Att lära på mottagarens villkor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Din hjärna och ditt minne!
Teman Samordna höger och vänster hjärnhalva Vad behövs för lärande?
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Analytiker & Holistiker
Att lära på mottagarens villkor
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Samma musik men olika teknik
LÄRSTILAR&ARBETSSTILAR Margareta Melén Ht DEFINITIONER ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ”Lärstilen är en uppsättning biologiska.
Ett arbetsområde om poesi
Hur presentera och opponera?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vi undersöker kraft och rörelse
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Teknik för presentatören 1. Språk - Anpassa alltid språket till den minst insatta åhöraren 2. Tempo - Ta i för att sprida energi! Le! - Var inte rädd för.
Föredragsteknik.
Seminarieboken Kapitel 7 – Att presentera sin uppsats
Lyckad träning Hur?.
Analytiker & Holistiker
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Studieteknik och inlärning
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
Respekten för människan
Idrottspsykologi.
Muntlig presentationsteknik Översikt
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Hur du tar hand om din kunskap
Del 3 Din hjärna och ditt minne!
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Vi är en idrottsförening med spets, bredd och mångfald. Vi som föreningen vill ge dig en chans att utvecklas hos oss. Föreningens värdegrund är glädje,
Personlig försäljning Kap. 2
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Ledarskap.
Samtal med filmkonsulent Klara Grunning Svenska Filminstitutet
Svenska som andraspråk 3
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Tips för det praktiska ledarskapet
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Spelarmöte F-11 Välkomna!
Vad vi behöver när vi kunskapar
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Helhet och allsidighet
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Tips för bättre kommunikation
Ett läs-projekt med musik
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Att lära på mottagarens villkor

Kan du läsa…? "En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plecarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga boskvätrena i orden kommer. Tetxen är fullt läbsar t.o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller! Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav, utan ser bidlen av ordet som hehlet."

Åhörarnas personligheter Iakttagaren Grubblaren Prövaren Känslaren Iakttagaren Lär sig genom att se och lyssna vad andra gör Vill gärna göra ”saker rätt” Kan se saker ur olika perspektiv Har en objektiv inställning Grubblaren Analytisk och logisk Skapar teoretiska modeller Vill gärna ta hjälp av modeller och system för att förstå Föredrar teori framför känslor Prövaren Lär sig genom att pröva själv, helst utan instruktion Lär genom misstag och tar gärna risker Vill börja snabbt Känslaren Lär sig utan att riktigt veta hur Lär genom enskilda exempel och genom att uppleva olika situationer Har en öppen attityd Vilken lärstil har du? Hur anpassar jag min utbildning till de olika lärstilarna? Hur tar jag reda på deltagarnas lärstilar?

Lärandets förutsättningar Ge tillräcklig information Ge meningsfull kunskap Lär på mottagarens villkor Information Den som saknar kunskap, saknar den sällan Det gäller att ha tillräcklig information för att överhuvudtaget kunna uttrycka sina behov av mer. Meningsfullt Utbildningen måste ge något, vara begriplig och hanterbar Utbildningen ska vara till nytta, men nyttan kan vara olika för olika personer Variera! Lär på mottagarens villkor Alla lär sig på olika sätt abstrakt/konkret se/höra/känna Hur vet man att man givit tillräckligt med information? Hur kan man veta att utbildningen är meningsfull? Hur vet man vilka lärstilar deltagarna har?

Jag tror att den största gåvan jag kan tänka mig att få av någon människa är att bli sedd av henne, hörd av henne, förstådd och vidrörd av henne. Den största gåvan jag kan ge är att se, höra, förstå och att vidröra en människa. När så har skett upplever jag att vi har skapat kontakt. Fritt efter Virginia Satir Referens: Bandler, Grinder, Gordon

Hjärnans funktioner Hjärnbarken Limbus Hjärnstammen Tid: 2 min

Hjärnbarken Vä och Hö hjärnhalva Sinnesintryck (VAK) Yttre information - Våra medvetna tankar. Nyckelord är kunskap och kreativitet Tid: 3 min Snabba rörelser - Yttre muskellagren

Hjärnstammen Reptilhjärnan - Överlevnads instinkt vid hot Långsamma rörelser – inre muskellager Inre information – omedvetna tankar Kraft – Riktning - Kaos Tid: 2 min

Mellanhjärnan - Limbus Länken mellan bark och stam Urval och värdering av information Minneskonto Metaforer – likheter - helheter Tid: 2 min

Hjärnans funktioner Vänster hjärnhalva Höger hjärnhalva Logik Sinnen VAK Språk Fantasi Detaljer Helheter Information Måla Teknik Musik Matematik Kreativitet Statistik Spontanitet Skapande

Vi lär med våra sinnen Visuellt Auditivt Kinestetiskt Det visuella sinnet - Tänker ofta i bilder - Ritar ofta figurer och bilder på sitt anteckningsblock - Upprätt kroppshållning - Högt tonläge - Snabba förflyttningar Det auditiva sinnet - Lyssnar på det inre samtalet - För ofta en inre dialog - Håller ett lagom tempo Det kinestetiska sinnet - Känner efter hur det känns - Känslor som nervositet, engagemang är viktiga - Ofta lite framåtlutat kroppshållning - Tittar gärna neråt när man känner efter - Rör sig och pratar lite långsammare Vilket sinne lär du dig själv med bäst? Favoriseras något sinne i utbildningar? Hur tar du bättre hänsyn så att man får möjlighet att lära sig med alla tre sinnena?

Visuellt sinne Vill gärna ”se” vad du instruerar. Hjälpmedel – OH, målande eller ritade förklaringar, blädderblock, video, bilder etc. Använd ett ”visuellt språk” Titta här! Jag visar först. Är övningen klar och tydlig för dig?

Auditivt sinne Vill gärna ”höra” vad du menar. Språklig instruktion med rytm är bra. Hjälpmedel – musik, föreläsning, berättelse Använda ”auditivt språk” Hör du rytmen? Hur låter det? Lyssna på …

Kinestetisk sinne Vill gärna pröva själv eller få en viss känsla av det du förklarar. Hjälpmedel – praktiska övningar, Använda ett ”kinestetiska språk” Hur känns det? Kan du göra? Om du skulle pröva…

Vilket sinne favoriserar du? Vi testar!

Diskutera… Vad är viktigt att tänka på i en utbildning för att alla deltagare ska ha samma chans att lära sig oavsett om dom lär bäst genom att se, höra eller känna? Diskutera två och två hur man kan underlätta inlärning för deltagare som domineras av ”ert” sinne