Där idéer blir verklighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Växtkraft Kinda OFFENSIV KRIS – OCH UTVECKLINGSHANTERING I KINDA Möte varselsamordnare 22 Januari 2009.
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Växjö – Sveriges främsta idrottskommun Varför Växjö? •Kombination av en mycket stark elitverksamhet, bra stöd till ungdomsidrotten samt moderna.
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Konjunkturen i Stockholm KV Lönesumma i privat sektor Utveckling (%) jämfört med föregående kvartal, säsongrensad och trendjusterad, årstakt Källa:
Konjunkturen i Stockholm 2011 kv 4 Stockholmsregionen Stockholms län Stockholms stad Gävleborgs län Södermanlands län Uppsala län Västmanlands län Örebro.
Framgångsfaktorer.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Konjunkturen i Stockholm 2011 kv 2 Stockholmsregionen Stockholms län Stockholms stad Gävleborgs län Södermanlands län Uppsala län Västmanlands län Örebro.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
Enkäten - effektivt näringslivsarbete i Örebroregionen
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Årsbokslut för svensk turism 2013
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Liseberg (Göteborg) Av: Emilia Wessel. Liseberg! Göteborg, även kallat lilla London eller Sveriges framsida, äger Nordens största nöjespark! Göteborg,
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
OECD Territorial Review of Sweden
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Strategisk inriktning för Trafikverket
Bedömning till och med första halvåret 2015 och en långsiktig utblick
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Visioner för Stockholmsregionens EU-samarbete Per Spolander, VD Stockholmsregionens Europakontor Pre-Info Day Järfälla, 5 maj 2010.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
Sveriges exportstrategi
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Svenska nationella evenemang
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
LINKÖPING Där idéer blir verklighet. Kort om Linköping invånare - landets femte största stad Låg snittålder – 39 år 34 procent har högskoleutbildning.
Integration för tillväxt Stora kompetensförsörjningsproblem Enda gruppen som med kraft kan bidra till lösningen är invandrare Extremt stort flyktingtryck.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Projektledarträff 24 september 2014 Stockholm Örjan Johansson Program för de regionala kompetensplattformarna.
Planerade projekt Rekrytering Svenska Båtunionen 2025.
Workshop om inkludering MIUN Anneli von Wachenfeldt
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2015 Prognos för arbetsmarknaden i Västmanlands län 2016 Marcus Löwing Analysavdelningen.
Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
Framtidens Norrköping på C
Ulf Tynelius.
FORTSATT POSITIV UTVECKLING!
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Framtidsland Umeå Agneta Tjernström.
Skövde! välkommen till.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Nuvab Näringslivsprogram
Competence Academy – Public Sector
Konjunkturen i Stockholm KV3 2014
TORSÅKERS IF Socioekonomiskt bokslut 2018.
20 års utvecklingsarbete tillsammans och resan fortsätter
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Presentationens avskrift:

Där idéer blir verklighet LINKÖPING Där idéer blir verklighet

En växande stad med stora möjligheter Sveriges femte största stad och vi fortsätter att växa – mycket går bra men Linköping kan bättre Linköping har stor potential att växa som besöksstad Den potentialen behöver tas tillvara - inte minst för jobbens skull.

Utmaningar för Linköping: Många unga har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden Alltför många linköpingsbor har varit arbetslösa under en längre tid Locka kompetent arbetskraft till staden

Sysselsättningen i många basnäringar minskar – men ökar inom turismen

Totalt antal övernattningar - Hotell, stugor & vandrarhem 2000 – 2014, källa SCB

Fler arbetstillfällen och ett Linköping som lockar Fler jobb – inte minst för unga Ökar turismomsättningen Ökar handelns omsättning Starkare ekonomi för kommunen och näringslivet Stärker Linköpings varumärke – en attraktiv stad där man vill bo, leva, verka och besöka Nödvändigt för att klara kompetensförsörjningen

Fler upplevelser lyfter hela staden Ökar integrationen mellan kommunens invånare Nya upplevelser ger linköpingsborna ökad livskvalitet Ökar stoltheten över staden och stärker identiteten

Höjda ambitioner för event och besöksnäring 7 miljoner kronor extra per år från och med 2016 till att genomföra höjda ambitioner för event och besöksnäring

Utökat uppdrag till Visit Linköping & Co (under namnändring från Arenabolaget) Visit Linköping & Co är Linköpings nya besöksnäringsbolag som har till uppgift att marknadsföra och utveckla hela destinationen Linköping som evenemangs- mötes och besöksstad Bolaget ska aktivt arbeta för att ett stort event med nationell eller internationell lyskraft förläggs till Linköping Utgöra den aktör som är den enda vägen in i kommunen vad gäller stora event.  Ansvara för samordning, genomförande och kvalitetssäkring gentemot arrangörer och publik  Skapa goda förutsättningar för de arrangörer som vill förlägga event i Linköping genom att förenkla tillståndsgivning, agera bollplank och ge praktiskt stöd i planering, genomförande och systematisk marknadsföring

Höjda ambitioner för event och besöksnäring: Idrott: SM, NM, EM och VM Stora strategiska möten, ex. Fairtrade forum Innovationsevent i Saab Arena sommartid Arrangemang i Linköping Arena av större karaktär Internationella och nationella stora artister Världsutställningar av olika slag