Patientkontrakt Gemensamt ansvar skapar bättre hälsa och vård.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
AU Digital samverkan LO Process
Samordnad individuell plan
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Ramverk för patientmedverkan
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Samordnad Individuell Plan
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Skillnader i medianväntetid Regeringen satsar 500 miljoner kr per år under perioden 2015 – 2018 för att Förkorta väntetiderna Minska de regionala skillnaderna.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland Linda Macke Processledare Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
SIP - ett makalöst samverkansverktyg!. Vad är en SIP ? Varför behövs en SIP ? Vem kan ta initiativ till en SIP ? Hur går SIP-arbetet till?
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Primärvårdscentrum Östergötland
Ramverk för patientmedverkan
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Trygg hemma Gällivare Chefsträff 5 oktober 2015
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Trygg och effektiv utskrivning från sluten vård (SOU 2015:20)
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp träff 2
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Kvalitetsdag 12 oktober 2017 Primärvården i Västmanland Vad har hänt sen sist ! Vad händer framöver !
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Patientsäker vårddokumentation
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Gemensamt ansvar – för bättre hälsa och vård
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Samordnare samsjuklighet
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
En tjänst för ökad tillgänglighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Information för dig som är förtroendevald
Patientkontrakt Gemensamt ansvar skapar bättre hälsa och vård
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Dnr: SKF2019/008 Beslut av Styrgrupp närvård:
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Plan för vård och behandling
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Patientkontrakt Gemensamt ansvar skapar bättre hälsa och vård

Region Kronoberg - Budget 2019 Inrätta modell för patientkontrakt Inrätta modell för fast vårdkontakt Ta fram målvärden över andel personer över 65 år som har en fast vårdkontakt

”Patientmiljarden” Patientkontrakt Tillgänglighet Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare ökar samskapande, som ger bättre resultat för hälsa och vård. Tillgänglighet Syfte att utveckla och förbättra tjänste- och servicekvalitet till patienter med fokus på tillgängligheten i primärvården. Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

Tillgänglighet Förstärkt vårdgaranti I delbetänkandet God och nära vård – En gemensam färdplan och målbild (SOU2017:53), föreslår utredningen att landstingen ska vara skyldiga att erbjuda att den enskilde inom tre dagar får tillgång till en medicinsk bedömning av legitimerad personal i primärvården. Förstärkt vårdgaranti Definiera måluppfyllelse, vilka yrkesroller och verksamhetsområde som ska ingå (Enligt utskottet bör regeringen ta initiativ till att skapa en samlad definition av primärvårdens uppdrag och funktion med syfte att stärka patientens tillgång till en jämlik primärvård) Ta fram baseline statistik för nuläget gällande förstärkt vårdgaranti Automatisk rapportering till nationella väntetidsdatabasen Signe Ledtider Patologi Ta fram baseline statistik för nuläget Riksdagens Utskott gör ett tillkännagivande till regeringen. Enligt utskottet bör regeringen ta initiativ till att skapa en samlad definition av primärvårdens uppdrag och funktion med syfte att stärka patientens tillgång till en jämlik primärvård

Syftet med patientkontrakt: Skapa förutsättningar för bättre hälsa och vård genom att… - Stärka egen kraft hos patienter att tillvarata sina egna resurser Tillitsfulla, enkla relationer patient - vårdgivare som värnar människors tid Trygghet där patienter vet sitt nästa steg och vart man vänder sig när man behöver ha kontakt med vården Gemensamt ansvar där patienten och vården vet vem som gör vad Säkerställa att allt hänger ihop – gemensam överblick av planer och insatser som utgår från patientens berättelse och vad som är viktigt för patienten Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

Varför behövs Patientkontrakt? Tillgänglighet, samordning och delaktighet är en utmaning Vården behöver bli mer personcentrerad och anpassas till dem den är till för Tjänster behöver utvecklas i samverkan mellan patient och vårdgivare Patientens egna resurser behöver tillvaratas för att stärka individens egen kraft samt frigöra resurser i vården till dem som behöver det Värna patientens och vårdens tid Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

Målet måste vara en nollvision! Undvik onödiga besök! 14 % av respondenterna som haft ett läkarbesök under oktober anser att deras aktuellt behov av vård ej blivit tillgodosett. 2 miljoner besök / år …per år skulle detta motsvara närmare 2 miljoner besök. Kvalitet i varje besök är därmed avgörande för effektiviteten. Målet måste vara en nollvision! Nationella patientenkäten Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

Uppdrag framtagande av patientkontrakt 2017 - 2018 - Kunskapsinhämtning och konceptutveckling Intervjuer, workshops, 30 piloter, designteam, samverkan med myndigheter och organsiationer samt litteratustudier. Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

Medskick från patienter ”Våga utmana lagstiftarna. Att det är jag som äger min information och kan bestämma vem som ska få läsa” ”Det viktigaste är att veta vart man ska vända sig när behov uppstår och att det finns någon där som lyssnar och hjälper till” ”Det känns bra att tänka att vi ska göra en överenskommelse och att jag ska göra vissa saker. Det visar på att ni i vården bryr er om mig och om vad jag kan” ”Tid för mig. Att få den tid jag behöver och som passar mig” ”Jag är frisk men lever med en sjukdom” Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

”Vården börjar alltid om på steg 1 men jag är ju på steg 5 och vill veta nästa steg” Varför patientkontrakt? Patientkontrakt

Patientkontrakt – Gemensamt ansvar Skapar bättre hälsa och vård Tillvaratar personens egna resurser utifrån vad som är viktigt för personen Stärker patientens egen kraft Värnar patientens och vårdens tid Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

Patientkontrakt ett koncept - 4 delar Överenskommelse Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare Fast vårdkontakt Person med samordningsansvar Överenskommen tid Bokade tider i samråd Sammanhållen plan Planering, överblick och stöd för koordinerade insatser Delaktighet Samordning Tillgänglighet Samverkan Värdegrund som genomförandekraft! Vad är patientkontrakt? Patientkontrakt

Delaktighet - Överenskommelse Innehåller bestämmelser om vad som ska gälla mellan parterna. Det bygger på att vårdgivare och patient tillsammans delar ansvaret för vård och behandling där målsättningen är att skapa en gemensam grund för integrerat samarbete. Viktiga hörnstenar med överenskommelse är att gemensamt sätta upp mål, planera och dokumentera insatser som i sin tur ska utvärderas och följas upp kontinuerligt Medverkan i beslut om vård och behandling och även att patienten kan tillägna sig och tillämpa kunskap om symtom, sjukdom och behandling, men också att patienten kan förmedla kunskap och erfarenheter till medarbetare i vården. Hur delaktigheten ska utformas måste utgå från patientens villkor och möjligheter samt önskemål, det vill säga vara något självvalt. Ur Patientkontrakt slutrapport januari 2018 Utifrån resultat från intervjuer, utvecklingsarbete pilotprojekt, workshops

Samordning - Fast vårdkontakt Bestämmelser om fast vårdkontakt infördes år 2010 i Hälso- och sjukvårdslagen. Enligt lagen ska verksamhetschefen säkerställa att patientens behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet i vården tillgodoses samt att utse en fast vårdkontakt om patienten begär det, eller om det är nödvändigt för att tillgodose hens behov. Ur Patientkontrakt slutrapport januari 2018

Tillgänglighet - Överenskommen tid Tid som är beslutad i dialog vid en direktkontakt eller webbtidbok på 1177.se, men också att kunna erbjuda enkel möjlighet till av- och ombokning Ur Patientkontrakt slutrapport januari 2018

Samverkan - Sammanhållen plan Där alla viktiga insatser synliggörs oavsett huvudman. Där patienten kan följa sin plan och rapportera hur väl olika insatser fungerar. Via planen ges möjligheter till att hålla samman ett informationsflöde och skapa tydlig Ur Patientkontrakt slutrapport januari 2018

Patientkontrakt i praktiken Kontakt Vårdmöte Hemma Vilka tjänster finns för kontakt? Hur genomförs vårdmöten? Virtuellt, via telefon, fysiskt? På vilken vårdnivå? Hur identifieras behov av fast vårdkontakt? Beskriv rollen Hur sker planering och samordning? Hur görs en ömsesidig överenkommelse? med patienten kring vem som gör vad? (mitt och ditt ansvar/löften) Hur ser nästa steg ut överenskommen tid Hur sker samordning och samverkan med andra aktörer? Min plan och ömsesidiga överenskommelse där jag har ett partnerskap med vården gör mig trygg. Jag vet vad jag ska göra för att må bra och vad jag ska hålla koll på för att veta när jag behöver söka vård och då vet jag vart jag vänder mig. Webbtidbok Kallelse Telefon Videosamtal Mail/meddelande Mottagningen/ avdelningens e-tjänster Patientkontrakt i praktiken Patientkontrakt

Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation! Anpassning av en tjänst Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation! Webbtidbok Självincheck Läser i journal Före Under Efter Självständig & engagerad Rådgivning Väntrumsvärd Videomöte Orolig & engagerad Väntelista Reception Brev Traditionell & obrydd Uppringd Egen kontaktperson Ringer Sårbar & orolig Värdet av en tjänst Patientkontrakt

Du och vården – hur funkar det? 1) Har du enkla sätt att ta kontakt med vården? 2) Har du en överenskommelse med vården som utgår från vad som är viktigt för dig där du vet vad du gör och vad vården gör? 3) Har du en fast vårdkontakt (vid behov?) 4) Vet du ditt nästa steg? 5) Har du en tid bokad i samråd? 6) Har du en överblick av dina olika planer i vården och hjälp med samordning vid behov? 7) Känner du att du kan ha fokus på att leva livet och tillit till att när du behöver hjälp så vet du att du lätt kan få det? Uppföljning av patientkontrakt Patientkontrakt

Integrera i det som redan pågår… Stöd från SKL Patientkontrakt

Handlingsplan - Region Kronoberg Mål Region Kronoberg ska tillgodose patienters behov av kontinuitet och säkerhet. Vården ska vara lättillgänglig för kontakt, bedömning och besök. Kronobergarna ska erbjudas fast vårdkontakt och individuell planering när ett samordningsbehov föreligger. Detta ska erbjudas både virtuellt och fysiskt. Vid inneliggande vård ska riktlinjer och rutiner för enhetlig dokumentation finnas. Patientdokumentationen ska även speglas upp på 1177.se. Detta ska leda till ökad delaktighet och stärka patientens ställning och underlätta deras vardag.

Region Kronoberg Aktiviteter Alla enheter ska ha en dokumenterad rutin för etablering gällande fast vårdkontakt och dess arbetsuppgifter Formulera strategier för vårddokumentation och utveckla gemensamma riktlinjer och rutiner inom Region Kronoberg Kampanj för ökad användning av e-tjänster på 1177 Att påbörja arbetet med att utveckla ett digitalt stöd i form av värdeskapande e-tjänster på 1177 gällande sammanhållen plan som samordnar information, planering och uppföljning för patienten Påbörja arbete med att införa kallelser/brev digitalt med överenskommen tid Fortsätta proaktiva arbetet att ge patienter en tid i handen vid föregående besök Genomföra dialogmöte med patientmedverkan Regelbundna uppföljningsmöten för styrgrupp och arbetsgrupp

Vad innebär ……? Överenskommelse Fast vårdkontakt Överenskommen tid Sammanhållen plan

Påverkansanalys webbtidbok SVF Patientkontrakt Primära påverkansfaktorer Vad? Mätbart Sekundära påverkansfaktorer - Hur? webbtidbok SVF Personcentrerade överenskommelser Överenskommelse Journalen på nätet Samordnade processer Fast vårdkontakt /samordning Säker utskrivning Dokumenterad rutin för fast vårdkontakt SIP Sammanhållen journal NPÖ Patientkontrakt POK Kallelser/brev för överenskommen tid Överenskommen tid /Tillgänglighet Basutbud inkl. webbtidbok Digitala mötesformer Standardiserade vårdförlopp Ledtid patologi Plan för vård och behandling Sammanhållen plan Strategier för vårddokumentation Riktlinje/rutiner för vårddokumentation

Uppföljning 1) Har du enkla sätt att ta kontakt med vården? 2) Har du en överenskommelse med vården som utgår från vad som är viktigt för dig där du vet vad du gör och vad vården gör? 3) Har du en fast vårdkontakt (vid behov?) 4) Vet du ditt nästa steg? 5) Har du en tid bokad i samråd? 6) Har du en överblick av dina olika planer i vården och hjälp med samordning vid behov? 7) Känner du att du kan ha fokus på att leva livet och tillit till att när du behöver hjälp så vet du att du lätt kan få det? uppföljning Uppföljning av patientkontrakt Patientkontrakt