Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Advertisements

ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Håkan Svärdman Folksam
Åter till arbetet Fackliga riktlinjer för förebyggande arbetsmiljöarbete, arbetsanpassning och rehabilitering Bild 1 – Åter till arbetet ”Åter till arbetet”
Arbetsgivarens ansvar regleras i lag & föreskrifter
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
Samordnad individuell plan
Nätverkskonferens för samordningsförbunden, Karlstad 17 april 2012 Arbetsförmedlingens och Försäkringskassans gemensamma uppdrag att stödja den enskildes.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Att skapa vägar in – arbete, utbildning och unga i utanförskap Leif Klingensjö Sveriges Kommuner.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Försäkringskassans roll i samverkan
Arbetsanpassning och rehabilitering
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Rapport från studiebesök Åsa Olsson, Sune Hemmingsson, Lisa Ask
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Patientlagen och information till patienter och närstående
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
4/00 Bakgrund – förutsättningar Hälso- och sjukvårdens utvecklings- strategi – närsjukvården ska utvecklas Arbetet har kommit olika långt i Västra Götaland.
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
Ett led i regeringens psykiatrisatsning
Hur fungerar sjukskrivningsprocessen i praktiken
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Bättre skydd för barn och unga Handlingsplan för den sociala barn och ungdomsvården Marlene Burwick Ordförande Beredningen för socialpolitik.
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
En enklare sjukförsäkringsprocess
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Rehabsamordnare 2015 Vårt uppdrag kommer från riksdag och regering Arbetsförmedlingen Har rehabiliteringsansvar Två kundgrupper - Arbetsgivare - Arbetslösa.
Försäkringsmedicin 2016 Socialförsäkringen Gunnel Amonsson Specialist sjukförsäkring Rehabkoordinatorer.
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Stöd till personer med funktionsnedsättning
Välkomna! Samordningsförbundet Botkyrka Samordningsförbundet Huddinge, HUSAM.
Rehabiliteringskedjan. Ohälsotalet i februari ,4 32,1 41,2.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Öppna jämförelser – exempel på indikatorer och datakällor Analysseminarium Psykisk hälsa 29 februari 2016
RIGA – Rätt Insats Gemensamt Ansvar
Barn- och ungasatsningen
Välkomna – dagens program
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
En metautvärdering av socialfondsprojekt som arbetar med funktionsnedsättning. Av: Sara Algodin-Paulic.
Avdelningen för vård och omsorg
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Information för dig som är förtroendevald
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Samordnad utveckling för god och nära vård
Utvärdering av samordningsförbundens verksamhet, del 1 och del 2.
Arbete, sysselsättning och studier
Information från Försäkringskassan
Inkluderande Rehabilitering
Presentationens avskrift:

Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu Leif Klingensjö SKL Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu

Halmstad, Borlänge, Hässleholm och Regionförbundet Halland Omfattande grupp – 40 0000 Långvarigt, 70 procent 44 år 46 procent aldrig arbetat 54 procent kvinnor – 57 procent utländsk härkomst 33 - 33 - 33 Över 2 miljarder av 12 Det ekonomiskt biståndets roll?

Syftet med det ekonomiska biståndet ”Socialbidragets syfte är inte att fungera som en långsiktig försörjningskälla utan ska endast behöva träda in tillfälligt vid kortare perioder av försörjningsproblem” (Prop. 1996/97:124)

Antal biståndsmottagare med olika långa biståndstider. År 2015 Biståndsperiod Antal vuxna därav   Antal barn i hushållen Kvinnor Män Inrikes född Utrikes född Någon gång 272 611 129 047 143 564 109 258 160 430 143 000 Långvarig1) 102 664 51 290 51 374 40 955 69 376 50 958 Mycket långvarig2) 56 951 - 5 års-period3) 50 569 24 213 26 356 18 019 32 550 19 644 10 års-period4) 22 811 10 710 12 101 7 583 15 228 9 499 Definition av biståndsperiod: 1)minst 10 månader (mån) år 2015, 2) minst 27 mån under åren 2013-2015 med avbrott högst 2 mån i rad, 3) minst 45 mån under åren 2010-2015 med högst 3 mån sammanhängande avbrott, 4) minst 90 mån under åren 2006-2015 med högst 6 mån sammanhängande avbrott. Källa: Socialstyrelsens register över ekonomiskt bistånd. Gränserna för sammanhängande avbrott i biståndsperioden har fastställts utifrån beräkningsformel för Mycket långvarigt bistånd, Öppna jämförelser ekonomiskt bistånd.

Överenskommelsen Långvarigt ek bi Sjukdom Syfte: får möjlighet till rehabilitering Halmstad lyfts fram Liknade arbetssätt utvecklas och samverkansformer kan utvecklas… Och fler ges möjlighet till samverkan Ett jobb ska göras av kommunen HoS viktig Tydlig instruktion från FK central att ett arbete ska göras Och Af

Enkät juni 2017 till IFO-cheferna 70 procent av samtliga kommuner

Fortsättning 1. Behov av ett förbättrat kunskapsläge En större kunskap behövs om de positiva effekterna som samverkan ger för främst den enskilde, men också för inblandade aktörer. Bör ske i samarbete med Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och SKL. Syftet är att skapa en samsyn vad gäller effekter att i högre grad arbeta med gruppen nollplacerade. 2. Fortsatt stöd och informationsspridning från SKL, FK och AF 40 procent av de kommuner som har ett samarbete med Försäkringskassan inte känner till viljeinriktningen och inte heller Halmstads arbetssätt med målgruppen. Det finns både ett behov av att de centrala aktörerna fortsätter 3. Samordningsförbundens roll Samverkan pågår. Samordningsförbundens roll kan stärkas. Mer systematiskt föra en diskussion med Samordningsförbunden.

Försäkringskassans samordningsansvar 30 kap. 8-11 §§ 8§ Försäkringskassan samordnar och utövar tillsyn över de insatser som behövs för rehabiliteringsverksamheten 9§ Försäkringskassan ska i samråd med den försäkrade se till att den försäkrades behov av rehabilitering snarast klarläggs de åtgärder vidtas som behövs för en effektiv rehabilitering av den försäkrade. 10§ Försäkringskassan ska, om den försäkrade medger det, i arbetet med rehabiliteringen samverka med Den försäkrades arbetsgivare och arbetstagarorganisation Hälso- och sjukvården Socialtjänsten Arbetsförmedlingen Andra myndigheter som berörs av rehabiliteringen av den försäkrade Försäkringskassan ska verka för att de organisationer och myndigheter som anges i första stycket, var och en inom sitt verksamhetsområde, vidtar de åtgärder som behövs för en effektiv rehabilitering av den försäkrade. 11§ Försäkringskassan ska se till att rehabiliteringsåtgärder påbörjas så snart det är möjligt av medicinska och andra skäl.

Samordningsuppdraget Försäkringskassan Samordningsansvar Insatsansvar Hälso- och sjukvården Arbetsgivaren Arbetslivsinriktad rehabilitering Medicinsk rehabilitering Individen Kommunen Arbets-förmedlingen Arbetslivsinriktad rehabilitering Social rehabilitering

Inriktning FK Personer utan sjukpenninggrundande inkomster är en viktig grupp  att fånga! Viljeinriktningen är aktuell – organisationerna står bakom en ökad samverkan! Kommunerna måste göra ett förarbete för att hitta dessa individer.  Ta kontakt med FK för att påbörja dialog om hur vi kan utveckla samarbete   Halmstadsmodellen är ett bra exempel men det är viktigt att de lokala förutsättningarna får styra.         

Sammanfattning/Aktuellt Nu är läget! Ny arbetsmarknadsinsats – Växa Projekt långvariga Automatisering

Landstingen Nya politiker Överskottet