Sepideh Shahrokhi Värvning Fackförbundet ST Sepideh Shahrokhi Värvning
Arbetsplatsombud - uppdrag Stödja och företräda medlemmar Engagera medlemmar Värva nya medlemmar Göra ST synligt på arbetsplatsen Förklara för deltagarna att värvningen är ett av deras allra viktigaste arbetsuppgifter. Utan fler medlemmar riskerar vi att urholka våra kollektivavtal. Nu över till en övning som vi gör tillsammans Lokala kontaktombudet
ATT VÄRVA MEDLEMMAR HUR BLIR VI STARKARE?
Varför värva? Vi behöver vara många för att få inflytande och kunna påverka arbetsplatsen. Det är lättare att bli lyssnad på om man är många som säger det samtidigt. Alla känner säkert igen den här bilden eller liknande. Men det viktiga här är ju att hjulet här inte snurrar av sig själv. Avtalet förhandlar inte sig självt, och avtalet värvar inte av sig själv. Vill därför bara understryka att lika lite som man kan ta något för givet vid förhandlingsbordet, lika lite kan vi ta för givet att bra avtal värvar av sig själv. Vi måste förklara, beskriva och visa på fördelarna med medlemskapet och kollektivavtalet. Träning ger färdighet! Vill ge reflektion från några undersökningar om unga i arbetslivet som jag nyligen studerat. Detta tror jag dock gäller för fler än unga. Undersökningar visar att yngre personer i arbetslivet inte är mindre positivt inställda till facket, men de har ett kritiskt förhållningssätt. Varför är detta bra? På vilket sätt bidrar mitt medlemskap till något bra? Vilka värderingar finns bakom? Mer tro på sig själva, men inte egoistiska. Vill ha utveckling, men först trygghet. T.ex i forma av tillsvidareanställning. Man vill kunna bygga ett liv, familj osv. Inte mindre engagerade, men engagerade på andra sätt.
HUR? Varför ska då en nyanställd på din arbetsplats välja just ST. Vad erbjuder vi som är till nytta för våra medlemmar? Här följer några bilder med information om våra medlemsförmåner som kan vara bra att känna till!
Kommunikation Hur? Och till vilka? Vinsten Nöjda medlemmar Fler medlemmar Mer engagerade medlemmar Starkare position Dvs… Vi kan påverka och göra skillnad. Syftet med bilden är att medvetandegöra varför det är viktigt med kommunikation och vad det kan ge. Vinst med det är att vi kan få: Nöjda medlemmar Fler medlemmar Mer engagerade medlemmar Starkare position Om fler vet om att vi finns, vad vi gör och vad det ger att vara med i facket så kommer fler vilja vara med och det blir lättare att värva. Vet medlemmar om vad ni förtroendevalda gör för dem och vilken skillnad det gör så kommer de bli nöjda och stolta, och de kommer tala gott om facket. Det finns inget som är så bra i värvande syfte som medlemmar som talar gott om oss. De blir helt enkelt nöjdare medlemmar och de bästa ambassadörerna. Kunskap skapar delaktighet, tillsammans men nöjda och stolta medlemmar så kommer även bli fler som vill engagera sig och ni kan då göra mer och dela på ansvaret och arbetsuppgifterna. När ni blir fler och när arbetsgivaren ser att det finns ett ännu större engagemang så kommer ni även få en starkare position och ni kommer kunna leverera ännu mer nytta till medlemmarna. Och när de får veta det så blir de ännu mer nöjda – en positiv spiral. Vi har alltså mycket att vinna på att berätta att vi finns, vad vi gör och vad det ger att vara med i ST! .
Potentiella medlemmar (=Värvning) Detta pass är uppdelat i två delar: 1. Medlemskommunikation på arbetsplatsen 2. Hur kommunicerar vi våra budskap utanför arbetsplatsen? – extern opinionsbildning. Syftet med passet är att kunna få en förståelse för hur vi på ett effektivt sätt kommunicerar våra budskap och lyckas påverka på arbetsplatsen och (om nödvändigt) i samhället.
Paus Varför ska då en nyanställd på din arbetsplats välja just ST. Vad erbjuder vi som är till nytta för våra medlemmar? Här följer några bilder med information om våra medlemsförmåner som kan vara bra att känna till!
Vem försöker vi värva? Medlemskåren: 20 % ideologer/ambassadörer 30 % Gjort aktivt val av olika anledningar (engagerade men ”prismedvetna”) 35 % Följare – med för att andra är det 15 % Motsträviga/individualisterna Vi tenderar att fokusera på ideologerna eller de motsträviga. Mest kraft bör läggas på att övertyga och hålla nöjda de som göra aktivt val. Då får man också med följarna. Ideologerna är viktiga och bland de finns oftast f-valda och anställda men deras anledning till att vara medlem kanske inte alls funkar för övriga, därför kan man inte bara utgå från sig själv utan satsa på att lyssna och presentera lösningar för de som vill göra ett bra, aktivt val. Det är helt orealistiskt att alla medlemmar ska vara aktiva. Men alla behövs precis lika mycket för att upprätthålla och utveckla kollektivavtalsmodellen, även de som aldrig går på ett möte. Det är viktigt att engagera och organisera (få fler f-valda) men glöm aldrig att hela kollektivavtalsmodellen bygger på volymen medlemmar.
Hur göra? (på arbetsplatser) Vad karakteriserar en bra värvningsinsats? engagerade förtroendevalda Samtal i mindre grupper, t.ex. över lunch eller fika. Samtal med enskilda personer Att man ställer frågan och ser nej som framgång (synlighet) Planerade insatser
Hur inte göra? (på arbetsplatser) Vad karakteriserar en mindre bra värvningsinsats? Stora grupper Grupper med många medlemmar Samtal med kalla potentiella medlemmar (motståndare, ideologer i andra förbund) Kvantitet istället för kvalitet "Informering" istället för värvning Viktigt att göra skillnad på informativa aktiviteter och värvande aktiviteter! Värvande aktiviteter ökar också medlemsnöjdheten eftersom medlemmar också behöver ”återvärvas”, påminnas om förmåner och argumenten, rationalisera sitt val.
Framgångsfaktorer lokalt Från strategin: Fokus på värvning – högst på agendan (bildligt och bokstavligt) Regelbunden synlighet och kommunikation Satsa på nyanställda (rutiner och kvalitet) Orka hålla i!
Ordna värvande aktiviteter Planering Våga välja målgrupp! Inbjudan med tydligt syfte och aktuellt ämne som når ”rätt” personer – (skriv ut att målgrupp även är icke-medlemmar!) Samtal i mindre grupper och samtal med enskilda personer Återkommande evenemang ex. Månadsfika, juristlunch etc… Lyft vad ni gör! Ställ frågan och se ett Nej som ett uppnått delmål (synlighet) Återkoppling och uppföljning Undvik helst: Stora grupper med många medlemmar Informerande möten
Varför ST? När vi frågade våra medlemmar Källa: Medlemsundersökning bland STs medlemmar 2017. Den viktigaste källan till medlemsvärvning är förtroendevvalda. Det stora värvningsarbetet sker ute på arbetsplatserna!
Värvningsstöd – st.org Hemläxa! Kolla igenom: st.org/fortroendevald/varvning Värvningstips från andra förtroendevalda Argument Material, mallar (t.ex. mejlmall och värvningsplan), tips och checklistor Guide om värvning av nyanställda Ppt-presentationer om ST Värvningsaktiviteter (färdiga upplägg, inbjudningar, material och fika-peng) Hur man kan få mer stöd från kansliet Värvningskampanjer – ”Värva en kollega” På st.org, under fliken Förtroendevald och värvning har vi samlat en massa bra information och hjälp för att du som förtroendevald ska kunna göra ett bra värvningsarbete. Vi jobbar kontinuerligt med att uppdatera utifrån erfarenheter och nya händelser i förbundet. Saknar du något så är det bara att höra av sig varva@st.org.
Framgångsfaktorer för värvning: Resultat av insamling på ST-arbetsplatser Fokusera på värvning Sätt mål för värvning, prata om medlemsvärvning, gör en plan Synlighet/kommunikation Anordna aktiviteter, var synliga, kommunicera kontinuerligt med medlemmar Välkomna nyanställda Delta på introduktionsutbildning, skicka välkomstmail, bjud på fika, fråga: ”Vill du bli medlem?” så fort det går Håll ut! Arbeta kontinuerligt efter er plan, det kan ta tid, till slut lossnar det Dessa framgångsfaktorer är ett resultat från en insamling som vi gjorde bland de avdelningar som lyckats bra med värvningen. Många som lyckats öka medlemsantalet hade liknande erfarenheter och arbetssätt och vi kunde därför koka ner deras svar till fyra stycken faktorer som vi vet ger en bra grund för att lyckas växa. Som ni strax kommer att se är detta inget nytt eller revolutionerande men vi vet att det finns ett väldigt starkt samband mellan dessa faktorer och lyckad värvning, och samma sak gäller för det omvända. Där vi inte lyckas, där kan man sannolikt inte kryssa för att man jobbar med alla fyra framgångsfaktorer.
Nyanställd på arbetsplatsen Hälsa välkommen Utskick i samband med att personen fått anställning Fysiskt material på arbetsplatsen Introduktionsutbildning Övriga tips/idéer? Det är viktigt att du som AO ser till att de som är nyanställda vet om att ST finns och vet vad det är vi gör. ST är kanske välkänt för de som har arbetat på arbetsplatsen men de allra flesta som kommer utifrån vet inte vilka ST är. Därför är det viktigt att du lägger lite extra tid på att se till att de nyanställda känner sig extra välkomna och vet vart de ska vända sig och förstå att ST är ett bra alternativ för dem. Hälsa välkommen: Se till att fysiskt gå och hälsa välkommen. Berätta vem du är och att hen är välkommen att kontakta dig. Passa gärna på att fråga om hen känner till ST. Utskick: Finns det möjlighet att göra ett utskick till de som har fått anställning? Detta är ett bra sätt att visa vilka vi är då kännedomen om ST är relativt låg utanför våra avtalsområden. Fysiskt material: Det kan vara en god idé att t ex lämna en folder eller gåva på personens arbetsplats. Material finns att beställa i ST-butiken. Introduktionsutbildning: Många arbetsplatser har s k introutbildningar för nyanställda. Se till att du kan vara med på dessa för att berätta mer om vad ni som lokalt fack jobbar med på arbetsplatsen.
Medlemsutveckling 2008-2017 Trots många utträden under 2017 så ökar alltså STs totala medlemsantal till 95 2014, detta tack vare bra värvningen av både yrkesaktiva och studenter. Diagrammet visar utvecklingen de senaste 10 åren. Vi är nu återigen fler medlemmar än vi var 2009. Vändningen kom från 2014 och framåt och är blandad ett resultat av bättre och större satsningar på värvning i hela förbundet. Nu gäller det att öka på takten fram till 2020 då vi enligt kongressmålet ska vara 110 000 medlemmar.
Tack för att ni har lyssnat! Sepideh.shahrokhi@st.org 076 49 52 477 RDCSC
Värvningsplan Stockholm Sektion 01 Synliggör ST på alla arbetsplatser Stöd till AO Stadigvarande punkt om värvning på AO- möten Välkomna alla ny anställda Deltar aktiv i introduktion för ny anställda på olika kontor Organisera medlemsaktivitet med hjälp av AO Där som saknas AO hjälper värvningsgruppen, sektionen Försöker värva AO i varje arbetsplats Organisera kollektivavtalets dag 17 mars på flesta arbetsplatser på samma dag Speciell satsning på HK uppdelning flygblad och informationsbord Träffar kontinuerlig värvningsgruppen Förlagt delar av AO-möten på olika arbetsplatser för mer synlighet Organiserar större medlemsaktivitet, där icke medlemmar är välkomna Kontakt med de som begär utträde Involvera AO till värvningsarbetet på en systematisk sätt med hjälp av sektionen.