SAMRÅD FÖR PLANERAD BERGTÄKT VID ALVESTA Sökande: Swerock AB Placering: Fastigheten Alvesta Engaholm 1:1
PLACERING AV BERGTÄKT
VARFÖR HÄR? Borrkärnor har tagits ut och provtagits 2016. Resultaten från provtagningarna visar att bergmaterialet i den planerade täkten är av exceptionellt hög kvalitet och kommer att kunna användas till såväl betong till bostäder som alla typer av asfaltsmassor och vägbyggnation, sannolikt även som järnvägsmakadam. Två provtagningar av aktivitetsindex (ett mått på strålningen från materialet) har gjorts av SGU inom verksamhetsområdet, dessa visar att berget är lämpligt som byggnadsmaterial till bostäder. Detta framgår också av flygmätningar. Det är mycket ovanligt att ett bergmaterial är lämpat för så många olika användningsområden. Detta gör att det inte går att hitta en annan plats med liknande förutsättningar inom försörjningsområdet, vilket lokaliseringsutredningen också visar.
BEHOV AV MATERIAL Bostadsbyggandet i Kronobergs län fortsätter att öka, och behov av nya bostäder finns i alla kommuner. Exploateringstrycket är fortsatt högst i Växjö men även Älmhult och Alvesta har markant ökat sitt antal av färdigställda bostäder sedan 2015. Antal nybyggda lägenheter fortsätter att stiga, vilket ger en ökad efterfrågan på ballast. Fabriksbetong tillverkas vid tre närliggande fabriker, i Växjö, Alvesta och Ljungby. Fabriken i Växjö ägs av Swerock. Alla dessa använder naturgrus 0 - 8 mm för sin produktion. Materialet i den planerade täkten är av mycket hög kvalité och kan ersätta detta material. Täkt Engaholm löser alltså samhällets mål i regionen att naturgruset skall bevaras för dricksvattenproduktion. Materialet i täkten är av högsta klassen för leveranser till asfalt, det är bara cirka 2% av täkterna i Sverige som kan producera den här typen av material. Det finns därför en mycket stor efterfrågan. Det är olika sorteringar (stenstorlekar) som efterfrågas till högkvalitativ asfalt respektive finmaterial till betong, vilket gör att dessa material behöver produceras parallellt. Trafikverket köper stora mängder banverksmakadam för sina spår, både för underhåll och nybyggnation. Närheten till spår gör att täkten även bör kunna leverera detta till Trafikverket.
Befolkningsutveckling Växjö kommun
UTFORMNING AV BERGTÄKT
UTFORMNING AV BERGTÄKT
VERKSAMHET Tillstånd sökes för 20 år och ett uttag av maximalt 6 miljoner ton bergmaterial. Tillståndet ska omfatta rätt för Swerock AB att utleverera maximalt 300 000 ton årligen. Verksamheten omfattas även av Seveso-lagstiftningen. Verksamheten föreslås få bedrivas endast helgfria vardagar måndag till och med fredag kl. 06 - 18. Efter medgivande av tillsynsmyndigheten får verksamhet ske även andra tider, om det uppstår akut behov av material.
EFTERBEHANDLING Efterbehandlingen ska bidra till att öka den biologiska mångfalden. Många av de förutsättningar för biologisk mångfald som finns i täkter är unika och förekommer i liten omfattning i vardagslandskapet (i detta fall till stor delen bestående av grandominerad produktionsskog). Täkten kommer efter avslutad brytning att bli en sjö. Det ska finnas en eller flera svagt sluttande stränder runt sjön för att djur och människor ska kunna ta sig upp, i första hand där infartsvägen befinner sig under verksamhetstiden. Svagt sluttande stränder ger också ett tillskott till den biologiska mångfalden i området. Detta görs med hjälp av råden i Handbok, Inspiration till att skapa bra natur i täkter-Åtgärder under drift och i samband med efterbehandling.
EFTERBEHANDLING
INVENTERINGAR Trafik Den sökta täkten ligger intill väg 707 (Växjövägen). Den planerade täkten ligger 2 km från Alvesta tätort och 12 km från Växjö. Enligt Trafikverket är den totala trafikmängden vid Gemla (östra) 2170 fordon per årsmedeldygn på väg 707 och närmast Växjö 8580 fordon per årsmedeldygn (här väg 23). Här är trafikräkningarna gjorda år 2014. Motsvarande antal för den tunga trafiken är 170 respektive 1060. Väg 707 är byggd för den trafik som gick mellan Växjö och Alvesta innan riksväg 25 byggdes, och klarar därför en högre belastning än den nuvarande.
INVENTERINGAR Täkttransporter I storleksordningen 90 % av materialet kommer att gå med tunga lastbilar med släp (tar ca 38 ton) och 10 % med medeltunga lastbilar utan släp (tar ca 16 ton). Givetvis varierar det var efterfrågan på materialet uppkommer, men uppskattningsvis i storleksordningen 80 % transporterna kommer att gå åt Växjöhållet och 20 % åt Alvestahållet. En utleverans på 300 000 ton/år motsvarar alltså i genomsnitt vid maxuttag per arbetsdag (inklusive returtransporter) 15 fordon åt Alvesta och 60 åt Gemla. Motsvarande siffror per årsmedeldygn (för att det ska gå att jämföra antalet med Trafikverkets mätningar av befintlig trafik) är 10 åt Alvesta är 40 åt Gemla (inklusive returtransporter).
INVENTERINGAR Täkttransporter Täkttransporterna ger en ökning av beräknade ekvivalenta ljudnivåer från trafiken på väg 707 med 0 - 1 dBA vid maximal täktproduktion. De maximala ljudnivåerna förändras inte i någon beräkningspunkt, då det redan går tung trafik på vägen. Notera att efterfrågan på ballast inte ökar för att en ny täkt öppnar, utan det är transportarbetet som minskar med minskade transportavstånd. Om det inte finns några närliggande täkter måste materialet hämtas från täkter som ligger på längre avstånd.
INVENTERINGAR Området omfattas inte av någon detaljplan. Den planerade täkten omfattas heller inte av några särskilda rekommendationer eller restriktioner enligt översiktsplanen. Det närmaste huset, Naglatorp, ligger på samma fastighet som täkten 235 meter från brytningsområdet. Detta är dock inget bostadshus. De närmaste bostadshusen ligger nordost om täkten, vid Grönsängen (fastigheterna Aringsås 14:9 respektive 14:10). Dessa ligger 540 respektive 545 m från det planerade brytningsområdet. Den planerade täkten ligger inte inom något riksintresse för naturvård, kulturmiljövården eller friluftslivet. En arkeologisk utredning har gjorts. Inom det planerade täktområdet finns inga av Skogsvårdsstyrelsen registrerade områden. Skogsstyrelsen gjorde i juli 2017 en naturvärdesbedömning inom det planerade täktområdet, denna visade att området innehåller i stort sett enbart låga naturvärden. Hela området som inte redan är hygge eller ungskog är dessutom avverkningsanmäld. Överskottsvattnet från täkten kommer att passera en dammanläggning innan det släpps ut till recipienten (intilliggande småvatten med låga naturvärden). En hydrologisk bedömning har genomförts av WSP. Sammantaget gör WSP bedömningen att skada på enskilda eller allmänna intressen inte uppkommer. En bullerutredning har gjorts av WSP och en sprängutredning av Nitro Consult. Föreslagna (standard) villkor kommer att kunna innehållas.