Förtroendevalda och arbetsgivarrollen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Skyddsombuds- utbildning
Kongress 2014 Vi utveck lar människor och industri Delfrågor i häftet Vår arbetsplats.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Verksamhet och arbetsliv i utveckling
Ett arbete med att etablera
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Lokalt kollektivavtal om samverkan
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Fördelning av arbetsmiljöuppgifter operativt
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
Så kan du som arbetsgivare kan arbeta med jämställdhets- och mångfaldsfrågor Patrik Edgren, Utredare Diskrimineringsombudsmannen.
Process: Lönekriterier
Bestämmelser om arvoden och ersättningar till förtroendevalda i Västerås stad Stadsledningskontoret Kristina Olström
Arvodesbestämmelser 2015 Arvodesbeloppen fastställs med hänsyn till uppdragets omfattning och innehåll till viss procent av basarvodet, som är riksdagsmännens.
Föräldrasmart Föräldrasmarta ® Företag – vad, varför, hur? Tiina Bruno, Föräldrasmart Sverige AB.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Ledarutveckling över gränserna
Regionstyrelsen
Ett aktivt medarbetarskap
Personalpolitisk plattform
Hanteringsordning. och. samverkansstruktur. för
Landstinget som arbetsgivare
Personalpolitisk inriktning
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
- inom Stockholms läns landsting
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
CASE - Ledarutveckling över gränserna november 2015 Annelie Johansson Michaela Lindh.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Samverkan.
Jämställhet och lika villkor medarbetare
Till detta bildspel finns ett pratmanus som du får fram om du ställer dig i visningsläge ”anteckningssidor”. Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben,
Information/utbildning i arbetsmiljö Regionstyrelsen Eva Johansson Per Djurberg.
Kompetensförsörjning Vimmerby kommun Hanna Olsson, Högsby kommun. Annelie Johansson, Kinda kommun Susan Andersen, Hultsfreds kommun.
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Samverkan. Förhandlingar Inflytandeförhandlingar Intresseförhandlingar Tvisteförhandlingar Kollektivavtalsförhandlingar.
FAS 05 Förnyelse Arbetsmiljö Samverkan.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Kompetensförsörjning Anställningstrygghet
Samverkan.
Kännetecknande för det goda arbetet
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
LOKAL LÖNEBILDNING.
Så kan du som arbetsgivare kan arbeta med jämställdhets- och mångfaldsfrågor . Patrik Edgren, Utredare Diskrimineringsombudsmannen.
Varför ska vi samverka?.
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
”Valberednings- seminarium”
Under 2015 gjordes, utifrån LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning, ett försök till kartläggning av de olika verksamheternas framtida kompetensbehov.
Din lön och din utveckling
Avsiktsförklaring Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting Eva Thulin Skantze Arbetsgivarpolitiska avd, SKL.
Competence Academy – Public Sector
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Förhållningssätten.
Ledarskap och arbetsgivarrollen
Verktyget Utmärkelsen….
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Detta är samverkan Syfte och förutsättningar.
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Avsiktsförklaring Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting Eva Thulin Skantze Arbetsgivarpolitiska avd, SKL.
Presentationens avskrift:

Förtroendevalda och arbetsgivarrollen Elisabeth Funck – personalchef

Agenda Trollhättans stad som arbetsgivare Arbetsgivarrollen för förtroendevalda Personalpolitik – Attraktiv arbetsgivare Arbetsmiljöansvar Lönepolitik Arvodesregler för förtroendevalda Arbetsgivarrollen som förtroendevald innebär möjligheter att utveckla verksamheten. Viktigt att kunna fatta beslut som ger chefer förutsättningar att kunna bedriva en bra verksamhet och kunna skapa en bra arbetsmiljö.

Arbetsgivaren Trollhättans stad Ca 5100 månadsavlönade Ca 200 befattningar Lärare Undersköterska Chefer 20 fackliga organisationer Könsfördelning; 80 % kvinnor, 20 % män Medelålder, ca 45 år Personalomsättning ca 9 % Vi servar drygt 58 000 Trollhättebor! Personalomsättningen beräknad på 171231 och avser de som slutat på egen begäran

Vi gör skillnad i människors vardag! Förmåner Friskvårdsbidrag Kompetensutveckling Intern rörlighet Föräldrapenningtillägg i max 180 dagar 25, 31 eller 32 semesterdagar + möjlighet till semesterväxling Mentorprogram till chefer Löneväxling till pensionsförsäkring Västtrafikkort med nettolöneavdrag Vi gör skillnad i människors vardag!

Den personalpolitiska kedjan Personalpolicyn i MRP (tas av KF) Verksamhetsmål i budget (tas av KS) Aktiviteter (beslutas av personalkontoret) Den goda arbetsplatsen

Personalpolicy i MRP 2016-2019 Personalpolitiken ska bidra till att verksamhetens mål uppnås genom att ge förutsättningar för ett ledarskap och medarbetarskap där allas vilja till delaktighet och medansvar tas till vara och som leder till Den Goda Arbetsplatsen   Vi skapar Den Goda Arbetsplatsen genom:   Personal- och kompetensförsörjning som vid rekrytering och utvecklingsinsatser tillgodoser organisationens kort- och långsiktiga kompetensbehov En bra samverkan så att goda förutsättningar skapas för dialog och delaktighet på arbetsplatserna Ett främjande och förebyggande hälsoarbete som leder till en säker, utvecklande och stimulerande arbetsmiljö Ett förhållningssätt som tar tillvara olika egenskaper och kompetenser bland nuvarande och blivande medarbetare så att mångfald, jämlikhet och jämställdhet bejakas  Genom att förverkliga personalpolitiken blir vi en attraktiv arbetsgivare Kompetensbehov – kunna attrahera och behålla rätt kompetens för att vi ska kunna klara vårt uppdrag

Personalpolitiska mål i MRP 2016 - 2019 Ledarskapet och medarbetarskapet ska utvecklas så att förutsättningarna för Den Goda Arbetsplatsen ytterligare förbättras. Främjande och förebyggande arbetsmiljöinsatser ska bidra till en förbättrad hälsa för chefer och medarbetare så att förutsättningarna för Den Goda arbetsplatsen ytterligare förbättras .  

Viktiga personalpolitiska aktiviteter – Den Goda arbetsplatsen – Den Goda Verksamheten Ledarutveckling Förstärka arbetsgivarvarumärket/strategisk kompetensförsörjning Arbetsmiljöinsatser – fokus på bättre hälsotal - utveckla främjande och förebyggande insatser Utveckla lönepolitiken

Viktiga personalpolitiska styrdokument Ledningspolicy och medarbetarskap FAS, samverkansavtal Jämställdhets- och mångfaldsplan Riktlinjer för lönepolitik Riktlinjer för rehabilitering

Det goda ledarskapet Ett professionellt agerande med invånarna i fokus Medarbetarnas delaktighet är en förutsättning för framgång Vi fokuserar på målen och tar ett stort ansvar för verksamhetens utveckling Vårt förhållningssätt har ledorden helhetssyn, tillit, engagemang och handling Vi agerar som förebilder i vårt uppdrag

Medarbetaransvar I Trollhättans Stad bidrar varje medarbetare till måluppfyllelse, god service och utveckling genom att: fokusera på nyttan för brukare och kommuninvånare arbeta för att nå målen för sin verksamhet skapa resultat i samverkan med andra engagera sig i utvecklingen av den egna arbetsplatsen ta ansvar för sin egen kompetens och utveckling agera som ambassadör för verksamheten

Delegering av arbetsmiljöuppgifter Arbetsmiljöansvar Arbetsmiljölagen Delegering av arbetsmiljöuppgifter Arbetsmiljölagen syftar till att skapa en tillfredsställande arbetsmiljö som ska främja hälsa och minimera riskerna för ohälsa och olycksfall Arbetsgivaren har huvudansvaret men medarbetaren har ett ansvar för sin arbetsmiljö Den som blir tilldelad en arbetsmiljöuppgift ska ha rätt förutsättningar för att kunna hålla den. Resurser, ekonomi mm Finns inte förutsättningar att klara arbetsmiljöuppgiften ska den returneras skriftligt

Olika nivåer i samverkanssystemet Samverkansavtal - FAS Syftet med samverkansavtal är att samverkan ska ske så nära arbetsplatsen som möjligt. Olika nivåer i samverkanssystemet - Utvecklingssamtal - Arbetsplatsträff - Samverkansgrupper på olika nivåer i organisationen - Hälsa och arbetsmiljö - Företagshälsovård - Hälsan

Riktlinjer för lönepolitiken Mål: Trollhättans stads lönepolitik ska Stimulera till goda arbetsinsatser, engagemang och arbets- glädje så att uppställda mål för verksamheten kan uppnås Verka för att kunna behålla och rekrytera bra medarbetare

Arvoden för förtroendevalda Reglemente för ersättningar och arvoden till förtroendevalda Årsarvode Ersättning för sammanträden Förrättningsarvode Traktamente Reseersättning Ersättning för förlorad arbetsförtjänst

Ersättning till förtroendevalda utgår från årsarvodet som kommunstyrelsens ordförande erhåller

Sammanträdesarvode Protokollfört sammanträde eller för sammanträde som förs under liknande former Förrättningsarvode Förrättning = sådant uppdrag för kommunens räkning som ej har karaktär av sammanträde Exempelvis deltagande i kongresser, konferenser, vissa överläggningar, studieresa eller studiebesök i stadens verksamheter

Ersättningens storlek Sammanträdes – och förrättningsarvodet är 181 kr/timme Arvodet utbetalas med dubbelt belopp för sammanträdets eller förrättningens första påbörjade timma och med 1/4  härav för varje därefter påbörjade halvtimma.

Ersättning för förlorad arbetsförtjänst Utbetalas då sammanträdes- eller förrättningsarvode utbetalas Lämna intyg som styrker inkomstuppgifter Schablonersättning för egen företagare beslutas av personalutskottet efter framställan av förtroendevald Ska ersätta lön, semesterersättningar, förlorad pensionsförmån och andra anställningsförmåner Visa att ett löneavdrag har skett på grund av förtroendeuppdraget Blankett finns framtagen. Styrka vilken arbetsgivare som det är. Vill gärna ha en stämpel eller liknande. Anställda i Thn Stad och Kunskapsförbundet behöver inte visa intyg från arbetsgivaren

Reseersättning och traktamente Sammanträde eller förrättning inom kommunen om avståndet mellan årsbostad och plats för sammanträdet överstiger 5 km Traktamente utges vid sammanträde eller förrättning utom kommunen enligt gällande traktamentsregler

Utbetalning av ersättning Ersättningarna utbetalas av personalkontoret Sammanträdes- och förrättningsarvode utbetalas månadsvis i efterskott Frågor om tolkning och tillämning av arvodes- reglerna avgörs av personalutskottet