Det stegvisa jobb- och kunskapslyftet VGR Arbetsmarknad och vuxenutbildning 11 november 2016
Utgångspunkter Utbetalt försörjningsstöd ca 1,1 miljarder i Göteborg 2015 Ökande skillnader i sysselsättning som följer det nationella mönstret. Kortutbildade, funktionshinder och utomeuropeiskt födda. Sysselsättningsgapet mellan män och kvinnor Just nu har 70% av de individer som ingår i etableringsuppdraget högst 9-årig grundskola Barnfamiljernas andel av de långtidsberoende hushållen Göteborgsregionen är den hetaste arbetsmarknaden i Sverige just nu Uppenbara rekryteringssvårigheter i ett antal branscher Göteborgsregionen ligger i toppen i ett flertal internationella undersökningar rörande forskning och utveckling, klusterbildning med mera HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Den nationella debatten Mismatch mellan lediga jobb och kompetensen hos de som söker Fler ”enkla” jobb eller ett land där vi konkurrerar med kunskap och kompetens? Lång etableringstid från ankomst till egen försörjning Med mera med mera HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Det stegvisa jobb- och kunskapslyftet Kunskaper för första jobbet Kompetens för första jobbet HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Beslutade branschtrappor Vård Montör/Industri Bygg Restaurang/Hotell Logistik/Handel HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Det stegvisa jobb- och kunskapslyftet i Göteborg – vårdområdet HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Viktigt riktigt jobb utbildning/insats för att bli anställd som serviceassistent Kunskaper och kompetenser som behövs för att kunna arbeta som serviceassistent Betyg och intyg Skapa god service och omsorg Servicerollen (intyg för hela utbildningen) Tvätt, städning, inköp, livsmedelshantering, matlagning, hygien, service i olika servicesituationer, det egna förhållningssättet, olika kulturer, normer och värderingar inom vård och omsorg, sekretess m.m. Ha ett bra bemötande Servicerollen (intyg) Städa lokaler Lokalvård (intyg) Tvätta kläder Kommunikation (betyg) Vara ett stöd vid måltider Yrkesspråk (intyg) Hålla de boende sällskap Hjälpa till med leverans och varor Arbeta med förråd Prata och förstå svenska på en grundläggande nivå HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Exempel Fordonsindustrin Utbildningsnivå Möjlig tillsvidareanställning Flexication Arbetsledare, 15v Flexication Laddhybridtekniker, 20v Kunna genomföra, el och analys arbeten Gymnasiet Fordonsmekaniker, 20v Gymnasiet Fordon grund, 40v inkl APL Kunna Genomföra mekaniska reparationer Kunna genomföra service Montör, 12v Språkstöd Intyg Yrkeskunskaper HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
Talangerna Tillsamman med näringslivet SFI parallellt med delar av eller hela GY-kurser 2 dagar i skolan 3 dagar på arbetsplats i 3 månader Praktikplats utifrån elevens talang och företagets behov Olika SFI-nivåer med samma mål Mingel Över 90% i anställning, 80% kvar i anställning efter 2 år
Framgångsfaktorer Riktiga jobb Genuint intresse och motivation Frekvent och återkommande kontakt med företagsledning samt handledare Besök från lärare och sfi-coacher Gemensamt mål för gruppen, ”vi gör det tillsammans”-känslan inklusive lärare Längden på insatsen, tillräckligt nära för att se och nå sitt mål Olika sfi- och utbildningsnivåer, vi hjälper varandra Frihet och ansvar Lära sig språket mot ett gemensamt mål, ingen ”onödig svenska”
Trappan - Hotell
Trappan - Barntalang
Arbetsmiljö och ergonomi Städningens grunder Kem och golvmaterial Exempel på specifika inslag - lokalvård Lokalvård Utbildningen består av olika delar, så kallade moduler. Utbildningen varvar teoretiska och praktiska inslag, föreläsningar, enskilt arbete och grupparbete. Ex på moduler som ingår i SRY är: Arbetsmiljö och ergonomi Städningens grunder Kem och golvmaterial Service och kundbemötande Redskap och maskiner SRY certifiering
Exempel översikt talang barnomsorg Att deltagare med en pedagogisk bakgrund får de insatser de behöver för att möjliggöra en anställning inom barnomsorgen. De insatser som erbjuds är att rusta individen språkmässigt för ett arbete inom barnomsorgen och få ökade kunskaper om villkoren på arbetsmarknaden och som anställd. Kursupplägg Insatsen varar i 20 veckor/33 timmar per vecka 3 dagar praktik/ 24 timmar per vecka 3 timmar SFI 6 timmar arbetslivskunskap Mål Deltagaren har utvecklat ordförrådet och kunskaper i syfte att: Känna till barnomsorgens värdegrund och styrdokument Ge färdigheter för att utföra arbetsuppgifter som förekommer som barnskötare Kunna följa den dagliga verksamheten och även instruktioner AMP (arbestmarknadspraktik) ska bidra till att deltagarna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet och även förstå yrkeskulturen HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN