Förslag till revidering av förfrågningsunderlag för hemtjänst

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Mål för insatsen ”Utbildningen ska, med utgångspunkt från individens behov, kunna kombineras med förvärvsarbete eller andra aktiviteter, t.ex. arbetslivsorientering,
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Att upphandla utvärdering
Ordlista.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Löneökningar med minst 860 kronor per månad och heltidsanställd dock med ett lägsta utrymme om 3,5 procent räknat på avtalsområdets genomsnittsförtjänst.
Ersättningen för personlig assistans
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Översyn av kundvalet inom hemtjänst, ledsagning och avlösning.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
Upphandling, inköp och LOU
ST och arbetsmiljö Policy och inriktning för
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
ABFF 04 - Omfattning Titel:
INKÖP/ UPPHANDLING.
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Riktlinjer för misskötsamhet
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Lagen om valfrihet - LOV Ett valfrihetssystem för: *Äldre- och handikappomsorg *Hälso- och sjukvård *Stöd och service för funktionshindrade *Övrig socialtjänst.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Anhörigvårdare Spånga-Tensta.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
LOV och LUF.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Kvalitetsarbete.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Mall för Lokalt jobbspår
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Resultat från brukarundersökning – Hemtjänst Mölndal
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvaliteten i din hemtjänst
Välkomna
Brukarundersökning hemtjänst Stockholms stad 2014 Socialstyrelsen
Valfrihet i hemtjänst (LOV)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkomna
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Valfrihet i hemtjänst (LOV)
Rubriklayout Underrubrik.
Enheten för uppföljning och utvärdering
Presentationens avskrift:

Förslag till revidering av förfrågningsunderlag för hemtjänst 2019-01-01

4.1 Omständigheter som medför uteslutning 2.11 Ickeval Beskrivning av ny modell för ickeval. Tidigare var ickeval LOU upphandlad. statistiken visar att ca 2 procent av kundvalen utgörs av ickevalsalterntivet. Med larmkunder inräknat blir det 3 procent. 4.1 Omständigheter som medför uteslutning Säkra upp att inte behöva godkänna utförare som fått kontrakt hävt. Ny text ”som allvarligt fel i yrkesutövningen enligt punkt 4 betraktas bl a hävning som staden eller annan kommun gjort, inom verksamhetsområdet eller motsvarande verksamhetsområde, med utföraren under de senaste fem åren” 2019-01-01

4.5 Krav på förtroende, ny rubrik Har utföraren genom lagakraftvunnen dom dömts för grovt brott som påverkar förtroendet för utförande av hemtjänst, medför detta att utföraren inte godkänns, även om den grova brottsligheten inte skett i yrkesutövningen. 4.6 Ekonomisk och finansiell ställning 4.10 Krav på IT-system helt ändrad punkt utifrån nya ersättnings- och tidsregistreringssystemet 4.11 Ansvarig för den dagliga driften Ansvarig för den dagliga driften ska finnas i verksamheten och vara tillgänglig i sådan omfattning som krävs för uppdraget. 2019-01-01

4.12 Möte, utbildningar och seminarium Staden anordnar och bjuder in till möten, seminarium och utbildningar. Vissa av dessa kan vara obligatoriska för utföraren att delta i. Det framgår av inbjudan om det är obligatorisk närvaro. 5.6 Personal, under rubriken anställning av anhörig För att kvalitetssäkra insatserna hos den enskilde bör även annan personal än den anhörige/närstående utföra insatser hos den enskilde. Ny underrubrik – Anställning Utföraren ska använda sig av anställningsformer och organisation som garanterar kontinuitet för den enskilde. Timanställning får exempelvis inte användas på ett sätt som äventyrar tryggheten och kontinuiteten för den enskilde 2019-01-01

hela punkten omarbetad 5.14 Dokumentation, hela punkten omarbetad 5.24 Gåvor och testamente Ny punkt: Utföraren ska ha skriftlig rutin för hur personalen ska förhålla sig till gåvor och testamente. 6 Ersättnings- och betalningsrutiner text anpassad efter nya ersättningssystemet. 2019-01-01