En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Advertisements

Lathund för administratörer  Stadiumteamsales.se, hur man beställer.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Webbutbildning i miljö. Bakgrund Flera miljöförbättringar de senaste åren Sparat energi i lokaler och hög andel ekologiska livsmedel Utmaningar- Vi kan.
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Hur man använder EasyWorship del 1
600 miljarder i offentliga affärer – vilken klimatpåverkan får det?
Föräldraenkät 2017 Förskola
Fossilbränslefritt Kronoberg
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Kort om | skötselråd.
Torsdag 25 februari.
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – AVSLUT 1
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
SPELARUTBILDNINGSPLAN FÖRSVARSSPEL- FÖRHINDRA SPELUPPBYGGNAD 2
Konsten att läsa sakprosa
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Leda och utveckla en förening
Att ansluta sig till en avdelning.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Kartan.
Argumenterande text.
Att bemöta och bli bemött
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
- Geografi - Att studera helheten.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Hur många kilo kött äter vi per person?
Affärskunskap.
Maskar ”finess” – viktigt!
Typiska kännetecken för instruktioner
Ledningens miljögenomgång nr
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Ge tips och råd Inled med att kommentera personens situation eller planer. Använd gärna något av hjälpverben t ex kan, skulle kunna, borde. När du ger.
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Från svaghet till styrka INGA UNDANTAG!
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Källkritik och historiska källor
Agenda Roller Föräldrasysslor Kläder Träningar Matcher och Cuper
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Algoritmer.
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Deltagarna börjar med att skriva in sina namn i resultat-tabellen.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Hållbart jordbruk - argument i miljö och klimatdebatten
Tips för det praktiska ledarskapet
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resutat-tabellen...
Teori Kuben P07.
Vår handlingsplan – RESPEKT
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Alla har rätt till Go´fika!
Instruktioner för tävlingsledare
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år Ca 2800 KG Ca 2200 KG Ca 2800 KG Ca 1700 KG Ca 1700 KG

Vi ska nu tillsammans lära känna korten och gå igenom spelreglerna (Ca 9 min) Framsidan (mörkblå) Baksidan Dra ett kort ur leken

Rubrik och text beskriver aktiviteten Lära känna korten Rubrik och text beskriver aktiviteten Framsidan (mörkblå) Kolla på framsidan

Ikonen förklarar hur många gånger aktiviteten görs Lära känna korten Ikonen förklarar hur många gånger aktiviteten görs Framsidan (mörkblå)

Vänd kortet och kolla klimatpåverkan Lära känna korten Siffran beskriver aktivitetens klimatpåverkan - uttryckt i KG CO2 utsläpp Baksidan Vänd kortet och kolla klimatpåverkan

Texten förklarar lite om aktivitetens utsläpp Lära känna korten Texten förklarar lite om aktivitetens utsläpp Baksidan

Lära känna korten ? ? ? 1.Lägg två kort på bordet med baksidan upp 2.Dra ett nytt kort Stora utsläpp Små utsläpp Ta ett nytt kort ? ? ? 3.Försök Placera kortet i utsläppsordning 4.Vänd och kolla om ni placerade rätt

Så här spelas Klimatkoll

KLIMATKOLL Spelas i första hand i lag T ex 2 mot 2 (alltså fyra personer per bord och kortlek) LAG 2 1.Lägg upp tre kort per lag och ett startkort i mitten (framsidan upp) 2.Vänd upp baksidan på startkortet LAG 1

Hög att dra nya kort ifrån LAG 2 Extrakort för att uppmuntra till engagemang Exempel på startuppställning Hög att dra nya kort ifrån LAG 1

Vänta med att lägga tills instruktionen är klar LAG 2 Vänta med att lägga tills instruktionen är klar Stora utsläpp Små utsläpp ? ? Lag 1 väljer ett kort att placera ut. Diskutera och kom överens inom laget LAG 1

LAG 2 LAG 1 Stora utsläpp Små utsläpp Om kortet placeras fel läggs kortet längst ner i högen och laget drar ett nytt kort från högen. Sedan går turen över till lag 2. LAG 1

LAG 2 LAG 1 Stora utsläpp Små utsläpp Utsläpp svensk ett år 11 ton Om kortet placeras Rätt så ligger kortet kvar och turen går över till lag 2. LAG 1

Spelet tar slut när ena laget har slut på kort Utslagsavgörande: Om båda lagen går ut på samma runda, dvs lag 2 får slut på kort direkt efter lag 1. Så spelas ett kort i taget från varje lag tills att ena laget har lyckats när det andra laget misslyckas. Exempel på utsläpplinje efter färdig spelomgång Stora utsläpp Små utsläpp

Det lag som åkte tåg senast får börja Sammanfattning av Reglerna Välj ut ett kort och placera det på utsläppslinjen Om det var fel: Lägg kortet längst bak i högen och dra ett nytt kort. Turen går över till andra laget. Om det var rätt: Låt kortet ligga kvar och turen går över till andra laget Spelet tar slut när ena laget har slut på kort Utslagsavgörande: Om båda lagen går ut på samma runda så spelas ett kort i taget från varje lag tills att ena laget har lyckats när det andra laget misslyckas Nu kan ni börja Spela! Det lag som åkte tåg senast får börja

Reflektionsfrågor Vad förvånade dig mest? Hur resonerade ni när ni placerade ut kort? Hur vet man om en aktivitet har höga eller låga utsläpp?

Avslutande fråga Din kompis påstår att närproducerat alltid är bättre för miljön än produkter som transporterats lång väg. Har hen rätt eller fel? Förklara varför. Försök hitta ett motexempel bland korten. Svar: Det är falskt, för att veta om en aktivitet har högt eller lågt utsläpp av koldioxid så räcker det inte med att kolla på Transporten utan man behöver även kolla på Produktion och Användning. Ex:Kolla på kortet Rosor från Holland jämfört med kortet Rosor från kenya. Att odla rosor kräver varmt klimat och det är större utsläpp från att värma upp växthusen i Holland (Produktion) än utsläppen från att transportera rosor från Kenya (Transport).