Huvudmannens ansvar för förskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Socialdokumentation Består av två delar!
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2016 Skola:Näshulta friskola - 5.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Enkätresultat för Förskolan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Din lön och din utveckling
Vad ser Skolinspektionen?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö - Funktionsprogram Information - Implementering.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Kommuners styrning av gymnasieskolan
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Enkät i gymnasieskolan 2015
Lärares planeringsarbete!
Utbildningsutskott inom SDN
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Akademikerförbundet SSR
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Introduktion till skolans styrning, ansvar och mandat
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Rekrytering med lokala jobbspår
Nätverket för barn-och elevhälsan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Skapande skola-redovisningar 2018/19 Sändningen börjar kl
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Huvudmannens ansvar för förskola Utbildningsförvaltningen 21 november 2018

Programpunkter för kvällen Antagning, ersättningar etc (Annbritt Öqvist) Huvudmannens ansvar Undervisning i förskolan på vetenskaplig grund Systematiskt kvalitetsarbete Utbildningsförvaltningens tillsyn  Enkät till vårdnadshavare Ändringar i styrdokumenten som berör fristående förskolor Frågestund

Antagning, ersättningar etc Annbritt Öqvist hade vid tillfället inget nytt att redovisa om antagning, eller ersättningar. Utbildningsnämnden arbetar vidare med att utreda och analysera konsekvenser av införandet av ett nytt antagningssystem.

Huvudmannens ansvar Gerd Andersson och Malin Eld pratade om huvudmannens ansvar för fristående förskola. 204 förskolor i Uppsala kommun, drygt 11 000 barn. Uppsala kommun driver 95 förskolor, med 7140 barn inskrivna. 76 enskilda huvudmän driver 105 förskolor, 10 huvudmän har fler än en förskola. 3915 barn inskrivna.

Huvudmannens ansvar Följa de föreskrifter som gäller för utbildningen Bedriva en utbildning av god kvalitet Likvärdighet - uppväga skillnader i barnens förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Förankring – utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Utbildning och undervisning i förskola på vetenskaplig grund Emma Dahlström, Utvecklingsledare förskola, pratade om hur Uppsala kommun tagit itu med undervisningsbegreppet i förskolan och redogjorde för huvudsakliga resultat från det forskningsprogram som Uppsalas kommunala förskola har deltagit i tillsammans med tio andra kommuner. Programmet heter ”undervisning i förskolan”. Programmet har genomförts i samverkan mellan det fristående institutet Ifous – Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola och Malmö universitet. Sex av Uppsala kommuns förskolor har medverkat direkt i programmet.

Systematiskt kvalitetsarbete Gerd Andersson, Malin Eld och Marianne Ryding pratade om det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Syftet med ett systematiskt kvalitetsarbete är att synliggöra vad vi gör, varför och vad det leder till. Ett fungerande kvalitetsarbete är avgörande för att kunna främja alla barns utveckling och lärande. Systematiskt kvalitetsarbete ska bedrivas på enhetsnivå, förskolechefsnivå och på huvudmannanivå – arbetet ska dokumenteras.

FIKA OCH DISKUSSIONER Under pausen ombads deltagarna att sitta i mindre grupper och tillsammans diskutera nedanstående frågeställning Hur kan huvudmannen skapa strukturer och system för att kunna följa upp och utvärdera med utgångspunkt i förskolans måluppfyllelse Det här fotot av Okänd författare licensieras enligt CC BY-SA

Utbildningsförvaltningens tillsyn Gerd Andersson redogjorde för hur tillsyn av fristående förskolor går till och vanliga brister som upptäcks i verksamheten. Följande punkter är relativt vanliga på huvudmannanivå: Brister i huvudmannens kunskaper om skollag, läroplan, skyldigheter Huvudmannen bedriver inte ett systematiskt kvalitetsarbete Detta leder ibland till att: Förskolechefen inte får förutsättningar att göra sitt jobb (i form av tid eller stöd) Det här fotot av Okänd författare licensieras enligt CC BY-SA-NC

Slutsatser – vad ska jag tänka på som huvudman Medvetenhet om huvudmannens ansvar Anställa kompetent förskolechef och tillräckligt många behöriga förskollärare Tydlig organisation och ansvarsfördelning Skapa strukturer och rutiner för insamling av dokumentation om utbildningens kvalitet Skapa förutsättningar för kvalitetsarbetet, exempelvis genom tid, mötesformer och kompetensutveckling Fördela resurser utifrån aktuella förutsättningar Säkerställa kontinuitet i huvudmannaskapet Tillsätta skolchef

Enkät till vårdhandshavare En översiktlig bild av resultaten på enkäten till vårdnadshavare presenterades. Resultaten har under åren 2013-2017 förbättrats, men år 2018 skedde en stagnation. Det finns skillnader i resultaten för olika frågor. Frågan om öppettider har relativt lågt resultat, liksom frågan om information om barnens utveckling. Frågor där de allra flesta förskolor har högt resultat är frågorna om trygghet och trivsel.

Nyheter i författningarna Det finns ett antal förändringar i författningarna som kommer att påverka fristående förskolor Enligt en ny bestämmelse i skollagen ska huvudmannen utse en skolchef som ska biträda huvudmannen med att se till att de föreskrifter som gäller för utbildningen följs i huvudmannens verksamhet inom skolväsendet. (2 kapitlet 8 a § skollagen och proposition 2017:18:182 Samling för skolan.) Ny läroplan för förskolan, finns tillgänglig nu, träder i kraft den 1 juli 2019 Nya regler för enskilda huvudmän från den 1 januari 2019. Förändringar i 2 kap. 5 § skollagen – ställer krav på huvudmännen vad gäller ekonomisk stabilitet, insikt om föreskrifter och lämplighet.

Var kan man hitta information och stöd? Skolverket Hos Skolverket hittar man bland annat lagar, läroplaner, allmänna råd och stödmaterial inom olika områden. Hos Skolverket kan man också hitta BRUK – ett verktyg för självskattning som kan användas i kvalitetsarbetet. Skolverket tillhandahåller också webbaserad kompetensutveckling inom olika områden för förskolan, exempelvis läsning, programmering, matematik, digitalisering och kvalitetsarbete. https://www.skolverket.se/ Skolinspektionen Skolinspektionen har under 2015-2017 genomfört en rad granskningar av kvalitet och måluppfyllelse i förskolan. På Skolinspektionens webbsida finns en rad rapporter av vad man iakttagit och vad som behöver förbättras vid flertalet förskolor. Det finns bland annat rapporter om huvudmannens styrning, förskolechefens ledning, förskolornas arbete med värdegrund, jämställdhet, matematik, naturvetenskap och teknik. Skolinspektionen har också interaktivt verktyg Kolla din förskola där man kan kontrollera hur väl förskolan uppfyller författningarnas krav, samt verktyget Flerspråkiga barn där man kan kontrollera förskolans arbete med flerspråkiga barn. https://www.skolinspektionen.se/