Enheten för uppföljning och utvärdering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Advertisements

Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Program Genomgång av Synpunkten
VÅRD & OMSORG.
Verksamhetschefsdagar Geriatrik Lejondal 22 mars 2013 Gert Alaby Samordnare.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att.
En presentation av enheten
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Länsgemensam ledning i samverkan
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Om värdigt liv inom äldreomsorgen
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Välfärdsteknologi.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Synpunkter, klagomål och beröm
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Workshop - ÄLDRE Möten med äldre personer på olika arenor
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Möjlighet till Egen Kraft!
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Övergripande uppföljningar 2017
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Omställningen av hälso- och sjukvården
KPR april 2018.
Kvalitetsberättelse 2017.
Handlingsplan Handlingsplan förbättringsbehov uppföljning
7 mars 2018 Arenasamverkan i GGVV
Verktyget Utmärkelsen….
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Introduktion till processen för balanserad styrning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
KPR
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Enheten för uppföljning och utvärdering

Analys 2018 Kompetensförsörjning Ensamhet Individens behov i centrum Tillgång till personal med formell kompetens och nya yrkesgrupper inom vård och omsorg Effekter i verksamheten kopplat till personalens förutsättningar Verksamhetschefens betydelse Introduktion Ensamhet Individens behov i centrum Välfärdsteknik

Utmaningar i vår omvärld Personalförsörjning och ökad konkurrens om kompetens Ökad polarisering – de social- och ekonomiska klyftorna ökar Digitalisering – kommer att genomsyra hela vårt samhälle och förändra det i grunden Kommunen svarar för en stor del hälso- och sjukvård för de mest sköra, främst multisjuka äldre och personer med stora funktionsnedsättningar. Behoven väntas vara stora under överskådlig tid.

Kvalitetsplan 2019 Prioriterade områden för uppföljning Utmaningar i vår omvärld Nämndens målsättningar Analys av förvaltningens uppföljningar Prioriterade områden för uppföljning

Prioriterade områden för uppföljning Delaktighet - Jämlik vård och omsorg - Påverkansmöjligheter - Individuellt utformade insatser Ledning och styrning - Ledningens närvaro - Kvalitetsledningssystem - Samverkan verksamhetschef och HSL-personal Personal/medarbetare - Personalomsättning - Förutsättningar för arbetets utförande (ex introduktion, kompetens) HSL -Basala hygienrutiner Miljö - Vid samtliga avtalsuppföljningar ska frågor ställas kring hur verksamheten arbetar med miljöfrågor

Äldreombudsmannens årsrapport 2018 Äldreombudsmannens uppdrag Ansvara för kommunens uppsökande verksamhet Ta emot och förmedla synpunkter och klagomål på kommunens verksamhet i syfte att utveckla och förbättra verksamheten Vara en neutral funktion som kan stödja den enskilde i kontakter med kommunen Företräda de äldre/anhöriga genom att medvetandegöra kommunen i frågor som är väsentliga för äldres välfärd

Uppsökande verksamhet Personer som fyller 80 år under året - och inte har äldreomsorg – bjuds in till informationstillfälle Annonserade informationstillfällen Personer som är 81 år och äldre – och inte har äldreomsorg – får skriftlig information om äldreomsorg hemskickad Föreningsmöten

Uppsökande verksamhet

Informationsträffar 2018

Inkomna ärenden 2018 Ökning av ärenden totalt 56 % stöd- och vägledning 44 % synpunkter/klagomål Telefon vanligaste vägen in; 73 %, följt av e-post 8 %, blankett 7 % Anhörig anmält 50 % av ärenden, brukare 39 % Könsfördelning

Antal ärenden /år

Synpunkter och klagomål Enligt kommunens rutin för synpunkter och klagomål Skickas ut till verksamhetschef för utredning, åtgärd och kontakt med klagande Samverkan med Enheten för uppföljning och utvärdering Samverkan med övriga Social- och omsorgsförvaltningen Planeringsledare Äldrelots och handläggare på avd för äldre o funktionsnedsatta

Utdrag ur Linköpings kommuns rutin för synpunkter och klagomål ”Det är viktigt att alla som arbetar in om stöd- och omsorgsverksamheter samt med myndighetsutövning och handläggning av enskilda socialtjänstärenden bemöter synpunkter och klagomål på ett professionellt sätt. Linköpings kommun ser positivt på synpunkter och klagomål. De är ett sätt att förbättra och utveckla verksamheten. Vårt mål är att snabbt handlägga synpunkterna och rätta till fel.”

Klagomål/verksamhetsområde

Vad klagar man på?

Klagomål gällande hemtjänst 67 diarieförda klagomål 60 av dessa riktar sig till de två största utförarna, dvs Leanlink och Attendo 7 fördelar sig på övriga utförare 14 servicehus/hemtjänstområden inte något klagomål 25 servicehus/hemtjänstområden 1-6 klagomål Ett servicehus/hemtjänstområde 11 klagomål

Klagomål gällande vårdboende 54 diarieförda klagomål 39 av dessa riktar sig till de tre största utförarna, dvs Leanlink, Attendo och Norlandia 13 av klagomålen gäller korttidsvård 16 vårdboenden inte något klagomål 21 vårdboenden 1-6 klagomål Ett vårdboende 11 klagomål

Angelägna frågor Hur hantera synpunkter och klagomål i verksamheten individnivå och strategisk nivå Arbetsledning vikten av närvarande ledning ledningens syn på synpunkter och klagomål Omvårdnadspersonal ”om personalen mår bra, mår den äldre bra” professionellt bemötande

Angelägna frågor Sekretessbrott Upphandling av verksamhet Kompetensförsörjning språkkompetens kontinuitet Beröm till Club Lyra och Kärna vårdby Beröm till omvårdnadspersonal generellt Sekretessbrott Upphandling av verksamhet