Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län 2016.08.01 – 2019.07.31.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Advertisements

Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Vardagsutveckling - vad är det?
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Ett arbete med att etablera
Vård- och omsorgscollege Nu på vår skola!. Verklig utbildning För viktigt jobb Där du behövs.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Lotusmodellen.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Vilka ansvarar ytterst för Vård och omsorgscollege i Sverige?
Handlingsplaner för samverkan kring personer med psykisk ohälsa
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Personalpolitisk inriktning
Nämndplan 2015.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Stora pensionsavgångar Bakgrund: risk för personalbrist i branschen Krav på mer kvalificerade kunskaper Åldrande befolkning.
Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren Augusti 2015.
Verksamhetsuppföljning. Årlig uppföljning av verksamheten Verksamhetsuppföljning Självskattning Regional Lokal om man vill.
1 Självvärdering av kvalitetskriterier - Halland.
KIVO Kvalitetssäkrad inkludering i vård och omsorg – (2012)
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Inbjudan till Handledarutbildning 2016/17
Framtidens yrken och kompetenser i Västerbotten – Vård och omsorg
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Inbjudan till Handledarutbildning 2017/18
Regionalt perspektiv Aktuella frågor
Självvärdering av kvalitetskriterier-Sörmland
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
kvalificerade kunskaper
Heby kommuns kvalitetspolicy
Och nu till… Statistik!.
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Språkstöd KIVO-C – Tierp Heby Älvkarleby
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Workshop Arbetsplatslärande.
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Välkomna till en workshop om språkutveckling
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Skördeutfall 2018 Uppsala län.
Språkstöd KIVO-C – Tierp Heby Älvkarleby
UNDERSKÖTERSKEUTBILDNING
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Fokus Yrkesutbildning VO
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Tanum
Kompetens- och verksamhetsutveckling inom funktionshinderområdet i
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Presentationens avskrift:

Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län 2016.08.01 – 2019.07.31

Mål och syfte att möjliggöra för en breddad rekrytering inom vård- och omsorg samt att ta tillvara på den kompetensresurs som de utrikesfödda utgör att språkstödjande strukturer etablerats att inkluderingsmodellen etablerats till ett ordinarie arbetssätt

Arbetsgivarsamordnare Inkluderings-handledare Kommunal Arbetsförmedlingen Vuxenutbildning Språkombud Inkluderings-handledare Arbetsgivarstrateg LOKAL ARBETSGRUPP ARBETSGIVARE

Språkombud Förutsättningar vara väl förtrogen med arbetsplatsens verksamhetsområde ha vilja och mod att tala inför medarbetare, kollegor och chefer ha medarbetarnas förtroende på arbetsplatsen behärska svenska språket väl - svenska som modersmål/ andraspråk. ha intresse för samverkan kring kompetensutveckling och Apl samt ha datorvana har någon annan handledande eller pedagogisk roll har en undersköterskeutbildning eller motsvarande kompetens samt har arbetat ett antal år Hålla i reflektionspunkt under ex APT om språkutveckling, kultur, jämställdhet, tillgänglighet och normer handleda inkluderingshandledare utveckla metoder som skapar trygghet för brukaren och nyanställda/elever ingå i ett regionalt och nationellt nätverk

20 st. Språkombud Uppsala 8 st. Heby 1 st. Östhammar 2 st. Enköping 7 st. Tierp 1 st. Victum/Orion 1 st.

Inkluderingshandledare Förutsättningar är utbildade handledare som har ett intresse av att fortbilda sig inom handledning i språkutveckling. behärska svenska språket väl svenska som modersmål/andra-språk. vara social och öppen för att arbeta med språkutveckling. ansvarar för att handleda i språk-utveckling bland elever och anställda. får kontinuerlig handledning av språkombuden.

Inkluderingshandledarfortbildning 168 inkluderingshandledare utbildade inom länet