Betyg i moderna språk nu redan i år 6

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
¡La Primavera ha llegado!
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
How to learn a Second Language?
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Mall för alignmentmatris
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Aktiviteter och upplevelser
Välkomna till klass 3!.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Litteratur.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
4 processer att behärska:
Reklam Vem får synas och hur?.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Nationella proven i svenska
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Etik- planering.
Mediepedagogiskt projekt
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Betyg i moderna språk nu redan i år 6 Mia Smith, förstelärare Vallhamra skola, Partille

Då och nu Fram till vt -18 Timplan fördelad på år 4-9 Betyg i år 7-9 Kunskapskrav för år 9 Från ht -18 Timplan fördelad på 4-6 och 7-9 Betyg i år 6 och i år 7-9 Kunskapskrav för år 6 och år 9 Terminsbetyg: bedömning sker på de delar som behandlats. VT år 6 och VT år 9 ska alla delar av kunskapskraven bedömas.

Kommunikationens innehåll Centralt innehåll 4-6 Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer och platser. Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används. Centralt innehåll 7-9 Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser. Åsikter, känslor och erfarenheter. Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.

Reception Centralt innehåll 4-6 Centralt innehåll 7-9 Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande och beskrivande, till exempel från olika medier och i kombination med illustrationer. Olika former av enkla samtal och dialoger. Sånger och ramsor. Enkel information och enkla meddelanden. Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord i tal, till exempel genom att gissa och dra slutsatser med hjälp av sammanhanget. Olika sätt att hitta enkel, tydlig information i givna källor på internet och i andra medier. Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal och intonation samt sambandet mellan skrift och uttal. Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer. Centralt innehåll 7-9 Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande från olika medier. Olika former av samtal, dialoger och intervjuer. Berättelser och annan fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger och dikter. Muntlig och skriftlig information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser. Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll. Olika sätt att söka och välja texter och talat språk från internet och andra medier. Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter. Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer. Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.

Reception Kunskapskrav 4-6 Kunskapskrav 7-9 E: Eleven kan förstå vanliga, enkla ord och fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet kan eleven använda sig av någon strategi för lyssnande. C: enkla ord och fraser / i mycket enkel form / tillfredsställande A: det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer / i enkel form / gott Kunskapskrav 7-9 E: Eleven kan förstå det mest väsentliga av innehållet i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven välja och använda sig av någon strategi för lyssnande och läsning. Eleven kan välja bland texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier samt med viss relevans använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. C: det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer / i enkel form … och detaljer / tillfredsställande / i viss utsträckning välja och använda sig av strategier A: helheten och uppfatta väsentliga detaljer / översiktligt … och detaljer / gott / i viss utsträckning … strategier

Reception Centralt innehåll 4-6 Kunskapskrav 4-6 Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande och beskrivande, till exempel från olika medier och i kombination med illustrationer. Olika former av enkla samtal och dialoger. Sånger och ramsor. Enkel information och enkla meddelanden. Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord i tal, till exempel genom att gissa och dra slutsatser med hjälp av sammanhanget. Olika sätt att hitta enkel, tydlig information i givna källor på internet och i andra medier. Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal och intonation samt sambandet mellan skrift och uttal. Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer. Kunskapskrav 4-6 E: Eleven kan förstå vanliga, enkla ord och fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. För att underlätta sin förståelse av innehållet kan eleven använda sig av någon strategi för lyssnande. C: enkla ord och fraser / i mycket enkel form / tillfredsställande A: det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer / i enkel form / gott

Produktion och interaktion Centralt innehåll 4-6 Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger i tal och skrift. Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester och frågor. Språkliga företeelser för att förtydliga kommunikationen med betoning på uttal och intonation. Centralt innehåll 7-9 Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar. Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck. Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer.

Produktion och interaktion Kunskapskrav 4-6 E: I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig mycket enkelt och i huvudsak begripligt med enstaka vanliga ord och fraser. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig mycket enkelt och i huvudsak begripligt med enstaka vanliga ord och fraser. Dessutom kan eleven använda sig av någon strategi som löser enstaka enkla problem i interaktionen. C: mycket enkelt och begripligt med vanliga ord och fraser / mycket enkelt och begripligt med vanliga ord och fraser / någon strategi … enkla problem A: enkelt och relativt tydligt med vanliga ord och fraser / enkelt och relativt tydligt med vanliga ord och fraser / några strategier … enkla problem Kunskapskrav 7-9 E: I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. Dessutom kan eleven välja och använda sig av någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen. C: enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande / enkla / enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar / några olika strategier A: enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande / enkla / enkelt och tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation / flera olika strategier

Produktion och interaktion Centralt innehåll 4-6 Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger i tal och skrift. Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester och frågor. Språkliga företeelser för att förtydliga kommunikationen med betoning på uttal och intonation. Kunskapskrav 4-6 E: I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig mycket enkelt och i huvudsak begripligt med enstaka vanliga ord och fraser. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig mycket enkelt och i huvudsak begripligt med enstaka vanliga ord och fraser. Dessutom kan eleven använda sig av någon strategi som löser enstaka enkla problem i interaktionen. C: mycket enkelt och begripligt med vanliga ord och fraser / mycket enkelt och begripligt med vanliga ord och fraser / någon strategi … enkla problem A: enkelt och relativt tydligt med vanliga ord och fraser / enkelt och relativt tydligt med vanliga ord och fraser / några strategier … enkla problem

Kultur och levnadssätt Centralt innehåll - kommunikationens innehåll 4-6 Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer och platser. Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används. Centralt innehåll - kommunikationens innehåll 7-9 Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser. Åsikter, känslor och erfarenheter. Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.

Kultur och levnadssätt Kunskapskrav 4-6 E: Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används. C: i mycket enkel form A: i enkel form Kunskapskrav 7-9 E: Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. C: i enkel form A: översiktligt

Kultur och levnadssätt Centralt innehåll - kommunikationens innehåll 4-6 Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer och platser. Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används. Kunskapskrav 4-6 E: Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används. C: i mycket enkel form A: i enkel form

https://padlet.com/miasmi0729/xleuqa69nkju Internet Centralt innehåll 4-6 Olika sätt att hitta enkel, tydlig information i givna källor på internet och i andra medier. Vilka webbsidor kan vara aktuella för elever i år 6 inom respektive språk? Ge förslag och tyck till om de förslag som andra givit. https://padlet.com/miasmi0729/xleuqa69nkju

Edcamp - diskussioner Upplever vi det centrala innehållet som rimligt? Hur? Stämmer det överens med de läromedel vi använder? Om inte, vad skiljer? Hur kompenserar vi detta? Upplever vi kunskapskraven som rimliga? Hur? Vilka delar av kunskapskraven kan vara aktuella för mig/oss att använda när jag/vi sätter betyg vid höstterminens slut? Diskutera vilken sorts uppgifter som kan ge bedömningsunderlag för denna en av de förmågor som nämns i kunskapskraven. Bonus: kan uppgiften bedöma fler förmågor än den tänkta? Vilken eller vilka? På vilket sätt?

Tack för ert engagemang! Källa Skolverket: https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975 Kontakt: mia.smith@edu.partille.se Tack för ert engagemang!