Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Referat En sammanfattning.
Advertisements

Texttyper.
Skriva noveller.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Nycklar till litteraturen
Berättande text.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Vad kännetecknar en novell?
Reportage Sakprosa. Beskrivning  En faktabaserad artikel  En journalistisk skildring  En tidningstext som går på djupet  Kan handla om nästan vad.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Analysera litteratur BERÄTTELSENS INGREDIENSER. Berättelsens ingredienser Intrig (intricare – ”trassla in”) – själva handlingen Inledningen (första raderna),
Några viktiga regler angående SKILJETECKEN. Rubriken ● Slutar aldrig med en punkt ● Kan sluta med ! eller ?
Novellens uppbyggnad och innehåll
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Det ”klassiska” Hollywood- berättandet Utifrån Bordwell/Thompson: Film Art (kap 3) & Per Vesterlund, Högskolan i Gävle.
Nykterhet och solidaritet
Svenska som andraspråk 1
Historiskt Källmaterial
Insändare Vad kan vi om insändare?
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Rödluvan och vargen.
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Novellanalys.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Gymnasiearbete 100 p.
Granska läromedel.
Berättande text.
Att diskutera och argumentera!
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Filmanalys.
Etik- planering.
Läsförståelse.
Vad är det här?.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Den 30:e augusti 2017 Dagens namnsdag Albert, Albertina
Några viktiga regler angående
Religion.
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hur skriver man en berättande text
Nycklar till litteraturen
Typiska kännetecken för instruktioner
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Antikenprojekt 2017 Hjälmared folkhögskola
Journalistisk text.
Att tolka en källa Stormaktstiden.
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Källkritik och historiska källor
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
Gymnasiearbete 100 p.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Berättar om något som har hänt
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)

Analys av innehåll: Handling Fabel En mycket koncentrerad sammanfattning av handlingen utan att gå in på detaljer när det gäller personer och miljöer Konflikt (valfri nu, se även under Form) Det som driver handlingen framåt och som många berättelser byggs upp kring. Konflikten leder ofta fram till en vändpunkt.

Personskildring Kortfattat! Huvudpersonen Bidrar till att handlingen förs framåt Eventuella bipersoner Framhäver ofta huvudpersonens egenskaper Vilka är de viktigaste personerna, hur är de och vilken roll har de? Är personerna runda/ platta, dynamiska (de förändras)/statiska. Direkt (vad de gör, säger, tänker, känner)/indirekt karakterisering (läsa mellan raderna)?

Miljöskildring De platser berättelsens händelser utspelar sig i, hur de är viktiga för stämningen eller handlingen. Kortfattat! Hur ser det ut? Vilken stämning råder? Hur formas människorna av platsen?

Tema och motiv (valfritt) Textens huvudämne eller grundtanke Det texten handlar om på djupet Kan vara flera i romaner Exempel: Tema: ”Det godas kamp mot det onda”, ”hämnd” Motiv: Kan finnas många i en roman Bygger upp och gestaltar temat Kan knytas till situationer eller personer Exempel: Den elaka styvmodern, Hjälten räddar flickan, Uppbrottet från hemmet

Tema de globala målen eller historisk miljö Se fler frågeställningar i dokumentet Analys av roman! Vilka av de globala målen berörs? Hur? Varför historisk miljö? Fördelar? Trovärdighet?

Analys av form: Berättarperspektiv Välj minst en av de tre rubrikerna: berättarperspektiv, berättelsens uppbyggnad eller språk och stil som du analyserar mer ingående Belägg med citat ur texten som exempel varje gång då påstår något nytt om romanens form! Berättarperspektiv Utifrån förstapersonsperspektiv (jag) Inte alltid utifrån huvudpersonen! Tredjepersonsperspektiv (han, hon) Allvetande berättare - begränsad allvetande berättare Vi-perspektiv ”Kollektivberättelser” Ovanligt

Berättelsens uppbyggnad Den klassiska berättarkurvan, se s 214 i Svenska impulser 3 (följs ofta men inte alltid!) Inledning (in medias res: rakt in i handlingen?) Konflikt och stegring Vändpunkt (konfliktens höjdpunkt) Efterspel Skildras händelseförloppet kronologiskt eller sker hopp i tiden? Förekommer parallella handlingar? Vilken funktion fyller detta?

Språk och stil Hur samspelar språket och innehållet? Vilken effekt ger detta? Hur har författaren tänkt? Dialog och beskrivningar Har betydelse för hur vi uppfattar karaktärerna! ”Enkel stil ”? ”Avancerad”? ”Talspråklig”? ”Ålderdomlig”: Arkaismer eller slang och modeord? Sätt att återge dialog (direkt anföring/indirekt anföring) och beskriva personer, tid och miljö (detaljerat eller med små antydningar): Se sid 215 Meningsbyggnad Korta meningar? Långa? Bromsar eller ökar tempot? Stilfigurer – använder sig författaren av stilfigurer? Upprepning (anafor), bildspråk (metafor/liknelse), motsatser (antiteser)… (se sid 32)

Avslutning Sammanfatta det viktigaste du tycker att du kommit fram till!

Att citera (Sv Imp s 124) Citattecken ” ” Utelämning i citat […] Längre citat – Smalare än övrig text, eventuell mindre eller annat typsnitt Ange sidnummer inom parentes i slutet av meningen! Om källförteckning, se instruktionen ni fått och läroboken s 130!