Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Valfrihet i hemtjänst (LOV)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Valfrihet i hemtjänst (LOV)"— Presentationens avskrift:

1 Valfrihet i hemtjänst (LOV)

2 Nuläge – i korthet Från 3 april 2018 har Göteborgs Stad ett valfrihetssystem för hemtjänst i drift. Valfriheten innebär möjlighet att välja att få sin hemtjänst från Göteborgs Stads hemtjänst eller från en privat utförare. Göteborgs Stad har i slutet av maj 9 st godkända privata utförare Den 8 maj hade 163 personer valt en privat utförare

3 Vad innebär valfriheten för den som har hemtjänst?

4 Vad omfattar valfriheten?
Den som har hemtjänst kan välja utförare för: Hemtjänst dag och kväll. Utifrån behov och beslut om hemtjänst ska utföraren kunna ge hjälp mellan klockan 06.00–23.30. Den som utöver hemtjänst också har ledsagning (enligt socialtjänstlagen) kan välja samma utförare även för ledsagningen. Den som utöver hemtjänst också har ett beslut om avlösning i hemmet (enligt socialtjänstlagen) kan välja samma utförare även för avlösningen

5 Vad omfattas inte av valfriheten?
Den som har hemtjänst kan inte välja utförare för: Hemtjänst på natten mellan klockan 23.30–06.00. Besök på grund av att personen larmat på trygghetslarm. Göteborgs Stad utför dessa insatser även för den som har valt en privat utförare.

6 Det är frivilligt att välja
Det är frivilligt att välja Den som inte kan eller vill välja får det beslutade ”ickevalsalternativet” Ickevalsalternativet är Göteborgs Stads hemtjänst. Den som har hemtjänst kan när som helst välja utförare. Vid varje nytt beslut om hemtjänst ska biståndshandläggaren/socialsekreteraren fråga om den som har hemtjänst vill välja utförare. Den som vill välja ny utförare behåller den gamla utföraren under 10 dagar, därefter tar den nya utföraren över. Ickevalsalternativet är Göteborgs stads hemtjänst till och med år ”Till och med år 2019 är ickevalsalternativet Göteborgs Stads hemtjänst. Från år 2020 införs turordning som medger möjlighet att delta för privata utförare som av enheten för kontrakt och uppföljning bedöms vara fullgott alternativ. Modell och kvalitetskriterier för bedömningen för turordningen fastställs av kommunfullmäktige under 2019.” Ur förfrågningsunderlaget

7 Information till den som har eller får hemtjänst
Information till den som har eller får hemtjänst Biståndshandläggare/socialsekreterare informerar och vägleder Kontaktcenter ger information om godkända utförare Övriga medarbetare svarar på de vanligaste frågorna Folder ”Valfrihet i hemtjänsten” Artiklar i Vårt Göteborg Det är endast biståndshandläggare och socialsekreterare som har ansvar att vägleda. De får inte rekommendera men kan hjälpa till med urvalet och vägleda. Fotograf Rebecka Rynefelt

8 Hitta hemtjänst Är en e-tjänst på goteborg.se
Hitta hemtjänst Är en e-tjänst på goteborg.se Innehåller information om vilka utförare som finns på en specifik adress Ger möjlighet att jämföra utförare Ger möjlighet att välja utförare (för att registrera sitt val på webben krävs e-legitimation/bank-id) För den som inte har möjlighet att själv använda e-tjänsten är biståndshandläggare/ socialsekreterare behjälpliga. Hitta hemtjänst Om ni vill visa Hitta hemtjänst används länken i bildspelet. Ange din gatuadress: Skriv in valfri adress och välj i rullisten som kommer fram med automatik Klicka på ”Sök utförare” Skrolla ner och se utförarna som finns på den aktuella adressen För att läsa mer om de utförare som är valbara för adressen och jämföra dem klicka på ”Jämför utförare” Valbara utförare presenteras. Skrolla ev. ner för att se samtliga. För att se all information för respektive utförare, klicka på den grå raden med texten ”Visa mer” Långt upp till vänster på sidan finns en filtreringsfunktion.

9 Den 8 maj hade 163 personer valt privat utförare
Den 8 maj hade 163 personer valt privat utförare Under februari gavs de som hade hemtjänst möjlighet att redan innan valfrihetssystemet var i drift välja en privat utförare som skulle utföra hemtjänsten från 3 april. Ca 80 personer (0,9%) använde den möjligheten. Sedan dess har antalet successivt ökat och den 8 maj hade 163 personer (1,8%) valt en privat utförare. Totalt har ca 9300 personer hemtjänst varav ca 700 är under 65 år.

10 Antal personer som valt privat utförare per sdf (8 maj)
Antal personer som valt privat utförare per sdf (8 maj)

11 Privata utförare

12 Ansökningar från privata utförare
Ansökningar från privata utförare Enheten för kontrakt och uppföljning på Stadsledningskontoret handlägger ansökningarna från privata utförare. 35 utförare har ansökt. Av de 11 godkända har en utförare sagt upp kontraktet och för en utförare har Göteborgs Stad hävt kontraktet. Orsaken till hävningen av kontrakt för en utförare var att den ansvarige verksamhetschef, som godkänts enligt kraven, inte längre fanns i företaget. Kontraktet hävdes innan driftsstart den 3 april

13 Orsaker till att ansökan inte godkänts
Orsaker till att ansökan inte godkänts Uteslutning enligt LOV kap 7 kan exempelvis bero på att utförarens företrädare är dömd för brott eller begått allvarligt fel i yrkesutövningen i annan kommun eller i Göteborg Stad inom annan verksamhet. Påvisa ekonomisk stabilitet och finansiell ställning innebär att utföraren ska ha tillräckligt med ekonomiska resurser för att säkra att de ex. kan betala ut löner, skaffa verksamhetslokal/kontor mm. Ansvarig för daglig drift/verksamhetschef uppfyller inte kraven på högskoleutbildning och erfarenhet Under handläggningsprocessen ska utföraren redogöra för sitt kvalitetsledningssystem enligt Socialstyrelsens föreskrift SOSFS 2011:09 (exempelvis hur de arbetar med avvikelser, Lex Sarah)

14 Godkända utförare som är valbara
Abborre hemtjänst städ & personlig assistans AB Aida AB Amandas hemtjänst Assistansbyrå i Västra Götaland AB Bräcke Diakoni Din privata hemtjänst Göta Hemtjänst AB OmsorgViCare, valbar från 1 juni Oringo AB

15 Geografiska områden Göteborg har delats in i 35 geografiska områden.
Geografiska områden Göteborg har delats in i 35 geografiska områden. De privata utförarna väljer vilka geografiska områden de vill verka i vid ansökan och kan ändra områden under kontraktstiden. Det innebär att vilka privata utförare den som har hemtjänst kan välja på, beror på var man bor och kan variera över tid. Göteborgs Stads hemtjänst finns i hela Göteborgs Stad. Antalet privata utförare varierar i de geografiska områdena. Det finns områden som idag saknar privat utförare. För övriga områden finns 1-4 privata utförare. Större delen av Västra Göteborg saknar privat utförare.

16 Sammanställning över vilken utförare som finns i respektive område

17 Fördelning av antal personer som valt respektive privat utförare per sdf (8 maj) Den 8 maj då statistiken togs fram var inte Din privata hemtjänst och OmsorgViCare valbara ännu.

18 Antal brukare per utförare - totalt

19 Antal privata utförare kan variera
Förfrågningsunderlaget (kraven på utförare) annonseras löpande. Det innebär att privata utförare har möjlighet att ansöka när som helst. Under hösten 2018 finns det möjlighet för privata utförare att ansöka, godkännas och bli valbara från 15 oktober och 17 december. (Från 2019 – fyra tillfällen per år). Privata utförare kan öka och minska sina geografiska områden. Privata utförare kan sätta kapacitetstak (minst tim/månad), dvs när en utförare når sitt kapacitetstak kan utföraren inte ta emot uppdrag för nya personer. Däremot måste utföraren ge stöd och hjälp till de personer som redan valt dem, även om dessa personers behov ökar. Aktuella uppgifter om valbara utförare finns hos biståndshandläggare/socialsekreterare, Kontaktcenter ( ) och i hitta hemtjänst på

20 Uppföljning av utförare
Enheten för kontrakt och uppföljning på stadsledningskontoret är ansvariga för uppföljning av utförare inom valfrihetssystemen enligt LOV. Både privata utförare och Göteborgs Stads hemtjänst ska följas upp på ett likvärdigt sätt. Privata utförare följs även upp inom fem månader från att de blivit valbara. Uppföljningen ska göras utifrån den plan för uppföljning som kommunstyrelsen beslutade om i april. ”Plan för uppföljning av utförare i konkurrensutsatt verksamhet enligt LOV år 2018– ” Grunden för uppföljningen är de krav som staden ställt på utförarna i förfrågningsunderlaget. Efter uppföljningen sker återrapportering till utföraren, aktuella stadsdelsnämnder, samt till kommunstyrelsen. Allmänheten informeras genom publicering av rapporter på stadens hemsida, goteborg.se.

21


Ladda ner ppt "Valfrihet i hemtjänst (LOV)"

Liknande presentationer


Google-annonser