VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK 4-5 OKTOBER
Erfarenhetsdagar för beställarnätverk AGENDA 4 OKTOBER 13.15 Välkommen 13.30 Nulägesbeskrivning: Generella observationer 14.00 Erfarenheter från A challenge from Sweden, Energimyndigheten 14.30 Kaffe 15.00 Erfarenheter från Välfärdsteknik, SKL 15.30 Erfarenheter från Naturvårdsverket 16.00 Summering tips och lärdomar 18.00 Middag
Sunda offentliga affärer för en hållbar framtid ” Sunda offentliga affärer för en hållbar framtid ”
Upphandlingsmyndigheten ska: Vi har det samlade ansvaret för att: utveckla, förvalta och stödja den upphandling som genomförs av upphandlande myndigheter och enheter. Tillhandahålla vägledning i statsstödsfrågor till kommuner och landsting Verka för en rättssäker, effektiv och socialt och miljömässigt hållbar offentlig upphandling Främja innovativa lösningar inom upphandling Verka för att stärka upphandlingens strategiska betydelse
Nationella upphandlingsstrategin – 7 inriktningsmål De sju inriktningsmålen i den nationella upphandlingsstrategin Det första inriktningsmålet är det övergripande De andra sex måste finnas på plats för att mål 1 ska kunna nås. Första målet Del av verksamhetsutvecklingen Ta fram en inköpsstrategi För statistik över inköpen Andra målet God inköpskompetens Forskning Elektronisk inköpsprocess Tredje målet Förbättra förtroendet och förutsättningarna för konkurrens Inkludera leverantörsperspektiv Bättre interaktion och dialog Förutsättningar för SME Fjärde målet Förhinda korruption Rättsprocesser undvikas Genomför uppföljningar Femte målet Innovationsupphandling som en del av verksamhetsutvecklingen Funktionskrav Sjätte målet Öka användandet av miljökriterier Ställ djurskyddskrav Sjunde målet Öka sociala hänsyn i upphandling Ställ krav om skäliga anställningsvillkor Öka sysselsättningen genom upphandling Möjliggör för idéburna organisationer
Våra kunder Leverantörer och anbudsgivare till offentlig sektor Andra samverkande myndigheter Regeringen Bransch-företrädare/ organisationer Upphandlande myndigheter och enheter Upphandlande myndigheter och enheter samt anbudsgivare till offentlig sektor (framförallt små och medelstora företag) är våra huvudmålgrupper. Vi riktar oss självklart även till branschföreträdare och branschorganisationer och andra samverkande myndigheter samt till vår uppdragsgivare regeringen.
Upphandlarnas perspektiv “Folk kommer till mig två minuter i tolv: Det är rena överfall.” ”Framtiden är nyttja marknaden mycket mer.” “Vi kan inte vara världsmästare på allt från stolar till elbilar.”
Beställares perspektiv “Jag är kostexpert och inte jätte-engagerad när det gäller transporter. Så där är nog kravspecen lite tunn.” “Någon analys görs egentligt inte – avtalet löper ut och man behöver nya produkter.” ”Första gången var en chock – vi hade ingen aning om något.”
Leverantörer perspektiv “En kommun vi jobbar med är duktiga på uppföljning och ger sig inte förrän produkten är 100%. Det är roligt att jobba åt dem.” “Med mer dialog skulle upp-handlingarna bli konkreta, tydliga och lättförståeliga” ”Det är offentlig upphandling som driver hållbarhets-frågorna framåt. Privata företag ställer inte alls de kraven.”
NYBÖRJAREN DEN UPPGIVNE DEN LUTTRADE DEN RUTINERADE STRATEGEN 5 BETEENDEGRUPPER Nybörjaren är den beteendegrupp som främst täcker in de oerfarna, med liten erfarenhet av offentlig upphandling. Den rutinerade, Den uppgivne, Den luttrade och Strategen är alla erfarna leverantörer där mognadsgrad och tidigare erfarenheter resulterar i att en förhåller sig till offentlig upphandling på olika sätt. T.ex. är Den uppgivne en erfaren leverantör men till skillnad från den rutinerade har den uppgivne blivit bränd av processer hen upplever som orättvisa. Den rutinerade i sin tur har mycket gemensamt med strategen men har inte samma driv att verka för förbättring eller förändring ur ett mer strategiskt och långsiktigt perspektiv. En beteendegrupp är inte en fast ram utan leverantörer kan skifta mellan beteendegrupper beroende på sammanhang. Även erfarna leverantörer kan agera utifrån Nybörjarens beteende när de står inför nya uppgifter. Den luttrade har kanske varit uppgiven men tvingats agera på att hitta alternativa vägar till Genom att medvetandegöra beteendegrupperna och skapa förståelse för varför dessa beteenden uppstått ger detta en indikation på hur en kan rikta arbetet för att arbeta för en beteendeförflyttning. NYBÖRJAREN DEN UPPGIVNE DEN LUTTRADE DEN RUTINERADE STRATEGEN
Erfarenhetsdagar för beställarnätverk AGENDA 4 OKTOBER 13.15 Välkommen 13.30 Nulägesbeskrivning: Generella observationer 14.00 Erfarenheter från A challenge from Sweden, Energimyndigheten 14.30 Kaffe 15.00 Erfarenheter från Välfärdsteknik, SKL 15.30 Erfarenheter från Naturvårdsverket 16.00 Summering tips och lärdomar 18.00 Middag
Vilka är era förväntningar på dessa Erfarenhetsdagar?