Handelsbarometern Maj 2019.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
PROGNOS hösten 2013 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
© 2014 HUI RESEARCH December 2014 Film&TV-Producenternas Branschindex 2014 HUI Research.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Företagarpanelen – Q JUNI 2011 Kronobergs län.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Att skriva brev och mejl till uppgiftslämnare övningar Agneta Häggström, Försäkringskassan Karin.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
1 När Hard Discount-butiken kom till byn 1. Hur har allivsbutikerna påverkats? 2. Hur differentierar sig allivsbutikerna? 3. Går det att dra några generella.
Företagarpanelen – Q3, 2010 AUGUSTI 2010 Östergötlands län.
Oktober 2015 Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag.
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Företagarpanelen – Q1, 2008 Februari 2008 Uppsala län.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Stockholms län.
Företagarpanelen – Q MARS 2011 Västmanlands län.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Småföretagsbarometern 2016
Lokalt företagsklimat Värmland 2017
Servicehandelsindex HUI Research
Småföretagsbarometern 2016
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Antibiotika till skåningar
Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR
Tyresö kommun Speldosan - Föräldrar Förskola
Småföretagsbarometern 2016
Tyresö kommun Teddybjörnen - Föräldrar Förskola
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Rapport Nya postrutiner
Antalet anställda 1.
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
November 2008 Jönköping län
AUGUSTI 2010 Stockholms län
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Kalmar län.
Småföretagsbarometern 2016
Företagarpanelen – Q2, 2010 MAJ 2010 Stockholms län.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
AUGUSTI 2010 Jönköpings län
Företagarpanelen – Q JUNI 2011 Kalmar län.
Tyresö kommun Slottsvillan - Föräldrar Förskola
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag December 2017.
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Om Småföretagsbarometern
Småföretagsbarometern 2016
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Demo - chefsrapport Medarbetarundersökning Mitt ledarskap
Användarguide - chefer
Basfakta skogsnäringen, 2017
Handelsbarometern April 2019.
Prognospresentation Västernorrland.
Presentationens avskrift:

Handelsbarometern Maj 2019

Minskad optimism bland landets handlare Framtidsindikatorn Minskad optimism bland landets handlare Maj 2019 ”E-handeln brukar gå svagare under sommaren när fler vill vara ute i solen” Karin Johansson Framtidstron avtar både i butiks- och e-handeln. Minskade förväntningar på framtida försäljningen drar ned handlarnas framtidstro. När sommarhandeln nu står för dörren ökar dagligvaruhandlarnas optimism något samtidigt som sällanköpsvaruhandlarnas framtidsutsikter är mer modesta. – Sommarhandeln brukar innebära goda tider för dagligvaruhandeln. Grillen plockas fram och ljumma sommarkvällar gör att vi unnar oss lite extra god mat på tallriken. E-handeln brukar däremot gå svagare under sommaren när fler vill vara ute i solen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel. – Vi står mitt i en digital omställning som innebär hård konkurrens och pressade priser för svenska sällanköpshandeln. Våra politiker måste på allvar fundera på hur de ska verka för att vi ska kunna behålla ett rikt och varierat utbud av butiker i hela Sverige. Det går inte att ta handeln som vi känner den idag för given, säger Karin Johansson. Månadens indikatorvärde (index) E-handel: Butik: 95,8 105,5 Butik: Utveckling från föregående månad E-handel: -4,2 -3,3

Framtidsindikatorn Maj Försäljning Antal anställda Lönsamhet Index Index Index Butikernas förväntningar om försäljning minskade med 6,1 enheter till index 97,3 i maj. E-handlarnas försäljningsförväntningar minskade med 15,0 enheter till index 111,0 under samma period. Butikernas förväntningar om antalet anställda minskade med 1,6 enheter till index 96,1 i maj. E-handlarnas förväntningar minskade med 8,2 enheter till index 102,8 under samma period. Butikernas förväntningar om lönsamhet minskade med 4,9 enheter till index 93,9 i maj. E-handlarnas lönsamhetsförväntningar ökade med 13,3 enheter till index 102,8 under samma period.

Tidsserier Framtidsindikatorernas Fysisk butik E-handel Index Index 2017 Neutral nivå 2018 2018 Neutral nivå 2019 2019 De fysiska butikernas förväntningar om försäljning minskade med 4,2 enheter till index 95,8 i maj. Detta är något högre än motsvarande nivå under 2018. E-handlarnas förväntningar om försäljning minskade med 3,3 enheter till index 105,5 i maj. Detta är lägre än under motsvarande period 2018.

Delbranschernas tidsserier +0,9% Minskade framtidsförväntningar i sällanköpsvaruhandeln och i e-handeln jämfört med föregående månad Dagligvaruhandel -9,2% Index Sällanköpshandel Dagligvaror -3,3% Sällanköpsvaror E-handel E-handel Dagligvaruhandeln ökade med 0,9 enheter i maj till index 102,1. Sällanköpsvaruhandeln minskade starkt under perioden med 9,2 enheter till index 89,4. E-handeln minskade med 3,3 enheter till index 105,5. Sällanköpsvaruhandelns stora minskning berodde på minskade förväntningar om försäljning och lönsamhet. Neutral nivå

Delbranschernas utveckling per delkomponent i framtidsindikatorn Försäljning Anställda Lönsamhet Index Index Index Dagligvaror Dagligvaror Dagligvaror Delbranschernas tidsserier Sällanköpsvaror Sällanköpsvaror Sällanköpsvaror E-handel E-handel E-handel (Neutralt) (Neutralt) (Neutralt)

Utveckling för egen verksamhet och handeln i stort per delbransch Dagligvaruhandel Sällanköpsvaruhandel E-handel Index Index Index Delbranschernas tidsserier Egen verksamhet Egen verksamhet Egen verksamhet Detaljhandeln i stort Detaljhandeln i stort E-handeln i stort (Neutralt) (Neutralt) (Neutralt)

Så läser du Handelsbarometern Metodbeskrivning Handelsbarometern beskriver framtidsförväntningar inom handeln. På sidan 1 presenteras framtidsindikatorn och dess utveckling. Framtidsindikatorn utgörs av tre delindikatorer: vad handlarna tror om försäljningsutveckling, utveckling för antal anställda och lönsamhetsutveckling de kommande tre månaderna för branschen som helhet. Sida 2 presenterar försäljning, anställda och lönsamhet för den aktuella månaden. Jämförelser görs mot föregående månad. På sida 3 visas tidsserier för framtidsindikatorn butik och framtidsindikatorn e-handel. Sida 4,5 och 6 visar tidsserier för framtidsindikatorns delbranscher och delkomponenter. Avslutningsvis presenteras en tabell med den aktuella Handelsbarometerns samtliga resultat för den som snabbt vill få tillgång till alla siffror. Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Handelsbarometern tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna. Rapporten baseras på en telefonundersökning som varje månad distribueras till 300 slumpvis utvalda butikschefer, butiksägare och e-handlare där 100 är dagligvaruhandlare, 100 är sällanköpsvaruhandlare och 100 är e-handlare. Den här undersökningen genomfördes mellan den 2:a maj och den 10:e maj 2019. Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas från och med augusti 2016 som det genomsnittliga nettotalet för tre frågor som rör butikschefernas förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsamhetsutveckling de kommande tre månaderna. Framtidsindikatorn för e-handel beräknas utifrån motsvarande frågor ställda till e-handlare. Frågorna ställs dels för den egna verksamheten och dels för detaljhandeln i stort. Framtidsindikatorn för butik avser detaljhandeln i stort. Svaren sker på en skala från 1-7 där fyra tolkas som neutralt utan preferens åt endera hållet. Utifrån detta beräknas ett index med ett neutralt värde 100 där indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 innebär negativa framtidsförväntningar. Svaren i Handelsbarometern viktas inte med avseende på omsättning eller antal anställda. Mindre aktörer sorteras inte heller bort med en urvalsbegränsning. Anledningen är att urvalet är menat att representera det genomsnittliga företaget inom detaljhandeln. Metodbeskrivning

Frågorna i Handelsbarometerns enkätundersökning Resultatet i Handelsbarometern baseras på följande frågor som ställs till ett slumpmässigt urval av 100 dagligvaruhandlare, 100 sällanköpsvaruhandlare och 100 e-handlare. E-handelsföretagen svarar för sin egen e-handelsverksamhet och för e-handeln i stort. Fråga 1. Hur tror du att försäljningen i butiken du arbetar i kommer att utvecklas de närmaste 3 månaderna? Jämför med samma period föregående år. Fråga 2. Hur tror du att antalet medarbetare (personer anställda på hel- eller deltid, ej extrapersonal) i butiken du arbetar i kommer att förändras de närmaste 3 månaderna? Jämför med samma period föregående år. Fråga 3. Hur tror du att din butiks vinstmarginal kommer att utvecklas de närmaste 3 månaderna? Jämför med samma period föregående år. Fråga 4*. Hur tror du att försäljningen i detaljhandeln (hela branschen) kommer att utvecklas de närmaste 3 månaderna? Jämför med samma period föregående år. Fråga 5*. Hur tror du att antalet anställda (personer på hel- eller deltid, ej extrapersonal) i detaljhandeln (hela branschen) kommer att förändras de närmaste 3 månaderna? Jämför med samma period föregående år. Fråga 6*. Hur tror du att vinstmarginalen i detaljhandeln (hela branschen) kommer att utvecklas de närmaste 3 månaderna. Jämför med samma period föregående år. Enkätfrågor * På fråga 4-6 svarar e-handelsföretagen istället för e-handelns utveckling i stort.

Tabell för Handelsbarometern maj 2019   Hela detaljhandeln Egna butiken Förändring - Förändring -   Föregående Förgående Maj 2019 månad år Framtidsindikatorn butikshandel 95,8 -4,2 2,1 100,5 -10,7 -2,1 Försäljning 97,3 -6,1 0,4 104,3 -11,3 -0,6 Antal anställda 96,1 -1,6 3,4 100,1 -7,1 0,8 Lönsamhet 93,9 -4,9 2,4 97,2 -13,6 -6,4 Därav: Dagligvaruhandel 102,1 0,9 104,7 -8,5 1,0 107,5 1,9 2,8 111,5 -7,3 5,6 99,5 -1,3 2,9 103,1 99,3 2,0 4,5 -12,2 -5,9 Sällanköpsvaruhandel 89,4 -9,2 0,5 96,4 -12,8 -5,1 87,0 -14,0 -2,4 97,0 -15,3 -6,8 92,8 -1,9 3,7 -8,0 -1,8 88,5 -11,8 0,3 94,9 -15,1 -6,7 Framtidsindikatorn e-handel 105,5 -3,3 -15,0 107,1 -2,8 -5,5 111,0 -27,0 116,8 -8,8 -14,6 102,8 -8,2 -13,2 101,0 1,3 -1,5 13,3 -4,7 103,6 -0,8

För mer information ring gärna: Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50