökade kravet på rekrytering av kvinnliga professorer Aktiviteter för jämställdhetsintegrering har genomförts eller påbörjats, bl.a. arbete kring karriärvägar, fördelning av forskningsmedel och rekrytering. Miljöcertifierades enl ISO 14001-standarden rekrytering av kvinnliga professorer, 42 % 2018, snitt 39 % 2017-2018 (mål 46 %) Utvecklingsarbete för att integrera hållbarhet med jämställdhet fortsätter

Sammanfattning utfall 2018 Utfallet för 2018, -7,7 mnkr Negativ utveckling av antalet helårsstudenter => LNU når inte full anslagsavräkning 2018, minskade anslagsintäkter 15,2 mnkr Obalans mellan verksamhetsgrenar Överskott inom utbildningen +12,2 mnkr Varav uppdragsutbildning +15,8 mnkr Underskott i forskningen -19,8 mnkr Varav uppdragsforskning -0,2 mnkr Bidragsintäkterna ökar långsamt Oförbrukade bidrag ökar med 39 mnkr Budgeterat utfall – 16 mkr LNU når inte takbeloppet eller kan avräkna fullt anslag 2018 Polisutbildningen svarar för huvuddelen av överskottet inom uppdragsutbildning Forskningen visar underskott, i stort sett helt på anslagsforskning, till stor del planerat att bygga upp forskningen, många anställningar som fallit på plats under 2018, även en viss eftersläpning av externa intäkter. Oförbrukade forskningsbidrag ökar, beviljade forskningsbidrag på fortsatt hög nivå

Resultaträkning (mnkr) UTFALL 2018   HÖST-PROGNOS Avvikelse BUDGET 2018 UTFALL 2017 VERKSAMHETENS INTÄKTER Intäkter från anslag 1 406 1 420 -14 1 369 37 Avgifter och andra ersättningar 267 257 10 271 -4 229 38 Intäkter av bidrag 232 3 230 2 226 6 Finansiella intäkter 1 Summa intäkter 1 906 1 907 -1 1 922 -16 1 825 81 VERKSAMHETENS KOSTNADER Kostnader för personal 1 308 1 288 20 1 306 1 249 59 Kostnader för lokaler 202 196 205 -3 184 18 Kostnader för övrig drift 370 382 -12 394 -24 353 17 Finansiella kostnader 4 Avskrivningar 30 29 27 Summa kostnader 1 914 1 900 14 1 938 1 817 98 VERKSAMHETSUTFALL -8 7 -15 8 -17 Bättre utfall än budget, men sämre än höstprognos Minskade anslagsintäkter Avgiftsintäkter ökar markant, beror på polisutbildningen och avgiftsstudenter Måttlig ökning av bidragsintäkter på forskningssidan Personalkostnader ökar, antalet årsarbetskrafter ökat med 17. Lokalkostnader ökat jfrt med 2017, nya lokaler i Kalmar tagits i bruk, även en del nya lokaler i Växjö bla Epic

Verksamhetsutfall 2010-2018 Negativt utfall

Utfall 2018 per fakultet (mnkr)

Fakulteternas ack över-/underproduktion samt ack ekonomiskt utfall 2013-2018 NLU:s takbelopp och produktion ej på fakulteterna men det ekonomiska resultatet är inkl lärarutbildningen på fakulteterna. Fakulteternas sammanlagda ack ekonomiska utfall är inte detsamma som universitetets ack ekonomiska utfall för samma period då dessa bilder endast visar verksamhetsgrenen utbildning och att Fojo, Polisutbildningen och gemensamma verksamheter inte ingår i siffrorna.

Fakulteternas ack över-/underproduktion samt ekonomiskt utfall 2013-2018 inkl lärarutbildningen NLU:s takbelopp och produktion fördelad ut till fakulteterna.

Intäkter Forskningsanslaget ökat med 12 mnkr (5 mkr fg år), utbildningsanslaget ökat med 24 mnkr (17 mnkr fg år), trots ej full anslagsavräkning Ökad extern finansiering på utbildningssidan Långsammare ökning av externa forskningsintäkter

Hur fungerar anslagsavräkningen för lärosäten? Takbelopp belopp som motsvarar den högsta ersättning för högskoleutbildning på grundnivå eller avancerad nivå som ett universitet eller en högskola sammantaget kan erhålla under ett budgetår Överproduktion/sparade prestationer Om ett universitet eller en högskola redovisar fler helårsstudenter och helårs­prestationer än vad som ger rätt till ersättning inom takbeloppet (s.k. överproduktion), får överproduktionen sparas till följande budgetår för att då berättiga till ersättning. Underproduktion/anslagsparande För ett lärosäte avses med ett anslagssparande de anslagsmedel av ett ramanslag som vid budgetårets slut inte har utnyttjats. Maximalt får 10% av totala takbeloppet sparas till kommande år utan regeringens medgivande, dvs 106,7 mnkr Anslagsavräkning/beräkning görs varje år och redovisas I ÅR (bilaga 2) Ersättning erhålls för antal helårsstudenter och helårsprestationer

Takbelopp och utbildningsproduktion, mnkr Produktionen 2018 understiger takbeloppet med 71 mnkr För 2019 har budgeterats för 15 mnkr under takbeloppet

Anslagsavräkning jfrt med 2017 Anslagsavräkning är en beräkning med avräkning av anslagsintäkterna som görs varje år och som utgår från nationella prislappar för olika utbildningsområden med en viktning mellan helårsstudenter och helårsprestationer. Antal hst varierar men kan ge olika betalt beroende på ”mixen” mellan prislappar

Varför har antalet hst minskat jämfört med 2017? Minskningen jämfört med 2017 uppgår till 578 hst Var har minskningarna skett? Ca 200 hst beror på kalender effekt då beräkning görs per dag, och läsåret varierar ngt mellan åren. 2018 hade 7 färre dgr jfrt med 2017 Lärarutbildningen har minskat med 145 hst FHL har planerat en minskning med 100 hst för fristående kurser, då man tidigare år haft överproduktion FTK tappar mer än övriga och gör en stor underproduktion, har flera orsaker.

Färre helårsstudenter - orsaker Planerade förändringar av utbud och dimensionering Minskat antal sökande, antagna samt registrerade på ”längre utbildningar” Minskad kvarvaro på utbildningarna Effektivare kontroll av aktiva (”3-veckorsregeln”) Uppgiften kring den totala minskningen är kontrollerad och stämmer. Det finns ett flertal förklaringar till minskningen och den var mot denna bakgrund delvis väntad.

Jämförelse med andra lärosäten Utvecklingen på övriga universitet är liknande den på Linnéuniversitetet, när rapporterna för 2018 kommit in kan följande utläsas 16 av 17 lärosäten underproducerar jfrt med takbeloppet för 2018 Den genomsnittliga underproduktionen mot takbeloppet var 96,3% för 2018 8 av 17 lärosäten har under 2018 gått från sparade prestationer till anslagssparande under 2018 Under perioden 2015-2018 har produktionen jfrt takbelopp i genomsnitt gått från 101,9% till 96,3% dvs minskning med 5,6% Under samma period har Linnéuniversitetet minskat med 4,7%

Åtgärder Under innevarande termin och år öka antalet studenter på kurser och program. Ytterligare analyser för att förklara utfallet (analysgrupp arbetar) Översyn av utbildningsutbudet i syfte att utveckla, profilera och fatta väl grundade beslut om detsamma. (I analys- och bearbetningsfas) Ny sektion för högskolepedagogik i syfte att systematiskt och kraftsamlat arbeta med pedagogisk utveckling. Insatser för att förbättra studenternas lärande och prestationer (SI) System för att identifiera studenter som inte tar poäng (Early alert). Utveckla kunskapsmiljöer som starka kraftcentra där forskning, utbildning och samverkan med omgivande samhälle möts. Utveckla arbetssätt och processer inom universitetet avseende planering, prognoser, uppföljning. Se över om ytterligare systemstöd behövs.

Beviljade forskningsmedel (tkr) Finansiär 2018 2017 Förändring Cancerfonden 1 800 -1 800 Crafoordska stiftelsen 5 126 4 122 1 004 Energimyndigheten 2 577 -2 577 EU Horizon 2020, FP7 19 770 43 674 -23 904 EU övrigt 3 401 3 883 -482 Familjen Kamprads stiftelse 28 416 12 300 16 116 FORMAS 10 786 14 617 -3 831 FORTE 18 207 19 200 -993 KK-stiftelsen 4 602 20 644 -16 042 Riksbankens jubileumsfond 3 806 2 394 1 412 Skogsstyrelsen 2 434 Stiftelsen Sveriges sjömanshus 3 735 -3 735 Södra skogsägarna 2 475 -2 475 Tillväxtverket 12 776 Wallenbergs stiftelse, Knut och Alice 14 898 Vetenskapsrådet 49 984 46 119 3 866 Vinnova 8 409 1 155 7 254 Övriga 14 185 17 233 -3 048 SUMMA 193 399 192 043 1 355 Avser beviljade egna forskningsmedel, både där LNU är huvudsökande och medsökande. Trenden har varit en ökning för åren 2017 och 2018 och har även märkts i utbetalade medel, oförbrukade bidrag ökar jfrt med 2017. Tabellen i ÅR visar beviljade medel från större finansiärer där vi är huvudsökande. Eftersom siffrorna före 2017 inte är kvalitetssäkrade (registrerades på detta sättet) så ändras denna tabellen först till ÅR 2019 för att få en tre års-serie.

Universitetsgemensamma funktioner 2017 var utfallet för Gemensamma funktioner 315 mnkr och 2018 är utfallet 316 mnkr. I jämförelse med 2017 har UB ökat med 3,3 mnkr medan både ledning och förvaltning har minskat, förvaltningen har minskat med ca 2,3 mnkr och ledningen med ca 0,5 mnkr.   I jämförelse med budget är det LoS som har störst differens med -7 mnkr ( beror på lägre kostnader för drift och externa lokalkostnader samt lägre personalkostnader) men även Kom ligger 3,3 mnkr (beror på ej tillsatta tjänster) under budget för förvaltningen. UB har ett utfall på 1,5 mnkr under budget. Den enda avdelning som ligger över budget är UK och det beror på att man under året har haft fler tjänster än budgeterat (bland annat obudgeterad tjänst på Diarie och arkivfunktionen). Totalt på förvaltningen understiger personalkostnaderna budget med ca 5,6 mnkr då tjänster under året inte varit besatta och att det har varit frånvaro under året. Avskrivningar däremot överstiger budget med ca 1,4 mnkr.