Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
Umeå växer! Ökning: ca 1100 / år varav: 60% födelsenetto 40% flyttnetto
Resvaneundersökning 2014 144 108 73 72 54 50 37 38 26 2014: 55% 2022: 65%
Tillväxt ger ett ökat antal resor Resor per år (miljoner) 144 108 73 72 54 50 37 38 26 Invånare i tätorten
Gällande trafikstrategi (2011-) Planera för korta reseavstånd Förtätning inom femkilometersstaden och stomlinjenätets influensområde – stärka hållbart resande Förändrad trafikstruktur Umeåprojektet – ny ringled Omvandling av trafikleder innanför ringen. Prioritera gång, cykel och kollektivtrafik Paradigmskifte mot hållbara transporter Huvudnät för gång och cykel och stomlinjenät för kollektivtrafik Prioritering av resurser (investeringar och drift) Hög turtäthet i stomstråken OBS! Animerad bild!
2018 - Integrerad kollektivtrafikstrategi Stomlinjenätet Styr bebyggelseutveckling över tid Prioritering av resurser (drift och investeringar) Ett kollektivtrafikprogram Definiera hög framkomlighet Noderna Vilken trafik i vilka noder samt kopplingar Utformning Hållbara kombinationsresor med tåg ska underlättas Regional kollektivtrafik Komplettera tågtrafiken God kollektivtrafik längs tillväxtstråken Prioriterade körvägar 144 108 73 72 54 50 37 38 26
Det reviderade stomlinjenätet Även ett kompletterande linjenät!
Hur garantera tillgång till kollektivtrafik? Lokalisera boende nära stomlinje (eller lokallinje) och anpassa kollektivtrafiken! Övergripande planering – Långsiktig hållbar mobilitet Kollektivtrafikstrategi FFU (KF) Gator och parker – Investeringsbudgeten TN Kollektivtrafikprogram (KF) Särskilda kollektivtrafiken Mark och exploatering Markanvisning krav på byggherrar (KsNp) UKF Kollektivtrafik – Drift Kollektivtrafikplan (UKF:s styrelse) Kompletterande linjenät (UKF:s styrelse) Upphandlar fordon och trafikering (UKF:s styrelse) OBS! Animerad bild!