Digitaliseringssnurran

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg Patrik Sundström, programansvarig för eHälsa Center för eSamhället, Avdelningen för digitalisering.
Advertisements

HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Våld i nära relationer
Tillsammans för en smartare @asazetterberg.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Välkommen! Evamaria.
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
Krisberedskap – för social hållbarhet
Vision 2025 ”All information med hög efterfrågan finns digitalt tillgänglig. Det mesta går att få tag på snabbt och enkelt, oberoende av tid och plats.
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Nyckeltal för socialtjänst
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
På jakt efter en smartare välfärd
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Stadens krisberedskap
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vägledande principer för socialtjänsten
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Målbild De digitala lösningarna ska förbättra möjligheten för individen och närstående att vara delaktiga i processen. Mobila lösningar för informationshantering.
Insatser enligt LSS och SoL
Information om ekonomiskt bistånd
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
SGUs årsredovisning 2017.
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Energikartläggning Vad innebär det?.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Värdegrund inom äldreomsorgen
Ersättningskollen.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
förfrågningsunderlag
Hållbar utveckling måste vara
Mobil incheckning och betalning
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Utvecklingsprocessen – Prioritering
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Uppgifter inför samskapande dialog
Presentationens avskrift:

Digitaliseringssnurran - nytt verktyg för att bedöma digitaliseringens potential inom kommunal verksamhet

Exempel på olika nyttor för kommunen ATTRAKTIVT FÖRETAGSKLIMAT MINSKAT DIGITALT UTANFÖRSKAP SOCIAL TRYGGHET HÅLLBAR MILJÖ DEMOKRATISK SAMHÄLLSDIALOG BO KVAR PÅ ORTEN INDIREKT NYTTA AV DIGITALISERING BYGG- LOVS-PROCESSER TILL- GÄNGLIG KULTUR VÅRD I HEMMET ADM. & LOGISTIK SMART PEDAGOGIK STADS-BELYSNING DIGITALT BIBLIOTEK DIREKT NYTTA AV DIGITALISERING SAMHÄLLSNYTTAN AV BREDBAND DEN KOMMUNALA SAMHÄLLSNYTTAN FÖR FAST BREDBAND

Om digitaliseringssnurran Digitaliseringssnurran är en modell som beräknar potentiella effektiviseringar vid införandet av digitala tjänster. Den omfattar följande verksamhetsområden Hemtjänst (digital dag- och nattillsyn, nyckelhantering och medicinpåminnare) Socialtjänst (digitalisering av blanketter och digitalt beslutsstöd för ekonomiskt bistånd) Administrativa processer (bygga och bo). Digitaliseringssnurran nås via www.digitaliseringssnurran.se

På startsidan finns information och länkar till de olika områdena Startsida för Digitaliseringssnurran. Här finns information och länkar till de olika områdena. Information om Hemtjänst och direktlänk till applikationen. På startsidan/landningssidan

Användningsområde Digitaliseringssnurran vänder sig till kommuner och offentliga aktörer som är i behov av stöd vid planering och beslutsfattande om bredbandsinvesteringar och digitalisering. Typiska användare kan vara beslutsfattare på olika nivåer, verksamhetsutvecklare och ekonomiansvariga. Digitaliseringssnurran ger ett underlag för att bedöma den potentiella effektiviseringen som digitalisering av vissa tjänster kan innebära.

Hur använder man Digitaliseringssnurran?

Bakgrundsinformation Digitaliseringssnurran hämtar kommunspecifik data och är därmed relevant för kommunerna oavsett storlek och demografi. De flesta parametrar och fält i verktyget är ifyllda från början med ett schablonvärde, men går oftast att justera utifrån egna förutsättningar samt om man vill experimentera med olika scenarier. Antaganden och parametrar i modellerna har baserats på intervjuer med ett antal kommuner, offentliga rapporter och data från olika offentliga databaser såsom Kolada och SCB.

För att beräkna potentialen går man genom ett par enkla steg 1. Välj län och kommun 2. Vid behov - Justera schablonvärden och klicka på ”Beräkna” 3. Potentialen är visualiserad med stapel- och cirkeldiagram.

Att tänka på vid användning och tolkning av modellerna Digitaliseringssnurran ger endast en indikation om potentialen och det är viktigt att varje kommun i så stor utsträckning som möjligt justerar värdena utefter egna förutsättningar. Det är viktigt att vara realistisk med kostnaderna – vid digitalisering av tjänster krävs ofta en kartläggning av processer samt förändrade arbetssätt innan en tjänst kan digitaliseras, vilket kan justeras i fältet ”införandekostnader”. Effektiviseringen kan realiseras på olika sätt, ex: Kapacitetsökning (ex fler ärenden per handläggare) Ökad kvalitet och värdeskapande i arbetsuppgifterna Vidareutveckling av tjänster och verksamheter Omfördelning av resurser Kostnadsbesparingar

Hemtjänst

Hemtjänst – digital dag- och nattillsyn Ersätter fysiska besök som enbart syftar till tillsyn, framförallt nattillsyn. Lösningar kan nyttjas för enbart tillsyn men även för kommunikation med hemtjänsttagaren. Effektiviseringen består framförallt av utebliven restid och övriga kostnader förknippade med resan såsom fordon och bränsle. Modellen utgår från att färre besök dagtid kan tas bort då dessa innefattar andra sysslor än bara tillsyn.

Hemtjänst – digital nyckelhantering Kompletterar det ”vanliga” låset och möjliggör för hemtjänsten att öppna med exempelvis mobiltelefonen. Minskad administration kring fysisk nyckelhantering. Inget behov att hämta en nyckel vid larm.

Hemtjänst – digital medicinpåminnare Påminner brukaren om att ta sin medicin. Larm till hemtjänstpersonal om brukaren inte tagit sin medicin. Färre besök som syftar till att hjälpa brukaren att ta sin medicin.

Socialtjänst

Digital tjänst för ekonomiskt bistånd Modellen omfattar två delar Digitalisering av blanketter för ansökan Automatiserat beslutsstöd I modellen kan man beräkna effektiviseringar för alternativ 1 eller 1+2 I modellen antas att enbart återkommande ansökningar och enklare ärenden kan hanteras av det automatiserade beslutsstödet.

Administrativa processer

Bygga och Bo & annan e-tjänst Effektiviseringen består av minskad handläggningstid till följd av att ärenden utförs digitalt. Modellen kan även tillämpas på valfria verksamhetsområden då den utgår från att effektiviseringen kommer från minskad handläggningstid.

Resultatet

Effektiviseringen presenteras år 1 och år 5 Klicka på menyn för nedladdning till excel och andra format

Effektiviseringar i olika exempelkommuner Tillämpning av digitaliseringssnurran på kommuner med olika invånarantal

Frågor? Synpunkter? Mejla digitaliseringssnurran@pts.se Digitaliseringssnurran har tagits fram av PTS i samarbete med AB Stelacon och RISE