Resultat av enkäten Hälsa i skolan Besvarad av elever i åk 8 och 9 vårterminen 2017 Källhagens skola
Gemensamt flickor och pojkar Tycker om skolmaten Upplever att man får stöd av lärare och har god möjlighet att tala med vuxna i skolan Upplever god arbetsro i klassen Mobbning på låg nivå i skolan Skolbyggnaden och skolmiljön upplevs mycket god Anser att rasterna piggar upp! Rökning och snusning på landets genomsnittsnivå Eleverna sköter sin tandhygien mycket bra Eleverna ser att de har goda möjligheter att påverka skolsammanhang, såsom t.ex. skolevenemang och skolmåltid Eleverna i Källhagens skola är mycket utomhus Eleverna är inte försenade till skolan och har inte heller olovlig frånvaro mera än genomsnittet
Gemensamt flickor och pojkar Låg nykterhetsnivå: Elever i åk 8-9 är 61,4% helnyktra på nationell nivå medan motsvarande procenter för flickor och pojkar i Källhagens skola är 43,4% (skillnad 27,8% till landets pojkar) och 32,4% (skillnad 19,8% till landets flickor). Dessa siffror är även sämre än Lojo i genomsnitt. Har en hög procent av nätanvändning jämfört med landets siffror, har försökt tillbringa kortare tid på nätet, utan att lyckas. Har önskat att man kunde ha tillbringat mera tid på annat sätt än på nätet. Ungdomar i Källhagens skola har ofta känt sig rastlösa när nätet inte varit tillgängligt. Upplever att man ibland behandlas orättvist av lärarna och att lärarna har för höga förväntningar.
Resultat för flickor i Källhagens skola Är inte lika nätberoende som pojkar Upplever ofta virtuell gemenskap med jämnåriga Upplever att de har ett mindre meningsfullt liv än andra jämnåriga flickor, de upplever hälsotillståndet betydligt sämre (24%) än landets genomsnitt för flickor. Detta syns bl.a. i: Hög skoltrötthet, högre skolfrånvaro, sämre skoltrivsel, svårare att lösa uppgifter i skolan, mindre sömn, utmattande skolarbete, otillräcklighet, studiernas betydelse, sämre matvanor, oro för den egna hälsan och svårigheter i att få vara sig själv. Flickors vårdnadshavare ser inte skolan som viktig (24% sämre) Fritidsaktivitetsutbudet är sämre för flickor i boendeområdet
Resultat för pojkar i Källhagens skola Pojkar upplever ett mycket meningsfullt liv Upplever inte svårigheter med skolarbetet Klassens elever trivs bra ihop Upplever att de får vara sig själva Upplever att de är en mycket viktig del av skolgemenskapen Läser böcker för eget nöje Pojkar spelar penningsspel 22,5% jämfört med nationella genomsnittet 7,1%. Pojkarna har i genomsnitt ett starkare nätberoende. Pojkar upplever att raster kan vara skrämmande 10,7% i Källhagen, landets genomsnitt 4,7% Pojkar är mindre benägna att berätta om mobbning i skolan Pojkar är mera toleranta till kompisars rökning/snusning/alkoholanvändning Pojkar har svårare att hitta nära vänner Pojkar upplever det svårare att svara under lektion Pojkar i Källhagens skola snusar mera än landets genomsnitt
Vad väcker dessa resultat för tankar? Är våra elever medvetna om de stödfunktioner som erbjuds? Det finns trestegsstöd och elevvård, vad innebär det? Vad anser elevkåren? Hur kan vi nå alla, särskilt flickor? Finns det ett behov av mera ungdomsarbete i kommunerna? Vad kan vi göra för att stöda ungdomars nätberoende? Finns det åtgärder som skolan kunde ta? Spenderar vi tillräckligt med tid tillsammans med våra barn? Hur kan vi nå fram med goda hälsovanor, såsom minskad alkoholförbrukning? Mera ordnat rastprogram önskades utifrån svaren i enkäten, kan vi genomföra det via skola i rörelse? Behövs #brafeelis-grupper speciellt för flickor?
Resultat som kräver gemensamt långsiktigt arbete? Onykterhet Flickors illamående
Kontaktuppgiter: Monica Lemberg Rektor för de svenskspråkiga skolorna i Lojo Monica.lemberg@lohja.fi 044-3740157 Charlotta Allamo Biträdande rektor för de svenskspråkiga skolorna i Lojo Charlotta.allamo@lohja.fi 044-3740160