Huvudmannens ansvar för förskola Utbildningsförvaltningen 21 november 2018
Programpunkter för kvällen Antagning, ersättningar etc (Annbritt Öqvist) Huvudmannens ansvar Undervisning i förskolan på vetenskaplig grund Systematiskt kvalitetsarbete Utbildningsförvaltningens tillsyn Enkät till vårdnadshavare Ändringar i styrdokumenten som berör fristående förskolor Frågestund
Antagning, ersättningar etc Annbritt Öqvist hade vid tillfället inget nytt att redovisa om antagning, eller ersättningar. Utbildningsnämnden arbetar vidare med att utreda och analysera konsekvenser av införandet av ett nytt antagningssystem.
Huvudmannens ansvar Gerd Andersson och Malin Eld pratade om huvudmannens ansvar för fristående förskola. 204 förskolor i Uppsala kommun, drygt 11 000 barn. Uppsala kommun driver 95 förskolor, med 7140 barn inskrivna. 76 enskilda huvudmän driver 105 förskolor, 10 huvudmän har fler än en förskola. 3915 barn inskrivna.
Huvudmannens ansvar Följa de föreskrifter som gäller för utbildningen Bedriva en utbildning av god kvalitet Likvärdighet - uppväga skillnader i barnens förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Förankring – utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Utbildning och undervisning i förskola på vetenskaplig grund Emma Dahlström, Utvecklingsledare förskola, pratade om hur Uppsala kommun tagit itu med undervisningsbegreppet i förskolan och redogjorde för huvudsakliga resultat från det forskningsprogram som Uppsalas kommunala förskola har deltagit i tillsammans med tio andra kommuner. Programmet heter ”undervisning i förskolan”. Programmet har genomförts i samverkan mellan det fristående institutet Ifous – Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola och Malmö universitet. Sex av Uppsala kommuns förskolor har medverkat direkt i programmet.
Systematiskt kvalitetsarbete Gerd Andersson, Malin Eld och Marianne Ryding pratade om det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Syftet med ett systematiskt kvalitetsarbete är att synliggöra vad vi gör, varför och vad det leder till. Ett fungerande kvalitetsarbete är avgörande för att kunna främja alla barns utveckling och lärande. Systematiskt kvalitetsarbete ska bedrivas på enhetsnivå, förskolechefsnivå och på huvudmannanivå – arbetet ska dokumenteras.
FIKA OCH DISKUSSIONER Under pausen ombads deltagarna att sitta i mindre grupper och tillsammans diskutera nedanstående frågeställning Hur kan huvudmannen skapa strukturer och system för att kunna följa upp och utvärdera med utgångspunkt i förskolans måluppfyllelse Det här fotot av Okänd författare licensieras enligt CC BY-SA
Utbildningsförvaltningens tillsyn Gerd Andersson redogjorde för hur tillsyn av fristående förskolor går till och vanliga brister som upptäcks i verksamheten. Följande punkter är relativt vanliga på huvudmannanivå: Brister i huvudmannens kunskaper om skollag, läroplan, skyldigheter Huvudmannen bedriver inte ett systematiskt kvalitetsarbete Detta leder ibland till att: Förskolechefen inte får förutsättningar att göra sitt jobb (i form av tid eller stöd) Det här fotot av Okänd författare licensieras enligt CC BY-SA-NC
Slutsatser – vad ska jag tänka på som huvudman Medvetenhet om huvudmannens ansvar Anställa kompetent förskolechef och tillräckligt många behöriga förskollärare Tydlig organisation och ansvarsfördelning Skapa strukturer och rutiner för insamling av dokumentation om utbildningens kvalitet Skapa förutsättningar för kvalitetsarbetet, exempelvis genom tid, mötesformer och kompetensutveckling Fördela resurser utifrån aktuella förutsättningar Säkerställa kontinuitet i huvudmannaskapet Tillsätta skolchef
Enkät till vårdhandshavare En översiktlig bild av resultaten på enkäten till vårdnadshavare presenterades. Resultaten har under åren 2013-2017 förbättrats, men år 2018 skedde en stagnation. Det finns skillnader i resultaten för olika frågor. Frågan om öppettider har relativt lågt resultat, liksom frågan om information om barnens utveckling. Frågor där de allra flesta förskolor har högt resultat är frågorna om trygghet och trivsel.
Nyheter i författningarna Det finns ett antal förändringar i författningarna som kommer att påverka fristående förskolor Enligt en ny bestämmelse i skollagen ska huvudmannen utse en skolchef som ska biträda huvudmannen med att se till att de föreskrifter som gäller för utbildningen följs i huvudmannens verksamhet inom skolväsendet. (2 kapitlet 8 a § skollagen och proposition 2017:18:182 Samling för skolan.) Ny läroplan för förskolan, finns tillgänglig nu, träder i kraft den 1 juli 2019 Nya regler för enskilda huvudmän från den 1 januari 2019. Förändringar i 2 kap. 5 § skollagen – ställer krav på huvudmännen vad gäller ekonomisk stabilitet, insikt om föreskrifter och lämplighet.
Var kan man hitta information och stöd? Skolverket Hos Skolverket hittar man bland annat lagar, läroplaner, allmänna råd och stödmaterial inom olika områden. Hos Skolverket kan man också hitta BRUK – ett verktyg för självskattning som kan användas i kvalitetsarbetet. Skolverket tillhandahåller också webbaserad kompetensutveckling inom olika områden för förskolan, exempelvis läsning, programmering, matematik, digitalisering och kvalitetsarbete. https://www.skolverket.se/ Skolinspektionen Skolinspektionen har under 2015-2017 genomfört en rad granskningar av kvalitet och måluppfyllelse i förskolan. På Skolinspektionens webbsida finns en rad rapporter av vad man iakttagit och vad som behöver förbättras vid flertalet förskolor. Det finns bland annat rapporter om huvudmannens styrning, förskolechefens ledning, förskolornas arbete med värdegrund, jämställdhet, matematik, naturvetenskap och teknik. Skolinspektionen har också interaktivt verktyg Kolla din förskola där man kan kontrollera hur väl förskolan uppfyller författningarnas krav, samt verktyget Flerspråkiga barn där man kan kontrollera förskolans arbete med flerspråkiga barn. https://www.skolinspektionen.se/