Träff 1 Namn på mentor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Flickor F98 Lindås Waves och Pixbo IBK –
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Svenska som andraspråk 1
Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
Landstinget i Uppsala län Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 Övning 14 Övning 13 Reserv
Kontinuitetsanalys Workshop 2 av 4 – Konsekvensanalys
Riktlinjer för betygssättning
Rondundervisning på läkarprogrammet
Gymnasiearbete 100 p.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 10 min)
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Formativt lärande.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Din lön och din utveckling
Kurs mindfulness Studenthälsan
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Lärares planeringsarbete!
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Kompetensförsörjnings-processen
Träff 5 Välkomna!.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- Att vara personlig och beröra
Övergripande struktur för
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Verksamhets- och grupputveckling
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Struktur i modellen, 5 steg
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Träff 1 Namn på mentor

Agenda Introduktion och presentation av mentor och samtliga deltagarna Plan för eget lärande inom ledarskap På vilket sätt… Samtalsövning vid olika perspektiv i en fråga Genomgång av uppgift till nästa gång och slutsummering

Reflektionsövning kring egen kompetensutveckling i ledarskap 10 minuter per person Deltagarna berättar om sina egna mål för två andra personer. En person får berätta i taget. De övriga två ska ställa följdfrågor för att förstå personens mål och ge feedback på planen. Viktiga aspekter för de som ställer frågor är. Är målet i form av ett aktivt verb? Vilken nivå är målet (kunskap och förståelse, färdighet och förmåga eller värderingssätt och förhållningssätt)? Låter det som rimliga aktiviteter för den som ska lära sig. Går det att få fram objektiva bedömningsunderlag? Går det att låta någon bedöma framsteg på ett sätt som känns hjälpande och inte kontrollerande? Tror ni att formen för feedback kommer att underlätta för lärande? Din uppgift som mentor blir att introducera övningen, hålla koll på tiden, hjälpa grupperna att hålla fokus på övningen och följa upp allmänt hur övningen fungerade i helgrupp. Följ i första hand upp frågor och funderingar som kommit upp eller generella lärdomar som uppkommit i samband med övningen som är relevant att dela med sig med övriga. Mål: Förståelse för kopplingen mellan lärandemål, lärandeaktiviteter, bedömning och feedback. Kunna sätta upp lärandemål, lärandeaktiviteter och former för bedömning och feedback.

På vilket sätt kan er psykologiska kompetens bidra på ett positivt sätt till den verksamhet där ni har ert uppdrag? En person får redovisa åt gången. En person ställer följdfrågor för att förstå. En person agerar observatör med hjälp av checklistan för samtalsfärdigheter (observera att syftet är inte att träna samtalsfärdigheter, enbart att observera dem). 20 minuter per person inklusive kort gemensam summering av slutsatsen för personens redovisning och några kommentarer om samtalsfärdigheterna (inte i första hand feedback utan snarare reflektion kring hur samtalet flöt tack vare det personen som ställde frågor gjorde). Använd slutsatsen av respektive diskussion för att välja en presentationsuppgift till nästa träff (övning i presentationsteknik). Återför i helgrupp lärdomar eller reflektioner som ni tror är till nytta för gruppen. Mål: Känna till olika organisationsmodeller inklusive metoder för verksamhetsstyrning Förståelse för hur man kan dra nytta av samtalsmetoder så som aktivt lyssnande i situationer då man vill nå ut med ett budskap. Kunna sätta upp en målsättning för det egna expertområdet (inom fördjupningsarbete)

Tillämpa samtalsfärdigheterna i situationer då man inte har samma perspektiv (Rollspelsövning) Väj en fråga som man kan ha olika perspektiv på (till exempel olika förklaringsmodeller eller olika förslag på lösningar på en arbetsuppgift). Två personer samtalar kring en fråga där de ”tycker olika”. Uppgiften för båda parter är att ställa frågor till varandra för att förstå varandras perspektiv. Försök att använda samma öppna frågor och spegling här som i föregående uppgift för att låta varandra beskriva respektive perspektiv. En person agerar observatör och fyller i vilken typ av frågor som var och en använder sig av alternativt 2 observatörer som använder varsin checklista. Mål: Förståelse för hur man kan dra nytta av samtalsmetoder så som aktivt lyssnande i situationer då man vill nå ut med ett budskap. Lyssna och ändå bibehålla en ståndpunkt i en diskussion

Träna på en verklig situation Uppgift inför nästa träff är att välja en situation/person som du vill förstå bättre. Samtala med personen Använd samtalsfärdigheterna Återför i samband med nästa träff vad du lärde dig. Mål: Förståelse för hur man kan dra nytta av samtalsmetoder så som aktivt lyssnande i situationer då man vill nå ut med ett budskap. Lyssna och ändå bibehålla en ståndpunkt i en diskussion Identifiera nyckelpersoner att informera om den psykologiska expertfunktionen

Träff 2 Namn på mentor

Agenda Backspegel? Reflektioner från föregående träff? Genomgång av uppgiften från föregående Redovisning av kompetensutvecklingsplan för andra Redovisning av story Diskussion i smågrupper kring lärdomar kring presentationsteknik Förberedelse inför nästa redovisning – vad vill jag att de som lyssnar ska veta, känna, göra. Diskussion i mindre grupper och förberedelse inför nästa gång. Summering och avstämning mot egna lärandemålen

Redovisning av uppgiften från förra träffen En person i taget presenterar för övriga: Vem de samtalat med Vad ni ville förstå mer om från den andra personens perspektiv Vad ni lärt er. Mål: Känna till olika organisationsmodeller inklusive metoder för verksamhetsstyrning Förståelse för hur man kan dra nytta av samtalsmetoder så som aktivt lyssnande i situationer då man vill nå ut med ett budskap. Lyssna och ändå bibehålla en ståndpunkt i en diskussion Identifiera nyckelpersoner att informera om den psykologiska expertfunktionen

På vilket sätt kan den psykologiska kompetensen behöva utvecklas för att kunna bidra på ett positivt sätt till den verksamhet där ni har ert uppdrag ?   Deltagarna berättar om sina mål för lärande inom organisationen för två andra personer. En person får berätta i taget. De övriga två ska ställa följdfrågor för att förstå personens mål och ge feedback på planen. Viktiga aspekter för de som ställer frågor är. Är målet i form av ett aktivt verb? Vilken nivå är målet (kunskap och förståelse, färdighet och förmåga eller värderingssätt och förhållningssätt)? Låter det som rimliga aktiviteter för den som ska lära sig. Går det att få fram objektiva bedömningsunderlag? Går det att låta någon bedöma framsteg på ett sätt som känns hjälpande och inte kontrollerande? Tror ni att formen för feedback kommer att underlätta för lärande? Mål: Förståelse för kopplingen mellan lärandemål, lärandeaktiviteter, bedömning och feedback. Kunna sätta upp lärandemål, lärandeaktiviteter och former för bedömning och feedback.

Storytelling En person redovisar åt gången (max 5 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 3 minuter) framförallt positiv feedback. En person stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 1 minut) Mål: Känna till grundläggande principer inom presentationsteknik och retorik. Kunna hålla en kort och slagfärdig presentation

Reflektionsuppgift kring presentationsteknik I grupper om 3 och 3. Diskutera generella lärdomar från presentationsövningen och summera gemensamt (ca 20 minuter). Låt en person i taget förbereda sin presentation inför nästa träff. Vad skulle vara relevant att köra en längre presentation kring (på max 10 minuter) för att få öva sig och få feedback från kollegorna? Ca 10 minuter per person. Mål: Känna till grundläggande principer inom presentationsteknik och retorik. Kunna hålla en kort och slagfärdig presentation

Träff 3 Namn på mentor

Agenda Backspegel? Reflektioner från föregående träff? Redovisning av organisationsanalys Presentation av relevant ämne inom egna specialistområdet Diskussion kring arbetsmiljöansvaret och stress Summering och avstämning mot egna lärandemålen

Redovisning av organisationsanalys I grupper om 3 och 3. En person redovisar sina slutsatser Övriga ställer frågor Formulera en slutsats – en person som det skulle vara till nytta att du pratade med? Mål: Känna till olika organisationsmodeller inklusive metoder för verksamhetsstyrning Kunna analysera den egna organisationen och identifiera nyckelpersoner att involvera för att lyckas leda det egna expertområdet

Övning i att kort och kärnfullt berätta om kompetensområde En person redovisar åt gången (max 10 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 5 minuter) framförallt positiv feedback. En person stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 3 minut) Mål: Känna till grundläggande principer inom presentationsteknik och retorik. Kunna hålla en kort och slagfärdig presentation

Redovisning av uppgift kopplat till stressartikeln Utifrån inlämningsuppgift har ni sammanställt en lista på de olika perspektiv på stress som finns presenterade i artikeln. Fördela perspektiven så att alla får varsitt perspektiv- Skriv upp respektive perspektiv på ett blädderblockspapper Vandra runt och skriv ner era reflektioner på teorierna utifrån era slutsatser kring: Vilken/vilka psykologisk teori/er utgår respektive perspektiv ifrån? Hur har forskningen inom respektive perspektiv genomförts? Vilken typ av slutsatser har man dragit inom respektive perspektiv? Reflektera själv över hur du tänker kring de olika perspektiven. Vandra runt i helgrupp och titta på de olika perspektiven och diskutera gemensamt utifrån hur man kan förhålla sig till detta om man har ett personalansvar. Mål: Grundläggande kännedom om förutsättningar för arbetsgivare så som systematiskt arbetsmiljöarbete.

Träff 4 Namn på mentor

Agenda Tema ledarskapsteorier Backspegel? Reflektioner från föregående träff? Genomgång av uppgiften från föregående träff (någon att prata med utifrån organisationsanalysen). Redovisning av uppgifter Utformande av egen modell Summering och avstämning mot egna lärandemålen

Redovisning av uppgiften från förra träffen En person i taget presenterar för övriga: Vem de samtalat med? Vad ni ville åstadkomma med samtalet? Hur gick det? Mål: Kunna hålla en kort och slagfärdig presentation Identifiera nyckelpersoner att informera om den psykologiska expertfunktionen

Redovisning av uppgift kopplat till ledarskapsartikeln Utifrån inlämningsuppgift har ni sammanställt en lista på de olika perspektiv på ledarskap som finns presenterade i artikeln. Fördela perspektiven så att alla får varsitt perspektiv- Skriv upp respektive perspektiv på ett blädderblockspapper Vandra runt och skriv ner era reflektioner på teorierna utifrån era slutsatser kring: Vilken/vilka psykologisk teori/er utgår respektive perspektiv ifrån? Hur har forskningen inom respektive perspektiv genomförts? Vilken typ av slutsatser har man dragit inom respektive perspektiv? Reflektera själv över hur du tänker kring de olika perspektiven. Vandra runt i helgrupp och titta på de olika perspektiven och diskutera gemensamt utifrån hur man kan förhålla sig till detta om man har ett personalansvar. Mål: Känna till olika perspektiv på ledarskap Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera etiska aspekter på interventioner i organiserad verksamhet Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på olika teorier kring ledarskap och grupputveckling.

Redovisning av vald ledarskapsteori En person redovisar åt gången (max 10 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 5 minuter) framförallt positiv feedback. En person stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 3 minut) Mål: Känna till olika perspektiv på ledarskap Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera etiska aspekter på interventioner i organiserad verksamhet Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på olika teorier kring ledarskap och grupputveckling.

Sammanfatta lärdomar Sitt 2 och 2 och summera: Vad har du lärt dig om ledarskap? Hur skulle du vilja tillämpa de teorier som presenterats under träffen i en egen ledarroll (både personalansvar och ledaransvar inom kompetensområdet).

Träff 5 Namn på mentor

Agenda Tema teamutveckling och konflikthantering Backspegel? Reflektioner från föregående träff? Redovisning av uppgifter Utformande av egen modell Summering och avstämning mot egna lärandemålen Mål:

Redovisning av uppgift kopplat till teamartikeln Utifrån inlämningsuppgift har ni sammanställt en lista på de olika perspektiv på teamutveckling som finns presenterade i artikeln. Fördela perspektiven så att alla får varsitt perspektiv- Skriv upp respektive perspektiv på ett blädderblockspapper Vandra runt och skriv ner era reflektioner på teorierna utifrån era slutsatser kring: Vilken/vilka psykologisk teori/er utgår respektive perspektiv ifrån? Hur har forskningen inom respektive perspektiv genomförts? Vilken typ av slutsatser har man dragit inom respektive perspektiv? Reflektera själv över hur du tänker kring de olika perspektiven. Vandra runt i helgrupp och titta på de olika perspektiven och diskutera gemensamt utifrån hur man kan förhålla sig till detta om man har ett personalansvar. Mål: Känna till olika perspektiv på grupputveckling och konflikthantering Känna till olika modeller för strukturerad problemlösning Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera etiska aspekter på interventioner i organiserad verksamhet Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på olika teorier kring ledarskap och grupputveckling.

Redovisning av vald teamutvecklingsteori och metod för konflikthantering En person redovisar åt gången (max 10 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 5 minuter) framförallt positiv feedback. En person stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 3 minuter) Mål: Känna till olika perspektiv på grupputveckling och konflikthantering Känna till olika modeller för strukturerad problemlösning Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera etiska aspekter på interventioner i organiserad verksamhet Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på olika teorier kring ledarskap och grupputveckling.

Redovisning av vald projektledningsmodell En person redovisar åt gången (max 10 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 5 minuter) framförallt positiv feedback. En person stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 3 minuter) Känna till olika modeller för projektledning

Introduktion till mindre utvecklingsuppdrag Sitt i grupp om 2 och 2 Diskutera någon fråga som ni skulle vara relevant att utveckla. Redovisas kortfattat i helgrupp. Ni som har diskuterat med varandra får följa varandras utvecklingsuppdrag lite närmare och stämma av vid några tillfällen innan nästa träff. Leda utvecklingsarbete på ett strukturerat sätt. Kunna sätta upp en målsättning för det egna expertområdet (inom fördjupningsarbete) Kunna analysera den egna organisationen och identifiera nyckelpersoner att involvera för att lyckas leda det egna expertområdet Utveckla ett arbetssätt för att driva utveckling inom den egna specialistprofessionen utifrån valfri ledarskapsteori, modell för grupputveckling eller metod för kompetensutveckling. Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på interventioner i organiserad verksamhet (scientist/practitioner-perspektivet)

Träff 6 Namn på mentor

Agenda Tema redovisning av mindre utvecklingsuppdrag Backspegel? Reflektioner från föregående träff? Redovisning av uppgifter Summering och avstämning mot egna lärandemålen

Redovisning av mindre utvecklingsuppdrag En i taget får redovisa (20 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 5 minuter) framförallt positiv feedback. En person (den som har följt uppdraget närmare) stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 5 minuter) Kunna sätta upp en målsättning för det egna expertområdet (inom fördjupningsarbete) Kunna analysera den egna organisationen och identifiera nyckelpersoner att involvera för att lyckas leda det egna expertområdet Utveckla ett arbetssätt för att driva utveckling inom den egna specialistprofessionen utifrån valfri ledarskapsteori, modell för grupputveckling eller metod för kompetensutveckling. Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på interventioner i organiserad verksamhet (scientist/practitioner-perspektivet)

Träff 7 Namn på mentor

Agenda Tema: Leda genom andra Backspegel? Reflektioner från föregående träff? RKMM för dig själv RKMM för andra Introduktion till större utvecklingsuppdrag Summering och avstämning mot egna lärandemålen

RKMM för dig (halva gruppen är chef andra halvan är medarbetare) Parvisa diskussioner där en är chef och en är medarbetare. ”chefen” ställer frågor till ”medarbetaren” om hur hennes arbetssituation ser ut utifrån RKMM. Diskutera en åtgärd som skulle kunna underlätta för medarbetaren. Byt chef och repetera igen. När alla medarbetare fått prata med alla chefer byter ni och den som var chef får vara medarbetare och tvärtemot. Utveckla ett sätt att leda genom andra.

RKMM för dina medarbetare (halva gruppen är chef andra halvan är coach) Parvisa diskussioner där en är chef och en är coach. ”coachen” ställer frågor till ”chefen” om hur hennes medarbetares arbetssituation ser ut utifrån RKMM. Diskutera en åtgärd som skulle kunna underlätta för medarbetarna. Byt coach och repetera igen. När alla chefer fått prata med alla coacher byter ni och den som var chef får vara coach och tvärtemot. Utveckla ett sätt att leda genom andra.

Introduktion till större utvecklingsuppdrag Sitt i grupp om 2 och 2 Diskutera någon fråga som ni skulle vara relevant att utveckla. Vilka personer skulle kunna involveras i utvecklingsuppdraget så att ni får möjlighet att leda genom andra. Redovisas kortfattat i helgrupp. Ni som har diskuterat med varandra får följa varandras utvecklingsuppdrag lite närmare och stämma av vid några tillfällen innan nästa träff. Kunna sätta upp en målsättning för det egna expertområdet (inom fördjupningsarbete) Kunna analysera den egna organisationen och identifiera nyckelpersoner att involvera för att lyckas leda det egna expertområdet Utveckla ett arbetssätt för att driva utveckling inom den egna specialistprofessionen utifrån valfri ledarskapsteori, modell för grupputveckling eller metod för kompetensutveckling. Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på interventioner i organiserad verksamhet (scientist/practitioner-perspektivet)

Träff 8-9 Namn på mentor

Agenda Tema redovisning av större utvecklingsuppdrag Backspegel? Reflektioner från föregående träff? Redovisning av större utvecklingsuppdrag Summering och avstämning mot egna lärandemålen

Redovisning av större utvecklingsuppdrag En i taget får redovisa (25 minuter) Övriga lyssnar och ger därefter feedback (max 10 minuter) framförallt positiv feedback. En person (den som har följt uppdraget närmare) stämmer av mot kriterierna lite extra och återkopplar specifikt på det men fortfarande med fokus på framförallt positiv feedback. (ca 10 minuter) Kunna sätta upp en målsättning för det egna expertområdet (inom fördjupningsarbete) Kunna analysera den egna organisationen och identifiera nyckelpersoner att involvera för att lyckas leda det egna expertområdet Utveckla ett arbetssätt för att driva utveckling inom den egna specialistprofessionen utifrån valfri ledarskapsteori, modell för grupputveckling eller metod för kompetensutveckling. Visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på interventioner i organiserad verksamhet (scientist/practitioner-perspektivet)