Bidragskalkylering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
Advertisements

Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Kapitel 13, Likviditet.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Ulf Vårlid Certifiering FI2xml - Certifiering som grund för kommunikation.
Produktkalkylering Kap 17 Kalkylering Kap 18 Självkostnadskalkylering
OH och intern handel KEMISKA INSTITUTIONEN. OH-modellen OH-modellen - repetition •Varje kostnadsställe får en summa OH varje år att betala •Summan baseras.
Yrkesförbundet för dig som jobbar med försäljning och marknadsföring.
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Lagar och regler på arbetsmarknaden.
Kapitel 11 Prissättning.
Grunden i kostnads- och intäktsanalysen
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Block 4: Att driva företag
Kostnads- och intäkts analysens grundbegrepp
HFÖA82 EKONOMSYSTEM B Internationella ekonomprogrammet SPREK VT2007
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Produktvalsproblem med bidragskalkyl
Produktvalsproblem med bidragskalkyl
KALKYLERING och BUDGETERING 722G82 HT2012
Konsumenttjänstlagen
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Testbänkens täckningsgrad Testbänkens täckningsgrad Analys av kodtäckningsverktyg Hur tas täckningsgraden fram? Vad är täckningsgrad? Kommersiella verktyg.
Hur går företaget Det måste löna sig.
Inköpsrutiner.
Kalkylering – en snabb översikt
Det lönar sig att vara medlem!
K16 Aktivitet ger resultat
Produktvalsproblem med bidragskalkyl
Kalkyler för beslut Thomas Westin Kapitel 11.
Lösnings förslag KI TÖI (Övning 2 och 3)
Kap 10: Kampanjplanering
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Intern redovisning för planering och uppföljning
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Resultatplanering Kap 16 Resultatanalys.
Ekonomisk styrning A.
Kapitel 11 - Resultatplanering
Sms lån utan uc Uc är något som ständigt diskuteras bland dem som ofta använder sig av möjligheten till små snabba lån. Alla vet att när det görs en kreditprövning.
Vill du ha fler gäster? Kostnadseffektiv och mätbar marknadsföring av din restaurang.
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
NattklubbEventRestaurang. Informera och Marknadsför NattPasset.se NattPasset appen.
Ing behållning årets början187 Intäkter Bidrag vägar143 Övriga intäkter 30 Uttaxering240 Summa413 Kostnader Drift sommar 270 Drift Vinter 120 Övriga kostnader.
TRR sid 1 TRR Trygghetsrådet. TRR sid 2 OMSTÄLLNINGSAVTALET - syfte Underlätta omställningsproblem för både anställda och företag när.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Avtalspension SAF-LO nr 1 AVTALSPENSION SAF-LO.
Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.
Föreläsning F1-F2 Grundläggande perspektiv. Grundläggande förmögenhetsbegrepp T = tillgångar S = skulder (främmande kapital) E = eget kapital (ägarkapital)
Företagsekonomi, FL 3 Kalkylering Elisabeth Carlberg
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Olika affärshändelser
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
Budget 2017 Årsmöte
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
KAPITEL 9 Pris och moms.
Ekonomiska grundbegrepp
Nollpunkten – en varningssignal
Marknad, målgrupp och mål
Seminarium Affärsidé & Budget
Alexander har arbetat svart och därmed betalat för lite skatt
Sveriges bagare och konditorer
Info intranät Marknad Affärs modeller mot kund Hur man säljer in besöket? Hur demar man på besöket? Split Utvägen FF abonnemang Offertmall E-learning FAQ.
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Presentationens avskrift:

Bidragskalkylering

Bidragskalkylering Man använder sig av bidragskalkylering när man har ledig kapacitet i företaget. Företaget har vissa fasta kostnader som tex. löner, lokaler oavsett ifall man producerar eller inte. I en bidragskalkylering medräknas endast särintäkter och särkostnader. Det är intäkter och kostnader som uppstår i och med att företaget får en merförsäljning. Särintäkt – särkostnad = Täckningsbidrag TB Täckningsbidraget skall vara till för att täcka de gemensamma kostnaderna som kallas för samkostnader eller overheadkostnader.

Bidragskalkylering Ex. 1 Särintäkt Försäljning(uthyrning) 440 kr Särkostnad Städning 80 kr Tvätt 20 kr Frukost 30 kr Summa särkostnader 130 kr Täckningsbidrag 310 kr

Sälja sin lediga kapacitet Happy hour – erbjudande Res två betala för en Detta är exemplar på hur företag säljer sin överkapacitet med aktiv marknadsföring. Tre förutsättningar för att man skall godkänna en merförsäljning: TB>0 Tillräcklig ledig kapacitet Inga störningar i kundrelationer

Täckningsgraden Täckningsgraden är ribban för ett företag. Företag räknar ut det minsta man måste ha för att ta en affär, det måste ge minst en acceptabel avkastning. (Täckningsbidrag/Särintäkten)*100= Täckningsgrad TG räknas i %