Socialkommunikation Maria Weiselius V Socialkommunikation Maria Weiselius V

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hjälpmedel Västerbotten Fjärrkommunikation för personer som inte kan _tala_ i vanlig telefon Några bilder kommer från ett utbildningsmaterial om alternativ.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Barn och ungdomars utveckling
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
De sju intelligenserna
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Människokännedom.
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Värderingar Spårvägen F98
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Den retoriska arbetsprocessen
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Att bemöta och bli bemött
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Socialkommunikation Maria Weiselius V Socialkommunikation Maria Weiselius V
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Den fria tiden Gabriel Montgomery.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
- Att vara personlig och beröra
Social kommunikation Annika Grenhage vecka 36, 2018.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Teori Kuben P07.
Religion Livsåskådning.
Hjälp, vad skall jag göra…
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Socialkommunikation Maria Weiselius V 39 2017

Kommunikation SÄNDARE (expressiv) MOTTAGARE (receptiv)

Överföra/uttrycka – ta emot och tolka budskap samt svara i sociala situationer… 4

Personer med AST har ett annat sätt att: Kommunicera– meningen med kommunikation, svårt ta initiativ, färre uttryckssätt Förstå – konkreta, bokstavliga, visuella Minnas – associerar utifrån detaljer Uppleva – över- eller underupplever sinnesintryck Föreställa sig – svårt förstå konsekvenser och orsaker Tolka situationer – oflexibla, utgår från personen själv 5

Kommunikativa svårigheter som: Nedsatt förmåga att förstå och använda sig av talat språk Grundläggande svårigheter med att förstå vitsen med kommunikation Alla människor påverkas av känslor/affekter Problembeteenden– starkt samband med kommunikationssvårigheter Vi bör därför: Använda annan kommunikation än det talade språket som komplement Jobba med kommunikations- grunderna; delad uppmärksamhet, delat intresse, delad glädje, imitation Vara medveten om våra känslotillstånd, ha en låg känslointensitet Tolka problembeteenden som kommunikation 6 6

Det talade ordet för att förmedla ett budskap Det är en härlig vinterdag. Under helgen har den första snön fallit. Personalen kommer in i köket, tittar ut genom fönstret och säger; Oh så härligt! Tänk om snön ligger tills på torsdag då skulle vi kunna åka pulka på Getberget – eller – du kanske tycker vi ska vara ut hela dagen och åka till Himmelsberget? Där kan vi ju båda åka pulka och skidor. Det kanske skulle vara roligare..I så fall måste vi ju ha en liten matsäck med och handla till det. Ja, vi får se. Snön kanske har gått bort tills på torsdag. Vi får prata mer om det sedan! Ligger snön? Går den bort? Getberget? Himmelsberget? Lite mat? Kanske? Vi får se? Sedan?

Sammanhang och kommunikation Innehållet i all kommunikation.. Ord Känslor Uttryck Gester Bilder Objekt ..är aldrig konstant utan beror alltid på sammanhanget!

Hjärnan använder hellre sammanhanget än ansiktsuttrycket för att dra slutsatser

Hur använder/skapar hjärnan sammanhang? Det vet vi inte… Men vi vet att den gör det spontant och väldigt, väldigt snabbt sammanhang sammanhang sammanhang sammanhang sammanhang sammanhang

Konkret tänkande i en grå värld Neurotypisk ASD stimulus Mening 1 Mening 2 Mening 3 sammanhang stimulus Mening 1 sammanhang

Kommunikation - sammanhang Med vem? I vilken/vilka situationer? Om vad? 14

Autism och sammanhangsblindhet Hur hälsar man på en annan person? Vad är en bra födelsedagspresent ? Vad pratar man om kring ett matbord? 15

Det beror på! 16

Uttrycksförmåga - Språkförståelse Jämförelse Uttrycksförmåga - Språkförståelse 17 17

Språkförståelse Förstå gester, mimik och tonläge Förstå ord i specifika situationer Förstå ord utanför sammanhanget Förstå meningar 18

Språkfärdighet – en helhet av tre ömsesidigt beroende delar innehåll form användning 19

Kommunikation – innehåll Vad? Föremål, personer, djur Aktiviteter, handlingar Platser Kvaliteter – trasig, röd, fin... Känslor, inre tillstånd motivation 20

Kommunikation –form Hur? Motorik Gester Föremål Bilder av olika slag Skrift Tecken som stöd/teckenspråk Tal 21

Kommunikation – funktion/användning Begära/be om Protestera/vägra Få uppmärksamhet Kommentera Ge information, berätta Söka information, fråga Uttrycka känslor och tankar Sociala regler 22

Film Filippa

Olika sätt att kommunicera Skrika, gråta, sparka Le, skratta, låta Titta på person eller sak Sträcka ut handen mot person eller sak Luta sig mot, flytta sig närmare Ta någon i handen, dra med till sak/aktivitet Banka/låta med saker Slänga saker Peka på/sträcka fram en sak, be om sak/aktivitet/hjälp Påbörja en rörelsesekvens Göra en gest/ett tecken/peka eller lämna en bild Säga ett ord Se mig! Hör mig! Förstå mig! G. Winlund

Viktiga kommunikativa färdigheter Att kunna förmedla: mer, oj, wow, titta! Att kunna förmedla vad man vill ha/vill göra Att kunna be om hjälp Att kunna förmedla ”jag vill inte/ färdig/ sluta” Att kunna svara ja/nej 25 25

Några kommunikativa färdigheter att kartlägga: Förmedlar vad han/hon vill ha/göra? Säger ”nej”? Ber om hjälp? Påkallar uppmärksamhet? Delar känsloupplevelser? Förmedlar hur han/hon mår? Svarar ja/nej? Påbörjar ett samtal?

Fortsättning att kartlägga: Svarar på frågor? Ställer frågor? Kan avsluta ett samtal? Berättar om sånt som har hänt/ska hända? Kan uttrycka ”Jag vet inte”? Kan använda telefon/mobil för att ringa? Kan skriva/maila/chatta för hand/på dator? Kommunicerar med kända/okända människor?

Kommunikation och samspel Arbeta med kommunikationens grunder: dela positiva upplevelser, omvänd imitation, ömsesidig påverkan Arbeta i naturliga situationer, gärna i rörelse- aktiviteter Locka – inte kräva! Uppmuntra all slags kommunikation Var nära andra som gör positiva saker Lyssna på protester

Göra Kommunikation/samtal konkret Kroppsspråk Föremål Bilder Tecken Dataprat Plus och minuslistor En 5:a kan få mig att tappa kontrollen Skalor Skalor och Påståendelistor Samtalsmatta Samtalspinne Ritprat Sociala berättelser, seriesamtal Socialmeny Vardagsstöd (material)

Dataprat

Hur kan vi ta reda på vad personen vill, tycker, tänker? Fråga – men kanske inte verbalt! Observationer Frågeformulär Betygsätta Utvärdera Prova olika saker/välja 31 31

Plus och minuslista Nuvarande situation Förändrad situation + skönt att sova skönt att slippa lägga sig tidigt Kan hänga med polare sent Kravlöst Slippa stressa i säng/gå upp slösurfa Har ett jobb Tjäna egna pengar Ha något vettigt att göra Ha arbetskamrater Ger förutsättningar att kunna flytta till egen lägenhet - Ha tråkigt Vara ensam Känna sig onyttig Leder inte framåt Jobbigt med omställning (gå upp tidigt) Ansvar Kan inte hänga med polare sent Kan inte slösurfa sent Tappa sovmorgon

Koll på ork Kvällsrutiner Åka buss JOBB Små prata

Skalor och påståendelistor Ringa in de påståenden som stämmer bäst om det som oroar/stressar dig mest just nu Att försäkringskassan inte meddelat om jag får förlängd aktivitetsersättning Stämmer helt Stämmer delvis Stämmer inte alls Att det arbetat många vikarier i verksamheten den senaste tiden Att det varit många helgdagar som orsakat förändringar i vardagsrutinerna Stämmer helt Stämmer delvis Stämmer inte alls

Utvärdering (ringa in vad du tycker) Jag trivs på jobbet? Inte alls sådär ok ja ja, mycket! Jag känner mig trygg på jobbet? Jag får reda på vad som ska hända under dagen på jobbet? Nej ibland oftast alltid Jag förstår vad jag ska göra på jobbet Nej ibland oftast alltid Jag har något att göra på rasten? Nej ibland oftast alltid

Utvärdera

   Datum: Namn: lätt svårt Avslappningsskiva Friskis och svettis kul  okej  trist lätt svårt Avslappningsskiva Friskis och svettis Musik Spela spel Träffa kontaktperson Handla på ICA Daglig verksamhet- 38

Utvärdering Jag tycker om att: Hur tyckte du det var att .. Handla i affären Måla Snickra Vattna blommor Cykla (Ringa in det som stämmer) Hur tyckte du det var att ..   Kratta 1 2 3 4 Ta kort 1 2 3 4 Baka 1 2 3 4 ( Ringa in 1= tråkigt 2= ok 3= bra 4 = mycket bra )

Att Välja Personen behöver först få erfarenhet av aktiviteterna Presentera aktiviteterna visuellt Träna på att välja. Börja med en rolig och en tråkig Alternativen presenteras inte som planering

Pekpratskartor..

Att tänka på vid samtal Ta hänsyn till omgivning, intryck och dagsform Undvik att sitta mittemot Undvik att enbart använda kroppsspråk och betoningar. Förstärk också med visuella verktyg Var en samtalslots , hjälp personen att påbörja och avsluta samtalet Gör en agenda vad ni ska prata om och i vilken ordning Anpassa din kommunikation, konkreta förklaringar, färre ord, ta pauser. Sammanfatta ofta, visuellt !

”När jag samtidigt kan se kan jag bättre förstå” Tonårspojke med autism

Mer information: www.ucautism.se