Kommunikations-färdigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikation mellan olika nivåer
Advertisements

Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
2015 SÄKERHET OCH SKYDD Tio tips SÄKERHET OCH SKYDD Så här är du en vän till de nyanlända 1. LE; LEENDET ÄR UNIVERSELLT 2. Kasta fördomar överbord.
SVENSKA 1. UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag.
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Samarbeta med det globala ledarskapsteamet Utbildning för andra vice distriktsguvernör.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
NSFs landskonferanse i veiledning 2017 Drammen
Återberättande text Kurs C.
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Historiskt Källmaterial
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Människokännedom.
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Svenska Brukshundklubben
Företagspresentation
XX kommun Kommunikationsplan.
Problematisering av diplomet
Temaarbete – Mamma Mu Ella, Klara & Marika.
Att bemöta och bli bemött
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Formativt lärande.
Engelska – English Pick a colour…
Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Etik- planering.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Anställningsordning för lärare - MDH
Det digitala provet i svenska som andraspråk
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Lokalt gåvogivande - Förslag som läggs fram till styrelsen 5 feb
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kurs mindfulness Studenthälsan
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Design & Utvärdering, 5 poäng
Strategisk plan: till LCI framåt Strategisk plan: till
Nationella kompetensrådet
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Diagnos och delaktighet
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Kommunikation.
Övergripande struktur för
Mikroundervisning akuten Kungälv
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Navigatorn.
Presentationens avskrift:

Kommunikations-färdigheter Utbildning för andra vice distriktsguvernör

Sessionens syften Förstå kommunikationsprocessen, Identifiera effektiva kommunikationsfärdigheter, Använda effektiva kommunikationsfärdigheter, Främja kommunikation mellan olika nivåer i distriktet.

Kommunikation: En tvåvägsprocess där deltagarna utbyter tankar, budskap eller information genom tal, signaler, beteende eller i skrift.

Fyra färdigheter för effektiv kommunikation Lyssna aktivt Icke-verbal kommunikation Direkt uttryck Ge/ta emot återkoppling

Lyssna aktivt Var uppmärksam – mentalt och fysiskt. Lita inte på ditt minne. Avstå från bedömning. Återberätta för klarhet. Sammanfatta för förståelse.

Icke-verbal kommunikation Ansiktsuttryck Kroppsrörelse/hållning, Gester Ögonkontakt

Direkt uttryck Använd ”Jag”-satser för att förmedla tankar och känslor utan att förmedla skuld, kritik eller anklagelser. ”Jag skulle vilja få möjlighet att bli hörd.” ”Du lyssnar inte på mig.”

Ge/ta emot återkoppling Ge återkoppling Var stödjande. Var direkt. Var specifik. Var eftertänksam. Var ute i rätt tid. Ta emot återkoppling Lyssna aktivt. Be om exempel. Avstå från debatt. Bearbeta återkoppling när du har tid.

Kommunikation mellan olika nivåer DISTRIKT Zoner Klubbar

Sessionens syften Förstå kommunikationsprocessen, Identifiera effektiva kommunikationsfärdigheter, Använda effektiva kommunikationsfärdigheter, Främja kommunikation mellan olika nivåer i distriktet.

”Kommunikation fungerar för dem som arbetar på det.” - John Powell