Dags att öppna klassrummen? akademilektor i nationalekonomi Jonas Lagerström akademilektor i nationalekonomi 2.1.2019
Förödande för undervisningen – men även för forskningen (halva personalstyrkan inom nationalekonomi försvann 2005-2010).
Ni kräver för lite av oss! 2. Kurserna hänger inte ihop!
Kursslakt här
Vad som funkat okej för mig: Höj kraven på studenterna och lägg tid på din undervisning. Allra viktigast: Att ”vilja gott”. Välj dina metoder! Allt passar inte alla. Var tydlig: Röd tråd, deadlines, spelregler, undervisa för tentamen (och inte för livet). Var öppen: Visa gamla tentor och uppsatser, visa vad studenter har tyckt tidigare år. Vanliga pedagogiska råd: Var dig själv – NEJ!!! Var inte nervös – JO!!! Var flexibel – NEJ!!! Var inte för direkt – JO!!! Trivialisera inte – JO!!! Perfekt konkurrens och monopol är teoretiska extremfall som ändå lär oss mycket. Men vetebonden Roger är i praktiken skyddad från utländsk konkurrens och har kraftiga subventioner, vilket gör att han eventuellt kan ändra sitt pris utan att alla kunder försvinner. Microsoft kan ses som monopolist på operativsystem, men i verkligheten finns ju faktiskt Linux. Oligopol är därför en väldigt vanlig marknadsform. Hur kan man analysera vad som händer på marknader men imperfekt konkurrens? Du KAN påverka priset i viss utsträckning men inte fullt ut: Du möter därmed en nedåtlutande efterfrågekurva. Kurshemsida här.
Målsättning: Röd tråd från urvalsprovet till steget ut i arbetslivet. Kommunikation! Mod! Hjälp varandra! Pedagogiskt ledarskap: Ämnesföreståndaren måste hyllas (eller hängas). Sikta på Harvard! Driv framåt! Låt en kollega tycka till om din kurs. Coachning (doktorander och studenter vet). Bästa pedagogiska tricket: Spela in dig själv på video i tio minuter. Men ÅA: Väldigt små ämnen och kort läsår.