Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

VIS Verksamhetens Informationssystem

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "VIS Verksamhetens Informationssystem"— Presentationens avskrift:

1 VIS Verksamhetens Informationssystem
”Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle”

2 Preliminära hålltider
Fika Lunch Ca Slut på utbildningsdelen. Arbete med dokument i VIS under handledning Slut för dagen

3 Vem är du? Namn Roll Erfarenhet av VIS Förväntningar på dagen

4 Demo – VIS på Insidan

5 Utbildningssidan i VIS

6 Min sida Är det första gången som du är inne i VIS, måste du börja med att gå in på Min sida Då skapas en användarprofil upp som gör att du exempelvis kan följa dokument och webbplatser eller slutföra arbetsuppgifter

7 Bakgrund Svårt att hitta det man söker
Flera/olika rutiner för samma sak Osäkerhet om giltighet Osäker versionshantering Vem är avsändare/ ansvarig? Vem kan redigera? Många länkar från webben som måste underhållas

8 Vad vi ska uppnå Ordning och reda Enklare hitta rätt dokument
Flera kan redigera samma dokument Ökad patientsäkerhet Säker versionshantering Säker arkivering, Spårbarhet Tydlighet om avsändare och ansvar Synligt om vi har flera/olika rutiner för samma sak Möjlighet att från webben länka till en samling dokument Vid extern publicering kan patienten få tillgång till information angående vård och behandling Tidsbesparing

9 Vilka dokument? Alla gemensamma dokument VIS H: I: N:

10 VIS dokumenthantering
(konsumera) Gallring Samarbeta (producera) VIS dokument- hantering I VIS befinner man sig på olika platser beroende på om man ska jobba med dokument (Samarbeta) eller konsumera dokument (Dokument+). Dokument+: Bara publicerade och godkända dokument. Endast senaste versionen av ett dokument. Samarbeta: Skapar och redigerar dokument på behörighetsskyddade arbetsytor som kallas för producentplatser. Versionshantering: Sköts automatiskt av VIS. Varje gång ett dokument sparas så skapas en ny version. Varje gång ett dokument publiceras så arkiveras även den versionen automatiskt. Man kan alltid se vem som gjort förändringar i versionerna. Mallcenter: En plats där alla mallar finns. Redigeras, skapas, raderas härifrån och publiceras till alla aktuella producentplatser. Det leder till att alla som använder VIS använder samma mallar. Det leder i sin tur till att det blir med enhetlighet och lättare att samarbeta kring dokument. Monika Öhman är dokumenthaneringsansvarig på NLL och ansvara för dokumenthanteringen inom NLL, inte bara VIS. Arkivering: Alla versioner av ett dokument som publicerats sparas i arkivet, både dokumentets innehåll och egenskaperna för dokumentet sparas. Det sker ingen gallring i arkivet, allting sparas för alltid. Arkivarie och VIS administratör kommer åt arkivet. Gallring: Gallring sker för att rensa bort gammal och oväsentlig information vilket gör det lättare att hitta det som eftersöks. Gallring i Dokument+: Sker tre år efter publiceringsdatum. En månad innan gallring sker så får godkännare och ansvarig mail med information om att dokumentet ska gallras och vad som ska göras om dokumentet inte ska gallras. Gallring i samarbeta: Sker tre år efter att dokumentet senast ändrats. En månad innan får den som skapade dokumentet och den som senast ändrade dokumentet med information om att dokumentet ska gallras och vad som ska göras om dokumentet inte ska gallras. När ett dokument gallras så hamnar det först i producentplatsens papperskorg (30 dagar), alla medlemmar i producentplatsen kan hämta tillbaka det. Sedan hamnar det i administratörens papperskorg (30 dagar), ta kontakt med admin för att hämta tillbaka. Publicerade versioner finns alltid kvar i arkivet. Versions- hantering Arkivering Mallcenter

11 Producera vs konsumera dokument
Publicera med arbetsflöden Samarbeta Producera dokument Dokument+ Sök publicerade dokument I VIS befinner mig så på olika ställen beroende på om man ska producera eller konsumera dokument. Vi kan jämför det här med tomteverkstaden. I tomteverkstaden jobbar nissarna vid olika stationer med att producera leksaker som barnen ska få på julafton. Här jobbar dom i lugn och ro utan att barnen, som är de slutliga konsumenterna har någon insyn. När produktionen är klar och julen kommer så levererar tomten produkterna till konusmenteran som är barnen på julafton. På samma sätt arbetar vi i VIS. Vi producerar dokumenten i Samarbeta (tomteverkstaden), beroende på vem vi är och vad vi ska producera för dokument så arbetar vi i olika producentplatser (olika stationerna i tomteverkstaden). När vi arbetat klart med ett dokument så väljer vi att tillgängliggöra det för konsumenterna (barnen) genom att publicera det till Dokument+ (julafton). Jätteviktigt att vara på rätt ställe beroende på om dokument ska produceras eller konsumeras! Tänk om ett barn skulle gå in i tomteverkstaden och leka med en docka som ännu inte har fått ögon ordentligt fastsydda. Barnet kan då få dockans öga i halsen och kvävas. Om man går in på samarbeta i VIS och använder ett rutin som håller på att revideras och inte har publicerats till Dokument+ så kan det innebära man utför något felaktigt då rutinen kan ändras innan det har producerats klart och publicerats till Dokument+. Produktion Arbeta med dokument Konsumtion Läsa dokument

12 Egenskaper som anges för dokumentet
Beskrivning Namn* Namn på dokument, visas på Dok+ Ansvarig* Ytterst ansvarig för dokumentets innehåll Diarienummer Anges om dokumentet är diariefört Informationsklass* Intern alla: Alla inom NLL Intern skyddad: De med behörighet till producentplats där dokumentet skapas Publik: Alla internetanvändare Beslutsnivå * Anger beslutsnivå för dokumentet Informationssamling Övergripande samlingar av dokument. Exempelvis avgiftshandboken, primärvårdens gemensamma dokument Gäller för verksamhet Verksamhet dokumentet riktar sig till (iHSAk) Process Exempelvis behandla en sjukdom Författning Exempelvis föreskrifter

13 Egenskaper som anges för dokumentet
Beskrivning Specialitet Exempelvis tandvård, internmedicin Diagnoskod eller åtgärdskod* Exempelvis ICD10, DSM IV, KRÅ, KVÅ NLL-nyckelord Ord som gör det lättare hitta dokumentet Processteam* Skapas i processteamskatalogen och anger vilka användare som tagit fram dokumentet

14 Förklaring diagnos- och åtgärdskod
Kodserie Beskrivning ICD 10 Internationellt kodregister för klassificering av sjukdomar. Utgivet av socialstyrelsen​ TLV, Diagnos Tandvård- och läkemedelsverkets diagnoskoder​ DSM IV Psykiatrins kodsystem​ Åtgärd Kodserie Beskrivning TLV, Åtgärd Tandvård- och läkemedelsverkets åtgärdskoder​ KVÅ, Icke-kirurgisk Klassifikation av icke-kirurgisk vårdåtgärd​ KVÅ, Kirurgisk Klassifikation av kirurgisk vårdåtgärd​ Tvångsåtgärd Register för tvångsvård. NLL specifikt​ ATC Klassificeringssystem för läkemedel​ KRÅ Klassifikation av radiologiska/röntgen åtgärder​ Analysnamn Register med analysnamn för provtagning. Koderna är specifika för NLL​

15 Samarbeta - Olika producentplatser
Producera och samarbeta Organisatorisk producentplats (PPO) iHSAk Arbetsgrupp (PPA) Organisatorisk producentplats (PPO): Divisioner och basenheter kan skapa upp en egen PPO. Vi rekommenderar att endast skapa en PPO för hela divisionen, inga för basenheterna. För producentplatser av typen PPO sköts behörigheten automatiskt. Beroende på var du är anställd så har du behörighet till din divisions och basenhets PPO. Behörighet uppdateras automatiskt för nyanställda, personer som slutar eller byter arbetsplats. Dokumenthantering och möjlighet att skapa länkar. Arbetsgrupp (PPA): Kan beställas av alla användare. Vid beställning anger du vilka som ska ha behörighet till PPA:n och du lägger själv till och tar bort behörighet allt efter behov. Vårdens producentplats: Dokument som är direkt kopplade till patienten skapas här, t.ex. vårdrutiner och patientinformation. Behörighet till Vårdens producentplats beställs via vägVISarna. Dokumenthantering och möjlighet att skapa länkar och media. Projektplats (PPP): Kan beställas av alla användare. Ska användas av projekt som följer projektil modellen som är landstingets projektstyrningsmetod. Projektledaren sköter behörighetshanteringen. Utöver dokumenthantering har projektplatsen funktioner för att stötta projektarbetet, t.ex. kalender, blogg, projektuppföljning och projektuppgifter. Vårdens producentplats (PPV) Projektplats (PPP)

16 Behörighet - Samarbeta
Ägare REDIGERA INSTÄLLNINGAR, t.ex. lägga till/ta bort medlemmar. Medlem REDIGERA INNEHÅLL, t.ex. skapa och redigera dokument Besökare LÄSA ALLT Behörighet sätts för varje enskild producentplats på samarbeta. Ägare - Har rätt att redigera inställningar, t.ex. behörighet. Medlem - Har rätt att skapa nya dokument och redigera. Besökare - Har rätt att läsa allt, men inte skapa eller redigera något. Läsare (endast för projektplatser) - Har rätt att läsa allt publikt material. Alla NLL användare är läsare på alla projektplatser.

17 Demo - Samarbeta

18 Dokumentbibliotek och vyer
Tre fördefinierade vyer i alla producentplatser: ”Standardvy”, ”Alla dokument” och ”Mina dokument” Möjlighet att skapa egna vyer Vägar till dokumentbiblioteket och de olika vyerna Vyn ”Mina dokument” Varje producentplats har ett dokumentbibliotek. Där samlas alla dokument som skapas i en producentplats. När du är på en producentplats startsida så finns olika vägar att gå för att komma in i dokumentbilioteket. Beroende på vilken väg man går kommer man till olika vyer. Standardvy - Visar mappar och i nivån längst ner (där inga mappar finns) visas dokument. Alla dokument - Visar alla dokument utan mappar. Mina dokument - Visar alla dokument som inloggad användare har skapat eller senast redigerat, utan mappar. Alla användare kan skapa egna vyer. Med egenskaper bestämmer du vilka dokument som ska visas i vyn. Ägaren av producentplatser kan skapa vyer som är synliga för alla användare i producentplatsen. Du kan tänka på en vy som en mapp. Du samlar alla dokument som hör ihop i en vy (med hjälp av egenskaper). Fördelen med vyer jämfört med mappar är att ett dokument kan visas i flera vyer, du behöver inte välja en vilket gör det lättare att hitta. Mer detaljerad information om vyer och du arbetar med vyer finns i hjälpen. Kopiera följande text och klistra in i adressfältet i ett internetfönster:

19 Bensträckare

20 Dokumentslag & mallar VIS Styrande Informerande Redovisande Arbets-
Regel- dokument Mål- dokument Rutin- dokument Möten Styrande Rapporter & resultat Informerande Redovisande VIS KRÅ KVÅ Icke- kirurgisk ATC KVÅ Kirurgisk Arbets- dokument Dokumentslag visas på bilden. Varje dokumentslag är kopplade till specifika mallar. T.ex så finns mallen för rutin under dokumentslaget ’Styrande’ -> ’Rutindokument’ Informerande, Styrande, Redovisande och Arbetsdokument = på producentplats av typen Arbetsgrupp, Organisatorisk och Projekt producentplats. Vårdrutiner = på Vårdens producentplats. Varje dokumentslag symboliseras med en mapp i VIS. Gå in i dokumentbiblioteket ’’Standardvy” så visas en mapp per dokumentslag. Vårdrutiner Åtgärd Prov- tagning Tvångs- vårds- åtgärd TLV Åtgärd Diagnos DSM IV TLV Diagnos ICD 10

21 Roller i VIS Processledare: Person med specialistkunskap inom området. Ofta samma som godkänner dokumentet. VIS-Redaktör: Administrativ roll. Skapa dokument, starta, övervaka arbetsflöden. Processteamsmedlem: Skapar innehåller i dokumentet. Ansvarig: Juridiska ansvarig för dokumentet. Godkännare: Sakkunnig som godkänner innehåller före det publiceras. Granskare: Ger feedback på dokumentet-

22 Före du skapar ett dokument
Sök på Dokument+ Om det finns en rutin om samma ämne Läs igenom egenskaper och innehållet i rutinen Värdera om rutinen passar er verksamhet Kontakta den som skapat rutinen Om det inte finns en rutin om samma ämne Skapa ett nytt dokument Före du skapar en rutin, gör en sökning på Dokument+ för att se om det redan finns en rutin som handlar om det du ska skriva om. Om det finns en rutin som handlar som samma sak så läs igenom rutinen för att se om den passar eran avdelning också. Om den gör det så kontaktar du den som skrivit rutinen ber att dom lägger till egenskaper (ex gäller för verksamhet) på dokumentet så att ni hittar den i eran sökning. Om det inte finns en rutin som handlar om det du ska skriva om eller om befintlig rutin inte passar er avdelning så går du till Samarbeta och skapar ett nytt dokument.

23 Vårdens producentplats - Processteam
Varje dokument i Vårdens producentplats måste kopplas till ett processteam Processteamskatalog i PPV Processteam måste skapas före dokumentet som ska kopplas till teamet Uppdateras ett team i processteamskatalogen så uppdateras alla dokument som är kopplade till det teamet När ett dokument skapas i Vårdens producentplats ska egenskapen ’Processteam’ anges. Processteamet måste skapas före dokumentet. Processteamet skapas i Vården producentplats i Processteamskatalogen. Ett processteam kan kopplas till flera olika dokument. Om sammansättningen av processteamet ändras, t.ex. på grund av att någon slutar så uppdateras processteamet i processteamskatalogen. När processteamet uppdateras sker samma uppdatering på alla dokument som är kopplade till det processteamet.

24 Demo – Skapa processteam

25 Övning – Skapa ett Processteam
Navigera Samarbeta i utbildningsmiljön, visutb.nll.se Gå till Vårdens procentplats genom att klicka på Vård under rubriken Mina producentplatser Klicka på Processteamskatalog i vänstermenyn Bläddra längst ner på sidan och välj Lägg till nytt objekt Fyll i egenskaperna för processteamet och välj Spara Mer detaljerad information om hur du processteam och hur du arbetar med processteam finns i hjälpen. Kopiera följande text och klistra in i adressfältet i ett internetfönster:

26 Skapa dokument Välj en mall från VIS Sidfoten uppdateras automatiskt
Överför ett befintligt dokument Sidfoten uppdateras inte automatiskt Det går att skapa dokument på två sätt i VIS: Välj en mall i VIS Det här arbetssättet rekommenderas i de flesta fallen. När man använder en mall från VIS så får man en sidfot i dokumentet. Sidfoten visar utvalda egenskaper och fylls på och uppdateras automatiskt. Överför ett befintligt dokument Kan användas när man har speciella dokument som ska in i VIS, men som inte ska följa NLL mallars standard eller innehålla sidfot. Observera att dokument som har en sidfot och överförs till VIS inte får en automatiskt uppdaterad sidfot. Exempel på dokument som kan överföras till VIS är e-post konversation och bruksanvisning för produkt.

27 Demo – Skapa dokument Faktaägare sätts automatiskta av VIS och värdet för faktaägare blir namnet på producentplatsens som dokumentet skapas i. Faktaägare kan användas vid sökning i Dokument+. Där kan du välja att bara se dokument från en specifik producentplats genom att välja faktaägare.

28 Dokumenthantering Checka ut dokument för att arbeta med det, ta ut pärmen från bokhyllan Checka in dokument när arbetet är klart, ställ in pärmen i bokhyllan Ignorera utcheckning om du checkat ut dokumentet men inte gjort någon ändring Diabetesrutin KLAR! När du ska redigeras ett dokument i VIS så måste du checka ut det för att kunna göra förändringar. När du har checkat ut ett dokument är det bara du som kan ändra i det men andra kan öppna och läsa det. När du arbetat klart med ett dokument så ska du alltid checka in det. Om du inte gör det låser du det så att ingen annan kan ändra i det. Minnesregel När du ska redigera ett dokument så checkar du ut det, jämför med att plocka ut en pärm från bokhyllan för att arbeta med den. När du har redigerat ett dokument så checkar du in det, jämför med att ställa in en pärm i bokhyllan när du arbetat klart med den. Om du checkat ut ett dokument men inte gjort någon ändring i det måste du ignorera utcheckning. Annars kommer du skapa en ny delversion. Mer detaljerad information om hur checka in/ut och hur du arbetar med checka in/ut finns i hjälpen. Kopiera följande text och klistra in i adressfältet i ett internetfönster:

29 VIS miljö Utbildningsmiljö visutb.nll.se Produktionsmiljö vis.nll.se

30 Övning - Skapa dokument
Navigera Samarbeta i utbildningsmiljön, visutb.nll.se Gå till Vården producentplats genom att klicka på ”Vård” under rubriken Mina producentplatser Klicka på knappen ”Skapa dokument” Välj Diagnos eller Åtgärd. I nästa steg välj valfri mapp Välj den mallen som du vill skapa ett dokument utifrån Sätt egenskaper på dokument, spara dokumentet och stäng ner det Diagnos: Om dokumentet handlar om EN specifik diagnos. Åtgärd: Om dokumentet handlar om en eller flera åtgärder som innefattar flera diagnoser, exempelvis sätta PVK, omläggning av sår. Mer detaljerad information om hur du skapar ett dokument finns i hjälpen. Välj den typ av producentplats som du är intresserad av, kopiera tillhörande text och klistra in i adressfältet i ett internetfönster: Arbetsgrupp och Organisatorisk producentplats: Projektplats: Vården producentplats:

31 Demo – Redigera dokument och egenskaper
Dokumentets egenskaper kan redigeras från dokumentbiblioteket eller inifrån dokumentet. Båda alternativen visas, du väljer sedan den vägen som passar dig bäst.

32 Övning – Redigera dokument och egenskaper
Navigera till det dokumentet som du skapade i förra uppgiften Öppna upp dokumentet och redigera innehållet OBS! Kom ihåg att du måste checka ut dokumentet för att kunna redigera Stäng ner dokumentet och checka in det Mer detaljerad information om att redigera dokument och egenskaper hittar du i hjälpen. Kopiera följande text och klistra in i adressfältet i ett internetfönster:

33 Arbetsflöden Används för att: Publicera dokument
Berätta för användare att de förväntas utföra en uppgift Få en elektronisk signatur på att användare har slutfört en uppgift Enda sättet att publicera ut ett dokument till Dokument+ är genom arbetsflöden. När ett arbetsflöde startar så tilldelas alla användare som ska utföra något (producera, granska, godkänna) en arbetsflödesuppgift. När en användare blir tilldelad en uppgift så skickas det ut mail med information. Uppgiften kan avslutas direkt från mailen. Förutom mailet som skickas ut så får användaren en uppgift som visas på Samarbetas startsida och på startsidan tillhörande producentplatsen som dokumentet är skapat i. Uppgifterna i VIS försvinner när uppgiften är avslutad. Mailet raderas inte automatiskt, men det går inte att avsluta uppgiften mer än en gång. När ett arbetsflöde startas har användare möjlighet att ange ett datum för när uppgift senast ska vara avslutad. Om ett datum anges och uppgiften inte har avslutats när det datumet kommer så skickar en påminnelse via mail till användaren som tilldelats uppgiften + kopia till den som startade arbetsflödet. Första påminnelsen skickas samma datum som uppgiften förfaller och sedan en gång i veckan tills uppgiften har avslutats.​

34 Valbara arbetsflöden

35 Demo - arbetsflöden Arbetsflöden kan startas från dokumentbiblioteket eller inifrån dokumentet. Båda alternativen visas, du väljer sedan den vägen som passar dig bäst.

36 Övning - arbetsflöden Navigera till det dokumentet som du skapade tidigare idag Starta ett arbetsflöde för dokumentet. Om du startar Utökad granskning eller Godkännande så tilldela dig själv uppgiften att granska eller godkänna. Om du väljer Producera eller Granska så tilldelas alla i processteamet automatiskt uppgifter När arbetsflödet är uppdaterat observera att Dokumentstatus har uppdaterats Verifiera att du har fått ett mail och en uppgift på producentplatsens startsida Avsluta arbetsflödesuppgiften Verifiera att du har fått ett mail om att arbetsflödet har avslutats. Navigera till dokumentet i dokumentbiblioteket och titta på dokumentstatus som nu har uppdaterats Mer detaljerad information om arbetsflöde och hur du arbetar med arbetsflöden hittar du i hjälpen. Kopiera följande text och klistra in i adressfältet i ett internetfönster:

37 Kopiera dokument Endast vid samma dokumentslag
Kopiera dokument Endast vid samma dokumentslag. Ändra aldrig innehållstyp!

38 Dokument+ Dags att gå från tomteverkstaden (Samarbeta) till julafton (Dokument+). Förhoppningsvis så blir användare i VIS som hittar dokument på första försöket lika glada som barnen på julafton när dom får sin julklappar.

39 Egenskaper - VIS Gäller för verksamhet Dokumenttyp Producentplats
Process I VIS kan vi ta hjälp av egenskaper för att söka Dokument på Dokument+, på samma sätt som vi söker produkter på Ellos webbsida. I exemplet med tröjan från Ellos så sökte vi på egenskaper som färg, typ, haltsyp, märke och så vidare för att hitta tröjan. För att hitta dokumenten på Dokument+ så söker vi med egenskaper som vi tilldelade dokumentet då vi skapade det, Gäller för verksamhet, Process, Dokumenttyp och så vidare. Sökmotor i VIS hittar dokument som är märkta med egenskaper oavsett om du väljer att söka med fritext eller om du väljer en specifik egenskap i trädet med egenskaper. Ansvarig Informationssamling Diagnos/Åtgärd (Vården)

40 Demo – Dokument+ Det finns två möjliga sätt att starta en sökning på, antingen så väljer du en egenskap i vänstermenyn eller så skriver du in ett eller flera sökord i fritextsökningen. Oavsett hur du väljer att starta din sökning så kan sedan filtrera på sökresultatet med hjälp av egenskaper.

41 Övning – Navigera på Dokument+
Gå till Dokument+ i utbildningsmiljön visutb.nll.se Gör en sökning på Dokument+, både i navigeringsmenyn och fritextsökning, för att hitta dokumentet du skapat

42 Följ dokument För muspekaren över dokumentnamnet så visas första sidan av dokumentet. Klicka i rutan Följ. Det innebär att du kommer åt dokumentet enkelt på Min sida.

43 Avisering av dokument Meddelande via mejl när något ändras i dokumentet

44 Favoriter Skapa snabblänk till en specifik sökning
En favorit är en länk till en specifik sökning med sökord, sökområden och filter. När en favorit används så visas alltid ett uppdaterat sökresultat. Om nya dokument har publicerats som stämmer med sökegenskaperna i favoriten så visas det nästa gång favoriten används. Om dokument avpubliceras så visas de inte i sökresultatet när en favorit används. Alla användare kan skapa 20 personliga favoriter.

45 Övning – Skapa en favorit
Navigera till Dokument+ Gör en sökning på valfritt sätt och lägg till filter eller sökområde Spara sökningen som en personlig favorit Mer detaljerad information om favoriter och hur du arbetar med favoriter hittar du i hjälpen. Kopiera följande text och klistra in i adressfältet i ett internetfönster:

46 – alltid till Dokument+
Länka till VIS – alltid till Dokument+ Länka till sökresultat Länka till specifikt dokument Viktigt att alltid länka till Dokument+. Om man länkar till Samarbeta kan man länka till ett dokument som inte har reviderats eller som har avpublicerats och är inaktuell. Det finns två olika sätt att läka till VIS på: Länka till sökresultat – Skapa en länk till ett specifikt sökresultat med sökord, sökområde, filter. Länken kommer alltid att ledan användaren till ett uppdaterat sökresultat. Om nya dokument har publicerats som stämmer med sökegenskaperna i länken så visas det nästa gång länken används. Om dokument avpubliceras så visas de inte i sökresultatet när en länken används. Länka till specifikt dokument – Skapa en länk till ett specifik dokument. Länken kommer alltid att öppna den senast publicerade versionen av dokumentet, utan att länken behöver göras om. Om ett dokument flyttas mellan producentplatser eller byter namn så kommer länken fortsätta att fungera.

47 Övning – Länka till VIS Navigera till Dokument+ i utbildningsmiljön och gör en sökning på valfritt sätt Lägg till filter på sökningen och kopiera länken, via symbolen, till sökresultatet Klistra in länken i ett nytt mail Kopiera länk till ett specifikt dokument från Dokument+ och klistra in det i samma mail som användes i steg 3 Skicka mailet med länkarna till dig själv Mer detaljerad information om hur du skapar länkar till VIS hittar du i hjälpen. Kopiera följande text och klistra in i adressfältet i ett internetfönster:

48 Stöd för att arbeta i VIS
Kontaktpersoner och Lokala användarstöd En kontaktperson för varje division. Närsjukvården har två, varav en för primärvården. Ett lokalt användarstöd för varje enhet Utbildningar och arbetsdagar som hålls av utvecklingsledare Utbildning via E-lärande Utbildning via Kunskapsbanken VIS Hjälp

49 Hjälpen I VIS hjälpen hittar du information om systemet och steg-för-steg förklaringar. Under fliken ’Lathundar’ i hjälpen finns länkar till alla steg-för-steg förklaringar samlade. Om något saknas, är felaktigt eller dåligt beskrivet så kontaktar du Ann-Sofie, Klas eller Sandra som är utbildningsansvariga.

50 Utvärdering För att förbättra och anpassa utbildningen vill vi ha feedback Helt anonyma svar Viktigt med utvärderingen för att kunna förbättra och anpassa efter användarna. Helt anonyma i svaren, ingen kan se vem som skrivit vad.


Ladda ner ppt "VIS Verksamhetens Informationssystem"

Liknande presentationer


Google-annonser