VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Advertisements

Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Regionalt kompetensforum Utmaningen. Regionalt Kompetensforum Syfte Regionalt kompetensforum ska verka för att säkerställa kompetensförsörjningen i regionen.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Trender inom statsförvaltningen
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Upphandlingsutredningens slutbetänkande och aktuella domar Frukostmöte den 18 sept 2013 i Malmö Erik Backlund Juridik AB 1.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Lantmäteriets informationsförsäljning
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping Anna Lipkin.
Nationella upphandlingsstödet
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Regionstyrelsen
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Med gemensamma krafter För biblioteken i samtiden Hur ska biblioteken arbeta för att Sverige ska nå målet att bli en ledande kunskapsnation?
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Små företag och offentlig upphandling Ulrica Dyrke Företagarna 17 jan 2008.
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Nu gör vi social upphandling! Motala 4 november 2015 Mohamed Hama Ali Gärde Wesslau Advokatbyrå.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
Upphandling med social hänsyn och Idéburet Offentligt Partnerskap: Möjligheter, metoder och process Jörgen Larzon och Lisbeth Ringdahl
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Ramverk för patientmedverkan
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Birgitta Laurent.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Pilotlän för grön utveckling
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Teknikprogrammets fjärde år
Agenda 2030 för hållbar utveckling
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Inköp i Region Norrbotten
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk

Material för socialtjänsten
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
samverkan för hållbar stadsutveckling
Hållbar upphandling Peter Nohrstedt, hållbarhetschef Nämil
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
HANS FONDELIUS Upphandlingsmyndigheten NULÄGESBESKRIVNING.
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Upphandla klimatsmart och hållbart Del 2 den 6 maj
Presentationens avskrift:

VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK 4-5 OKTOBER

Erfarenhetsdagar för beställarnätverk AGENDA 4 OKTOBER 13.15 Välkommen 13.30 Nulägesbeskrivning: Generella observationer 14.00 Erfarenheter från A challenge from Sweden, Energimyndigheten 14.30 Kaffe 15.00 Erfarenheter från Välfärdsteknik, SKL 15.30 Erfarenheter från Naturvårdsverket 16.00 Summering tips och lärdomar 18.00 Middag      

Sunda offentliga affärer för en hållbar framtid ” Sunda offentliga affärer för en hållbar framtid ”

Upphandlingsmyndigheten ska: Vi har det samlade ansvaret för att: utveckla, förvalta och stödja den upphandling som genomförs av upphandlande myndigheter och enheter. Tillhandahålla vägledning i statsstödsfrågor till kommuner och landsting Verka för en rättssäker, effektiv och socialt och miljömässigt hållbar offentlig upphandling Främja innovativa lösningar inom upphandling Verka för att stärka upphandlingens strategiska betydelse

Nationella upphandlingsstrategin – 7 inriktningsmål De sju inriktningsmålen i den nationella upphandlingsstrategin Det första inriktningsmålet är det övergripande De andra sex måste finnas på plats för att mål 1 ska kunna nås. Första målet Del av verksamhetsutvecklingen Ta fram en inköpsstrategi För statistik över inköpen Andra målet God inköpskompetens Forskning Elektronisk inköpsprocess Tredje målet Förbättra förtroendet och förutsättningarna för konkurrens Inkludera leverantörsperspektiv Bättre interaktion och dialog Förutsättningar för SME Fjärde målet Förhinda korruption Rättsprocesser undvikas Genomför uppföljningar Femte målet Innovationsupphandling som en del av verksamhetsutvecklingen Funktionskrav Sjätte målet Öka användandet av miljökriterier Ställ djurskyddskrav Sjunde målet Öka sociala hänsyn i upphandling Ställ krav om skäliga anställningsvillkor Öka sysselsättningen genom upphandling Möjliggör för idéburna organisationer

Våra kunder Leverantörer och anbudsgivare till offentlig sektor Andra samverkande myndigheter Regeringen Bransch-företrädare/ organisationer Upphandlande myndigheter och enheter Upphandlande myndigheter och enheter samt anbudsgivare till offentlig sektor (framförallt små och medelstora företag) är våra huvudmålgrupper. Vi riktar oss självklart även till branschföreträdare och branschorganisationer och andra samverkande myndigheter samt till vår uppdragsgivare regeringen.

Upphandlarnas perspektiv “Folk kommer till mig två minuter i tolv: Det är rena överfall.” ”Framtiden är nyttja marknaden mycket mer.” “Vi kan inte vara världsmästare på allt från stolar till elbilar.”

Beställares perspektiv “Jag är kostexpert och inte jätte-engagerad när det gäller transporter. Så där är nog kravspecen lite tunn.” “Någon analys görs egentligt inte – avtalet löper ut och man behöver nya produkter.” ”Första gången var en chock – vi hade ingen aning om något.”

Leverantörer perspektiv “En kommun vi jobbar med är duktiga på uppföljning och ger sig inte förrän produkten är 100%. Det är roligt att jobba åt dem.” “Med mer dialog skulle upp-handlingarna bli konkreta, tydliga och lättförståeliga” ”Det är offentlig upphandling som driver hållbarhets-frågorna framåt. Privata företag ställer inte alls de kraven.”

NYBÖRJAREN DEN UPPGIVNE DEN LUTTRADE DEN RUTINERADE STRATEGEN 5 BETEENDEGRUPPER Nybörjaren är den beteendegrupp som främst täcker in de oerfarna, med liten erfarenhet av offentlig upphandling. Den rutinerade, Den uppgivne, Den luttrade och Strategen är alla erfarna leverantörer där mognadsgrad och tidigare erfarenheter resulterar i att en förhåller sig till offentlig upphandling på olika sätt. T.ex. är Den uppgivne en erfaren leverantör men till skillnad från den rutinerade har den uppgivne blivit bränd av processer hen upplever som orättvisa. Den rutinerade i sin tur har mycket gemensamt med strategen men har inte samma driv att verka för förbättring eller förändring ur ett mer strategiskt och långsiktigt perspektiv. En beteendegrupp är inte en fast ram utan leverantörer kan skifta mellan beteendegrupper beroende på sammanhang. Även erfarna leverantörer kan agera utifrån Nybörjarens beteende när de står inför nya uppgifter. Den luttrade har kanske varit uppgiven men tvingats agera på att hitta alternativa vägar till Genom att medvetandegöra beteendegrupperna och skapa förståelse för varför dessa beteenden uppstått ger detta en indikation på hur en kan rikta arbetet för att arbeta för en beteendeförflyttning. NYBÖRJAREN DEN UPPGIVNE DEN LUTTRADE DEN RUTINERADE STRATEGEN

Erfarenhetsdagar för beställarnätverk AGENDA 4 OKTOBER 13.15 Välkommen 13.30 Nulägesbeskrivning: Generella observationer 14.00 Erfarenheter från A challenge from Sweden, Energimyndigheten 14.30 Kaffe 15.00 Erfarenheter från Välfärdsteknik, SKL 15.30 Erfarenheter från Naturvårdsverket 16.00 Summering tips och lärdomar 18.00 Middag      

Vilka är era förväntningar på dessa Erfarenhetsdagar?