Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Advertisements

Kristina Bäck VFU-handläggare
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Utveckla din Praktiska IT
Centrala innehåll och kunskapskrav
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Läroplansträff fritidshem
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Aktiviteter och upplevelser
PA1201 Projektarbete 100 p.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
BFL Bedömning för lärande
Digital portfölj i lärarutbildningen
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Skall genomsyra utbildningen Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Studera till lärare och jobba samtidigt!
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Fördjupning och examination av VFU
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
L3VU20.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Ämnesdidaktisk och omsorgsetisk kompetens?
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019 Sitt gärna tillsammans med din student/handledare Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019 Presentation av mig (förbered flödesschemat) – lägger ut pp på Lisam Går igenom lite om innehållet samt praktiska delar/studiehandledningen Bra utvärdering tidigare, hoppas leva upp till det Ställ ev. frågor under tiden! Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Innehåll introduktionsträffen 1. Gemensamt Kursens innehåll och upplägg Lärandemål och omdömeskriterier Handledarens/studentens roll och uppgifter Övriga frågor och avslutning 2. Handledare och student till senast kl. 18 Planering inför VFU-perioden (om möjligt)

Kursens upplägg Vecka Innehåll 4 UK 8 5-7/8 VFU 7/8 skolans sportlov Examensarbete 2 9-14 VFU-besök vecka 9-11 (även HL bör delta i efterföljande samtal med campusrepresentant) Dilemmaseminarium tisdag 19/3 (studenter) 15-16 Handledaren postar omdömesformuläret senast torsdag 18/4

Vad innebär målen? Lärandemål Efter avslutad kurs ska den studerande självständigt kunna organisera och leda pedagogisk verksamhet utifrån forskning och beprövad erfarenhet. Det innebär att: ta helhetsansvar för att planera undervisning och lärande i enlighet med centrala och lokala styrdokument med beaktande av hållbar utveckling ta helhetsansvar för att genomföra undervisning inbegripet att välja och använda digitala verktyg och medier i enlighet med centrala och lokala styrdokument

Lärandemål - fortsättning Vad innebär målen? Lärandemål - fortsättning ta helhetsansvar för att följa upp och utveckla undervisning i enlighet med centrala och lokala styrdokument kunna bedöma och dokumentera elevers lärande använda, anpassa och utveckla sin ämnesdidaktiska förmåga i relation till elevers skilda kunskaper och förutsättningar använda och anpassa sitt ledarskap i relation till elevers olika förutsättningar

Lärandemål - fortsättning Vad innebär målen? Lärandemål - fortsättning kunna samverka med olika aktörer inom och utanför skolverksamheten visa förmåga att utifrån självreflektion, kollegiala samtal och konstruktiv kritik utveckla en hållbar professionell yrkesroll visa yrkesetisk kompetens i skolverksamheten kunna uppmärksamma och hantera konflikter

Omdömeskriterier Lärandemålen är konkretiserade i omdömesformuläret (se även studiehandledningen) Didaktiska lärarförmågor, 7 mål Sociala lärarförmågor, 5 mål

Omdömesformulär

HL: Konkretisera och exemplifiera i texten så att krysset och texten stämmer överens! Omdömeskriterier Lärandemålen är konkretiserade i omdömesformuläret (se även studiehandledningen) Didaktiska lärarförmågor, 7 mål Sociala lärarförmågor, 5 mål Handledaren avger sitt omdöme i slutet av VFU- perioden och skickar det till examinatorn Examinatorn (Anja Thorsten F-3, Ann-Sofi Wedin 4- 6) sätter betyg utifrån handledarens omdöme och samtal med besökande campusrepresentanter Betygsskalan är graderad: U-G-VG

VFU-besök av campusrepresentant Titel/föreläsare 22 April 2019 VFU-besök av campusrepresentant Vecka 9-11 Campusrepresentanten tar kontakt med studenten Besök på en lektion som aktivt leds av studenten (30- 60 minuter) Efterföljande samtal mellan student, handledare och campusrepresentant Formativ bedömning Underlag: Omdömesformuläret och observationspunkter

Handledarens roll/uppgifter Upprätta en överenskommelse med studenten Föra regelbundna samtal med studenten: bistå vid planering av undervisningen med en strävan att studenten ska bli självständig ge formativ feedback på didaktiska och sociala lärarförmågor delta i samtalet vid besök av campusrepresentant gå igenom det ifyllda omdömesformuläret med studenten Tidigt kontakta examinator om studenten visar brister i lärarförmågorna och riskerar att inte nå målen Posta omdömesformuläret till examinator (senast 18/4)

Studentens roll/uppgifter Upprätta en överenskommelse med handledaren Självständigt planera och genomföra pedagogisk verksamhet utifrån forskning och beprövad erfarenhet Ta ett helhetsansvar, använd allt du läst och lärt tidigare. Delta i allt lärararbete, ca 40 h/vecka. Förbereda VFU-besöket tillsammans med HL Se studiehandledningen, svara på LiU-besökarens mejl, boka samtalslokal, skicka lektionsplaneringen före besöket. Delta på dilemmaseminariet onsdag 20/3 Förbered och skicka in uppgiften före seminariet (se sthl). Gör igentagningsuppgiften om du inte kan delta.

Några råd från Västra skolan, Katrineholm Intervju med Maria, lärare 4-6 och Linda, rektor (5:44) Att vara ny som lärare Foto: https://www.katrineholm.se/vastra-skolan/

Obligatorisk introduktionskurs: Handledarintroduktion Från VT 19 är det obligatoriskt för alla som är handledare att ta del av Handledarintroduktion (1,5-2,5 tim). Gäller alla som är handledare till förskol- och lärarstudenter vid Linköpings universitet och som inte deltagit efter januari 2016. Introduktionen on-line tar ca 1 tim och 30 min och består av sex delar; en presentation samt fem delar. När du som handledare tagit del av innehållet meddelar du din VFU- samordnare (via mail). Länk till Handledarintro: https://liu.se/artikel/utbildningar-for-vfu-handledare-inom-lararutbildningen

Tack för oss och ta väl vara på VFU-tiden! Anja Thorsten (F-3) anja.thorsten@liu.se Ann-Sofi Wedin (4-6) ann-sofi.wedin@liu.se Catarina Jeppsson catarina.jeppsson@liu.se Handledare och studenter får nu tid att träffas en stund för att planera VFU-perioden.

OBS! Konkretisera och exemplifiera i texten så att krysset och texten stämmer överens.