Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu Leif Klingensjö SKL Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Halmstad, Borlänge, Hässleholm och Regionförbundet Halland Omfattande grupp – 40 0000 Långvarigt, 70 procent 44 år 46 procent aldrig arbetat 54 procent kvinnor – 57 procent utländsk härkomst 33 - 33 - 33 Över 2 miljarder av 12 Det ekonomiskt biståndets roll?
Syftet med det ekonomiska biståndet ”Socialbidragets syfte är inte att fungera som en långsiktig försörjningskälla utan ska endast behöva träda in tillfälligt vid kortare perioder av försörjningsproblem” (Prop. 1996/97:124)
Antal biståndsmottagare med olika långa biståndstider. År 2015 Biståndsperiod Antal vuxna därav Antal barn i hushållen Kvinnor Män Inrikes född Utrikes född Någon gång 272 611 129 047 143 564 109 258 160 430 143 000 Långvarig1) 102 664 51 290 51 374 40 955 69 376 50 958 Mycket långvarig2) 56 951 - 5 års-period3) 50 569 24 213 26 356 18 019 32 550 19 644 10 års-period4) 22 811 10 710 12 101 7 583 15 228 9 499 Definition av biståndsperiod: 1)minst 10 månader (mån) år 2015, 2) minst 27 mån under åren 2013-2015 med avbrott högst 2 mån i rad, 3) minst 45 mån under åren 2010-2015 med högst 3 mån sammanhängande avbrott, 4) minst 90 mån under åren 2006-2015 med högst 6 mån sammanhängande avbrott. Källa: Socialstyrelsens register över ekonomiskt bistånd. Gränserna för sammanhängande avbrott i biståndsperioden har fastställts utifrån beräkningsformel för Mycket långvarigt bistånd, Öppna jämförelser ekonomiskt bistånd.
Överenskommelsen Långvarigt ek bi Sjukdom Syfte: får möjlighet till rehabilitering Halmstad lyfts fram Liknade arbetssätt utvecklas och samverkansformer kan utvecklas… Och fler ges möjlighet till samverkan Ett jobb ska göras av kommunen HoS viktig Tydlig instruktion från FK central att ett arbete ska göras Och Af
Enkät juni 2017 till IFO-cheferna 70 procent av samtliga kommuner
Fortsättning 1. Behov av ett förbättrat kunskapsläge En större kunskap behövs om de positiva effekterna som samverkan ger för främst den enskilde, men också för inblandade aktörer. Bör ske i samarbete med Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och SKL. Syftet är att skapa en samsyn vad gäller effekter att i högre grad arbeta med gruppen nollplacerade. 2. Fortsatt stöd och informationsspridning från SKL, FK och AF 40 procent av de kommuner som har ett samarbete med Försäkringskassan inte känner till viljeinriktningen och inte heller Halmstads arbetssätt med målgruppen. Det finns både ett behov av att de centrala aktörerna fortsätter 3. Samordningsförbundens roll Samverkan pågår. Samordningsförbundens roll kan stärkas. Mer systematiskt föra en diskussion med Samordningsförbunden.
Försäkringskassans samordningsansvar 30 kap. 8-11 §§ 8§ Försäkringskassan samordnar och utövar tillsyn över de insatser som behövs för rehabiliteringsverksamheten 9§ Försäkringskassan ska i samråd med den försäkrade se till att den försäkrades behov av rehabilitering snarast klarläggs de åtgärder vidtas som behövs för en effektiv rehabilitering av den försäkrade. 10§ Försäkringskassan ska, om den försäkrade medger det, i arbetet med rehabiliteringen samverka med Den försäkrades arbetsgivare och arbetstagarorganisation Hälso- och sjukvården Socialtjänsten Arbetsförmedlingen Andra myndigheter som berörs av rehabiliteringen av den försäkrade Försäkringskassan ska verka för att de organisationer och myndigheter som anges i första stycket, var och en inom sitt verksamhetsområde, vidtar de åtgärder som behövs för en effektiv rehabilitering av den försäkrade. 11§ Försäkringskassan ska se till att rehabiliteringsåtgärder påbörjas så snart det är möjligt av medicinska och andra skäl.
Samordningsuppdraget Försäkringskassan Samordningsansvar Insatsansvar Hälso- och sjukvården Arbetsgivaren Arbetslivsinriktad rehabilitering Medicinsk rehabilitering Individen Kommunen Arbets-förmedlingen Arbetslivsinriktad rehabilitering Social rehabilitering
Inriktning FK Personer utan sjukpenninggrundande inkomster är en viktig grupp att fånga! Viljeinriktningen är aktuell – organisationerna står bakom en ökad samverkan! Kommunerna måste göra ett förarbete för att hitta dessa individer. Ta kontakt med FK för att påbörja dialog om hur vi kan utveckla samarbete Halmstadsmodellen är ett bra exempel men det är viktigt att de lokala förutsättningarna får styra.
Sammanfattning/Aktuellt Nu är läget! Ny arbetsmarknadsinsats – Växa Projekt långvariga Automatisering
Landstingen Nya politiker Överskottet