Alla barn har samma rättigheter och lika värde

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Vad innebär ett barnperspektiv
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
i kommuner, landsting/regioner
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Läroplansträff fritidshem
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
En arena för lek och kompisskap
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Barnkonventionen och ungdomspolitiken. Kommuner och landsting/regioner är viktiga aktörer.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Barnkonventionen i förskolan
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Integritet läroplansanalys.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Barnkonventionen.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
KRUT ATT GE PLATS.
Utveckling och lärande
Barnkonventionen och barnrättslagen
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Mänskliga rättigheter
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Presentationens avskrift:

Alla barn har samma rättigheter och lika värde Bibliotopia 2019 Fanny Davidsson, Barnrätt i praktiken

Därför ska biblioteken arbeta med barnkonventionen! Att leva upp till barnkonventionen är den del av folkbibliotekens grunduppdrag Barnkonventionen är en del av de mänskliga rättigheterna och en viktigt del av att verka för det demokratiska samhället och dess utveckling. Barnkonventionen ska följas i alla statlig och kommunal verksamhet sedan 1990 då Sverige skrev under barnkonventionen. Detta uppdrag och ansvar blir ännu mer viktigt då barnkonventionen blir lag den 1 januari 2020. Att arbeta med barnkonventionen är inte endast en barnfråga, utan allas ansvar. Men att arbeta aktivt utifrån barnkonventionen för att tillgodose varje barn dess rättigheter är ett utmärkt sätt att utforma ett kvalitativt arbete med den prioriterade målgruppen barn och unga.

Vad det innebär att barnkonventionen blir lag Barn ses som rättighetsbärare Tydligare vägledning Ett pedagogiskt verktyg Stor betydelse för barn i utsatta situationer

Barnkonventionens grundprinciper Varje barn har rätt till liv och utveckling Alla barn har alla rättigheter och inget barn får diskrimineras Barnet har rätt att göra sin röst hörd i frågor som rör barn Beslut som berör barn ska utgå från barnets bästa Art 1 Vilka barn möter vi? Vilka åldersgränser har vi för barn? Art 27 Gratisprincipen – är allt i verksamheten gratis för barn? Närhetsprincipen – bedrivs verksanheten där barn finns? Art 2 Vilka barn kommer till biblioteken? Vilka barn kommer inte till biblioteket? När var och hur möter vi barnen? Vilken barnsyn har vi i vår verksamhet? Art 3 Vad innebär barnets bästa i vår verksamhet? Tänker vi det enskilda barnet eller barn som grupp? Hur och när diskuterar vi barnets bästa i vår verksamhetsplanering? Vilken hänsyn tar vi till barnets bästa i beslut som rör barn? Finns det rutiner för prövningar av barnets bästa hur dokumenteras och utvärderas beslut? Vad säger barn själva?

Barnkonventionen - ett ansvar Sprida kunskap om barns rättigheter till barn och vuxna Stat och kommun ska använda de yttersta av sina resurser för att genomföra barnkonventionen Art 4 Hur prioriteras barn? Hur syns bk i bibliotekets styrdokument? Vilken strategi har biblioteket för att genomföra bk? Hur utvärderas och följs arbetet med BK upp? Art 42 Hur och vilka informerar vi om bk? Vilka i vår verksamhet känner till bk och vad den innebär?

Barnet har rätt till yttrande-, tanke- och åsiktsfrihet information lek, vila, fritid och kultur sitt språk, sin kultur och religion om hen tillhör en minoriteter eller urfolk Art 30 Hur tillgodoser vi barn som tillhör en minoritet eller ett urfolks rätt till att, tillsammans med andra, utöva sin kultur, religion eller språk? Art 31 På vilket sätt möjliggör vi barns egna skapande och deltagande i kulturella aktiviteter? Var i biblioteksrummet ges barnet utrymme till vilka, lek och rekreation? Art 13 Hur tillgodoser vi barns rätt att ta emot och sprida information av olika slag och fritt uttrycka sina tankar?

Att göra barnrätt i praktiken Kunskap om barnkonventionen Kartlägga och analysera nuläget Mål för arbetet Kompetens att pröva barnets bästa i beslut som rör barn Utvärdera och följa upp

@barnombudsman på Twitter info@barnombudsmannen.se www.barnombudsmannen.se /barnratt-i-praktiken/ @barnombudsman på Twitter