Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Hålltider 9.10 - 9.30 Fika 11.30 Slut
Vem är du? Namn Roll Erfarenhet av VIS Förväntningar på dagen
Vad är VIS? Region Norrbottens dokumenthanteringssystem för gemensamma dokument Söka, läsa och skapa/kopiera länkar till publicerade dokument Skapa och publicera dokument
Demo – VIS Insidan.nll.se > Verktyg > Visa alla verktyg > VIS
Hur ska VIS användas? Skapa och lagra gemensamma dokument i VIS Presentera och sök dokument på webben (samarbeta med webbredaktör om du ej är det) God struktur underlättar för webbredaktören (sökresultat uppdateras automatiskt) Exempel: VIS hälsocentral Patientsäkerhet
Organisatorisk producentplats Vårdens producentplats Producentplatser Samarbeta Producera och samarbeta Organisatorisk producentplats (PPO) iHSAk Arbetsgrupp (PPA) Vårdens producentplats (PPV) Projektplats (PPP)
Behörighet Samarbeta Ägare Redigera inställningar, ex lägga till/ta bort medlemmar Medlem Redigera innehåll, ex skapa och redigera dokument Besökare Läsa allt
Skapa dokument Skapa Välj dokumenttyp och mall i VIS, sidfot uppdateras automatiskt Överför dokument Sidhuvud och sidfot finns ej Skapa kopia Endast vid samma dokumentslag (ändra aldrig innehållstyp)
Dokumentslag och dokumenttyper Regiongemensam dokumentstruktur
Anvisning Anvisning för dokumentstyrning i Region Norrbotten
Dokumenthantering Checka ut dokument för att arbeta med det (ta ut pärm från bokhylla) Checka in dokument när arbetet är klart (ställ in pärm i bokhyllan) Ignorera utcheckning om du checkat ut ett dokument men ej gjort någon ändring KLAR!
Bensträckare Dela ut övningsuppgifter och ”Dokumenthantering för VIS hälsocentral”.
Demo – Skapa dokument
Övning – Skapa dokument Navigera till VIS utbildningsmiljö (visutb.nll.se). Är du inne i VIS första gången? Klicka på ”Min sida”, då skapas en användarprofil så att du kan ex följa dokument och slutföra uppgifter Klicka på ”Samarbeta” och välj producentplats ”VIS hälsocentral” Gör uppgift 1 och 2 som du blivit tilldelad, kom ihåg att följa ”VIS utbildningsmaterial - Dokumenthantering i VIS för VIS hälsocentral”
Demo – Redigera dokument och egenskaper
Övning – Redigera dokument och egenskaper Navigera till ett av dokumenten du skapade i förra uppgiften Redigera dokumentets innehåll och egenskaper (kom ihåg att checka ut dokumentet för att kunna redigera) Spara ändringarna, stäng dokumentet och checka in
Arbetsflöden
Demo – Arbetsflöden
Övning – Arbetsflöden Navigera till ett av dokumenten du skapade tidigare Starta arbetsflödet ”Godkänna” eller ”Granska” och tilldela dig själv uppgiften Verifiera att du både har fått ett mejl och en uppgift på producentplatsens startsida Avsluta arbetsflödesuppgiften (kom ihåg att publicera dokumentet om du valt att ”Granska”)
Demo – Dokument+
Övning – Dokument+ Navigera till Dokument+ i utbildningsmiljön Gör en sökning på Dokument+, både i navigeringsmenyn och fritextsökning, för att hitta dokumenten du skapat
Följ dokument och skapa favoriter Följ dokument på Samarbeta eller Dokument+ (hitta dem på Min sida) Skapa favoriter på Dokument+
Länka till VIS – Ska bara göras i Dokument+
Övning – Länka till VIS Navigera till Dokument+ i utbildningsmiljön Gör en sökning på valfritt sätt och lägg till filter eller sökområde Kopiera länken till dokumentet eller sökresultatet via symbolen Klistra in länken i ett mejl och skicka till dig själv
Hjälpen
Stöd för arbete i VIS Kom igång med dokumenthantering i VIS Dokumentstyrning webbsida VIS webbsida Hjälpen i VIS Filmer i VIS Ärendeportalen Kontaktpersoner och lokala användarstöd
Utvärdering Hjälp oss att bli bättre! Anonyma svar
Utbildning i vårdens producentplats
Dokumentegenskaper Dokumentegenskaper som anges (av användare och system) samt förklaring diagnos- och åtgärdskoder
Roller i VIS vård Processledare: Person med specialistkunskap inom området (ofta samma som godkänner) VIS-redaktör: Administrativ roll (skapa dokument, starta arbetsflöden mm) Processteamsmedlem: Skapa, skriva och underhålla dokument Ansvarig: Ansvarig för dokumentets innehåll Godkännare: Sakkunnig som godkänner dokumentets innehåll Granskare: Ger feedback på dokumentet
Processteam Alla vårddokument måste kopplas till ett processteam Processteam måste skapas före dokumentet Uppdateras deltagare i processteamet ändras även deltagare på alla dokument i Samarbeta som är kopplade till processteamet, om det ska ändras på Dokument+ måste dokumentet godkännas
Demo – Skapa processteam
Övning – Skapa processteam Navigera till VIS utbildningsmiljö (visutb.nll.se) Klicka på ”Samarbeta” och välj producentplats ”Vård” Välj ”Processteamskatalog” i vänstermenyn Klicka på ”Lägg till nytt objekt”, fyll i egenskaperna och spara
Övning – Skapa dokument Navigera till utbildningsmiljön Klicka på ”Samarbeta” och välj producentplats ”Vård” Klicka på ”Skapa dokument” och välj diagnos/åtgärd, dokumentslag, dokumenttyp och mall Ange egenskaper för dokumentet Spara dokumentet, stäng ner och checka in
Arbetsflöden
Övning – Arbetsflöden Navigera till dokumentet du skapade tidigare Starta ett arbetsflöde (tilldela dig själv uppgiften om du väljer ”Utökad granskning” eller ”Godkänna”, om du väljer ”Producera” eller ”Granska” tilldelas alla i processteamet automatiskt uppgiften) Verifiera att du både har fått ett mejl och en uppgift på producentplatsens startsida Avsluta arbetsflödesuppgiften
Utvärdering Hjälp oss att bli bättre! Anonyma svar