SAMRÅD FÖR PLANERAD BERGTÄKT VID ALVESTA Sökande: Swerock AB Placering: Fastigheten Alvesta Engaholm 1:1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Sammanställning länsstyrelserna
Vindkraft i Norrköpings kommun
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Tillägg till översiktsplanen •Tillägg kan göras för t.ex. en planeringsfråga som tidigare inte har tagits upp i översiktsplanen. •Genom tillägget görs.
Tillbyggnad småhus När krävs bygglov? Förutsättningar för bygglov
Kulturmiljöfrågor i PBL
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Vindkraftspark i Västerbottens Inland
Skötselkrav betesmark/slåtteräng
Vindkraftsplanering för Umeåregionen Bjurholms kommun Nordmalings kommun Robertsfors kommun Umeå kommun Vindelns kommun Vännäs kommun.
Strandskydd och miljöpolitik
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Ny strandskyddslagstiftning
Carin Dänsel Avdelningen för reglerad mätteknik
Provtagningens betydelse! 20 § Provtagning av avfallet ska ske enligt en provtagningsplan som ska utarbetas i enlighet med SS-EN 14899:2005 (NFS 2010:4)
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
DOM FÖRBIFART STOCKHOLM Carolina Gustavsson Fredrik Bonde 1.
Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen…….
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Energikartläggning i stora företag
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
När får man bygga? FAQ OM BYGGLOV OCH SÅNT. Innehåll Klicka på en länk för att komma till svaret.  Vad gäller om man vill bygga en Friggebod? Vad gäller.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Bidrag för sanering av förorenade områden för att bygga bostäder
Transportmedel vid export 2013
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Sunderbyn Europas modernaste sjukhus
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Miljömålen består av tre slags mål
Produktion, handel och transport
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
åkermarkspriser Helår 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Riktvärden för buller på skolgård väg- och spårtrafik. September 2017
Buller.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Miljömålen består av tre slags mål
Miljösamverkan östra Skaraborg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

SAMRÅD FÖR PLANERAD BERGTÄKT VID ALVESTA Sökande: Swerock AB Placering: Fastigheten Alvesta Engaholm 1:1

PLACERING AV BERGTÄKT

VARFÖR HÄR? Borrkärnor har tagits ut och provtagits 2016. Resultaten från provtagningarna visar att bergmaterialet i den planerade täkten är av exceptionellt hög kvalitet och kommer att kunna användas till såväl betong till bostäder som alla typer av asfaltsmassor och vägbyggnation, sannolikt även som järnvägsmakadam. Två provtagningar av aktivitetsindex (ett mått på strålningen från materialet) har gjorts av SGU inom verksamhetsområdet, dessa visar att berget är lämpligt som byggnadsmaterial till bostäder. Detta framgår också av flygmätningar. Det är mycket ovanligt att ett bergmaterial är lämpat för så många olika användningsområden. Detta gör att det inte går att hitta en annan plats med liknande förutsättningar inom försörjningsområdet, vilket lokaliseringsutredningen också visar.

BEHOV AV MATERIAL Bostadsbyggandet i Kronobergs län fortsätter att öka, och behov av nya bostäder finns i alla kommuner. Exploateringstrycket är fortsatt högst i Växjö men även Älmhult och Alvesta har markant ökat sitt antal av färdigställda bostäder sedan 2015. Antal nybyggda lägenheter fortsätter att stiga, vilket ger en ökad efterfrågan på ballast. Fabriksbetong tillverkas vid tre närliggande fabriker, i Växjö, Alvesta och Ljungby. Fabriken i Växjö ägs av Swerock. Alla dessa använder naturgrus 0 - 8 mm för sin produktion. Materialet i den planerade täkten är av mycket hög kvalité och kan ersätta detta material. Täkt Engaholm löser alltså samhällets mål i regionen att naturgruset skall bevaras för dricksvattenproduktion. Materialet i täkten är av högsta klassen för leveranser till asfalt, det är bara cirka 2% av täkterna i Sverige som kan producera den här typen av material. Det finns därför en mycket stor efterfrågan. Det är olika sorteringar (stenstorlekar) som efterfrågas till högkvalitativ asfalt respektive finmaterial till betong, vilket gör att dessa material behöver produceras parallellt. Trafikverket köper stora mängder banverksmakadam för sina spår, både för underhåll och nybyggnation. Närheten till spår gör att täkten även bör kunna leverera detta till Trafikverket.

Befolkningsutveckling Växjö kommun

UTFORMNING AV BERGTÄKT

UTFORMNING AV BERGTÄKT

VERKSAMHET Tillstånd sökes för 20 år och ett uttag av maximalt 6 miljoner ton bergmaterial. Tillståndet ska omfatta rätt för Swerock AB att utleverera maximalt 300 000 ton årligen. Verksamheten omfattas även av Seveso-lagstiftningen.   Verksamheten föreslås få bedrivas endast helgfria vardagar måndag till och med fredag kl. 06 - 18. Efter medgivande av tillsynsmyndigheten får verksamhet ske även andra tider, om det uppstår akut behov av material.

EFTERBEHANDLING Efterbehandlingen ska bidra till att öka den biologiska mångfalden. Många av de förutsättningar för biologisk mångfald som finns i täkter är unika och förekommer i liten omfattning i vardagslandskapet (i detta fall till stor delen bestående av grandominerad produktionsskog). Täkten kommer efter avslutad brytning att bli en sjö. Det ska finnas en eller flera svagt sluttande stränder runt sjön för att djur och människor ska kunna ta sig upp, i första hand där infartsvägen befinner sig under verksamhetstiden. Svagt sluttande stränder ger också ett tillskott till den biologiska mångfalden i området. Detta görs med hjälp av råden i Handbok, Inspiration till att skapa bra natur i täkter-Åtgärder under drift och i samband med efterbehandling.

EFTERBEHANDLING

INVENTERINGAR Trafik Den sökta täkten ligger intill väg 707 (Växjövägen). Den planerade täkten ligger 2 km från Alvesta tätort och 12 km från Växjö. Enligt Trafikverket är den totala trafikmängden vid Gemla (östra) 2170 fordon per årsmedeldygn på väg 707 och närmast Växjö 8580 fordon per årsmedeldygn (här väg 23). Här är trafikräkningarna gjorda år 2014. Motsvarande antal för den tunga trafiken är 170 respektive 1060. Väg 707 är byggd för den trafik som gick mellan Växjö och Alvesta innan riksväg 25 byggdes, och klarar därför en högre belastning än den nuvarande.

INVENTERINGAR Täkttransporter I storleksordningen 90 % av materialet kommer att gå med tunga lastbilar med släp (tar ca 38 ton) och 10 % med medeltunga lastbilar utan släp (tar ca 16 ton). Givetvis varierar det var efterfrågan på materialet uppkommer, men uppskattningsvis i storleksordningen 80 % transporterna kommer att gå åt Växjöhållet och 20 % åt Alvestahållet. En utleverans på 300 000 ton/år motsvarar alltså i genomsnitt vid maxuttag per arbetsdag (inklusive returtransporter) 15 fordon åt Alvesta och 60 åt Gemla. Motsvarande siffror per årsmedeldygn (för att det ska gå att jämföra antalet med Trafikverkets mätningar av befintlig trafik) är 10 åt Alvesta är 40 åt Gemla (inklusive returtransporter).

INVENTERINGAR Täkttransporter Täkttransporterna ger en ökning av beräknade ekvivalenta ljudnivåer från trafiken på väg 707 med 0 - 1 dBA vid maximal täktproduktion. De maximala ljudnivåerna förändras inte i någon beräkningspunkt, då det redan går tung trafik på vägen. Notera att efterfrågan på ballast inte ökar för att en ny täkt öppnar, utan det är transportarbetet som minskar med minskade transportavstånd. Om det inte finns några närliggande täkter måste materialet hämtas från täkter som ligger på längre avstånd.

INVENTERINGAR Området omfattas inte av någon detaljplan. Den planerade täkten omfattas heller inte av några särskilda rekommendationer eller restriktioner enligt översiktsplanen. Det närmaste huset, Naglatorp, ligger på samma fastighet som täkten 235 meter från brytningsområdet. Detta är dock inget bostadshus. De närmaste bostadshusen ligger nordost om täkten, vid Grönsängen (fastigheterna Aringsås 14:9 respektive 14:10). Dessa ligger 540 respektive 545 m från det planerade brytningsområdet. Den planerade täkten ligger inte inom något riksintresse för naturvård, kulturmiljövården eller friluftslivet. En arkeologisk utredning har gjorts. Inom det planerade täktområdet finns inga av Skogsvårdsstyrelsen registrerade områden. Skogsstyrelsen gjorde i juli 2017 en naturvärdesbedömning inom det planerade täktområdet, denna visade att området innehåller i stort sett enbart låga naturvärden. Hela området som inte redan är hygge eller ungskog är dessutom avverkningsanmäld. Överskottsvattnet från täkten kommer att passera en dammanläggning innan det släpps ut till recipienten (intilliggande småvatten med låga naturvärden). En hydrologisk bedömning har genomförts av WSP. Sammantaget gör WSP bedömningen att skada på enskilda eller allmänna intressen inte uppkommer. En bullerutredning har gjorts av WSP och en sprängutredning av Nitro Consult. Föreslagna (standard) villkor kommer att kunna innehållas.