Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

IdrottOnline Svensk idrotts verksamhetssystem Introduktion

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "IdrottOnline Svensk idrotts verksamhetssystem Introduktion"— Presentationens avskrift:

1 IdrottOnline Svensk idrotts verksamhetssystem Introduktion

2 DAGENS PROGRAM Introduktion till IdrottOnline Administration
Gruppadministration Modulen Aktivitet Kalender Närvaroregistrering Modulen Utbildning Redigera hemsida Lägga till innehåll AZALEA BK – Föräldrar i förening

3 Vad är IdrottOnline? Kostnadsfritt för RF-anslutna föreningar
Ett användarnamn och lösenord i hela systemet Administrativ & kommunikativ IT-plattform mellan medlemmar, föreningar och förbund Webbplatser för klubbar och förbund Gemensam administration mellan klubb & förbund *Integration mot ett antal idrottstävlingssystem *Integration till SPAR (Skatteverket), PayEx, Swedbank E- bokföring, Fortnox Bokföring, SMS-grupp, Kommunfil (LOK) etc. *Integration är en bro mellan två system. Där ett extern system har gjort en koppling till vårt system. Antingen skickar den uppgifter till oss eller tar emot uppgifter från oss IDROTTONLINE – EN del av svensk idrott

4 BAKGRUND IdrottOnline introducerades 2007 med målet att kunna erbjuda svensk idrott en stabil och driftsäker plattform för administration och kommunikation. Utveckling och drift sker i egen regi av Riksidrottsförbundet, vilket betyder att vi själva, idrottsrörelsen, äger systemet och all information som läggs in. Genom att utnyttja de administrativa verktyget i IdrottOnline skapar föreningen och förbundet säkra och snabba rutiner för den egna administrationen. IDROTTONLINE – EN del av svensk idrott

5 Inloggning Logga in i IdrottOnline genom att klicka hänglåset uppe i högra hörnet på föreningens hemsida. Fyll i formuläret och klicka på Logga in. Användarnamn är ditt IdrottsID eller personnummer Du kan byta lösenord under fliken Min Sida. Klicka på symbolen vid ditt namn när du loggat in.

6 Modulen Administration - Grupper
Klicka på din grupp. Här kan du skicka ut ett inlogg till alla medlemmarna i gruppen genom att klicka på ”Skapa inloggningsuppgifter och skicka” så att de själva kan ändra personuppgifter lägga till medlemmar i din grupp genom att trycka på ”Lägg till person” och skriva in medlemmens namn. ta bort medlemmar i din grupp genom att sätta en bock i rutan vi medlemmens namn och klicka på knappen Ta bort

7 Modulen Administration - Grupper
Du kan också skapa en kontaktlista För att exportera din grupp till en Excelfil trycker du på ”Exportera” skicka meddelande till alla eller ett urval av medlemmar i grupper klickar du på ”Meddelande”. lägga till fler gruppadministratörer

8 Modulen Administration Lägga till roller och behörighet
För att lägga till en Roll på en medlem klickar man på ”Redigera” då du redigerar medlemmen. I Redigera Roller kan du sedan se vilka roller som medlemmen redan har och där kan man även lägga till roller på medlemmen. Roller kan i vissa fall ha Rollegenskaper. Detta markeras med ett blått kugghjul och då man klickar på den kan man sätta värden på den specifika rollen.

9 Roller Dessa roller och behörigheter måste tilldelas för att kunna administrera delar av lagets IdrottOnlinesida. Administration I gruppen tilldelas behörigheten Gruppadmin för ledare som admininstrerar gruppen och de som har behörige Utbildningsmodulen Utbildningsansvarig förening Tillsätts av klubb- eller huvudadministratören Modulen aktivitet Kalender Närvaroregistrera LOK – extern ledare och Gruppadministratör Tillsätts av klubb- eller huvudadministratören Aktivitetsledare: Lagansvarig, Ledare, Kontaktförälder och Lagadministratör är Azaleas olika lagroller. Observera att båda rollerna ska vara aktiva för att registrera via appen! Redigeraläge - Hemsida Behörighet redaktör för lagets hemsida. Kan skapa och redigera sidor. Tilldelas av klubb- eller huvudadministratören

10 Aktivitetsmodulen – Skapa Aktivitet
Gå till din kalender för att se lagets aktiviteter. För att skapa en ny Aktivitet i denna kalender klickar du på ”Ny aktivitet”. Obligatoriska fält: Aktivitetstyp (Träning, Läger, Match/Tävling/Cup, Möte osv), Namn på Aktiviteten Datum och starttid. Om aktiviteten ska närvaroregistreras ska det vara ikryssat.

11 Aktivitetsmodulen – Skapa återkommande aktiviteter
Klicka du på Redigera i rutan med rubriken Upprepning. Välj du hur ofta, typ av upprepning, intervall och sluttiden för upprepning. När du är klar klicka på ”välj”. Tänk på att när du skapar en återkommande aktivitet ska det vara det första datumet när den startar som ni ska fylla i som startdatum, sedan anger ni under upprepning vilket datum den ska sluta vara återkommande. Ange tid för samling vid behov. Klicka på Samling

12 Aktivitetsmodulen – Lägga till deltagare aktivitet
Fäll ned Lägg till personer. Klicka i fältet Person eller Grupp. Börja skriva i fältet för att minska urvalet. Välj från listan och klicka på Lägg till. De valda personerna eller grupperna visas under deltagare. Glöm inte att bocka i vilka som är ledare (om de inte är förvalda under inställnigar) Spara!

13 Aktivitetsmodulen – Redigera/Ta bort Aktivitet
Sök aktiviteten eller bläddra genom månaderna för att hitta den aktiviteten du ska redigera. Klicka därefter på aktiviteten. För att redigera aktiviteten klickar du på ”Ändra” och för att Ta bort aktiviteten klickar du på ”Ta bort”. Tips! Om du ska ta bort en serie med upprepade aktiviteter måste du ta bort den första aktiviteten. Denna kan du söka fram genom att klicka på ”Sök Aktivitet”.

14 Aktivitetsmodulen – Registrera aktiviteter
För att kunna hantera närvaroregistrering som gruppadministratör måste man både ha en Gruppadmin-markering och en Aktivitetsledarroll tilldelad. Klicka på Sök aktiviteter På sidan får du välja vilken kalender, ledare, period samt registreringsstatus. Om ingen ledare är namngiven ser du samtliga aktiviteter. Du kan också klicka på utökad sökning, för att få fram fler sökkriterier.

15 Aktivitetsmodulen – Registrera aktiviteter
Registrera enstaka aktivitet Klicka på aktivitetens namn Registrera flera aktiviteter på en gång Bocka för de aktiviteter som ska registreras Klicka sedan på Registrera aktiviteter. Bocka ur rutorna för Närvarande på de deltagare/ledare som inte var där. Lägg till personer som tillkommit genom att hämta person eller grupp från medlemsregistret, Se efter så uppgifterna överensstämmer med hur det såg ut i verkligheten. OBS! Glöm inte ledarens närvaro. (FN som står ute till höger är för Funktions-nedsatta deltagare).

16 Aktivitetsmodulen – Registrera ändra aktiviteter
Om något inte stämmer (tid, plats etc.) klicka på aktiviteten och sedan texten Aktivitet, för att ändra något på aktiviteten När du är färdig, klicka på Registrera aktivitet uppe till höger eller nere till höger.

17 Aktivitetsmodulen – Registrera grupp
Registrera aktiviteter via Registrera grupp i vänstermenyn, under förutsättning att ni har skapade grupper kopplade till aktiviteter. Du kan bara registrera 4 veckor bakåt i tiden. Närvarande är alltid förvalt på deltagare och ledare. För att bocka ur frånvarande klickar du på den gröna knappen närvarande, då ändras statusen till frånvarande.

18 Modulen Utbildning Som utbildningsansvarig i föreningen vill du säkert ha en överblick på de utbildningar ni har genomfört och som är på gång i samverkan med SISU Idrottsutbildarna. Att kunna anmäla en utbildning till SISU på ett enkelt och smidigt sätt och i samband med det lägga till deltagare direkt från IOAdministration. När utbildningen är klar vill du snabbt kunna stämma av närvaron och återrapportera till SISU. Digital anmälan om utbildning till SISU Idrottsutbildarna Översikt på lärgrupper och kurser i samverkan med SISU Idrottsutbildarna Digital närvaroregistrering på dator eller i appen IdrottOnline IDROTTONLINE – EN del av svensk idrott

19 Läs mer på www.idrottonline.se
Idrottonline Support Läs mer på

20 Mer information hittar du på


Ladda ner ppt "IdrottOnline Svensk idrotts verksamhetssystem Introduktion"

Liknande presentationer


Google-annonser