”Förskolebarnens röst”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna HFSU-nätverk 11 mars 2010 Hällefors kommun.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Men det här är väl ingenting nytt?
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Kärnvärden.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Områdesutveckling Torpa
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
SALUTOGENT LEDARSKAP.
” Det krävs ORK men också Mod att vara en bra chef ” Lotta Burenius Äldreombudsman i Stockholms stad SIDAN 1.
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
UNGDOMARS DELAKTIGHET
Lärenergi När jag känner :
Hur kan vi förstå begreppet?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Vilken avdelning går ditt barn på?. Trygghet, trivsel och glädje Avg: 3.67.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
Kunskapshuset (n=35).
Vilken förskola går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Ekebo (n=25).
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Trygghet, trivsel och glädje
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

”Förskolebarnens röst” ”Det handlar om hur människor samspelar, lyssnar till och respekterar varandra i en gemenskap” Ur små barns delaktighet och inflytande.

Det handlar om att se barnen som en egen individ med egna tankar, känslor och åsikter Barn behöver stöd av vuxna där den vuxnes olika erfarenheter har betydelse. Om vi inte lyssnar till barnen, hur kan vi då veta vad som är bäst för dem?

Systematiskt kvalitetsrapport Barnkonventionen Skollagen LpFö 98/16 Systematiskt kvalitetsrapport Värdegrund Förhållningssätt Hållbar framtidstro

” Om att inte behöva kunna” Barns inflytande Om att bli sedd, hörd, bekräftade och därmed skapa ett tryggt lärande där självkänslan stärks ” Om att inte behöva kunna” Lyckad miss… De sju diskrimineringsgrunderna

Mina tankar, dina tankar… Om att mötas i olikheter, nyfikenhet och behov. Om att mötas i det kollegiala, kollektiva lärandet Olika perspektiv berikar

Hur utmanar och synliggör vi olika individer? Om rätten att få tänka nytt! Om ett förändrat tankesätt och vikten av möten… ” En tanke, och en tanke blir tre tankar”

Hur utmanas vi i känslorna? Alla känslor har ett syfte Kan en känsla vara olika? Om att känna igen sig själv i sina känslor. Om att som pedagog synliggöra och acceptera och möta… Vems känslor lägger normen?

Demokrati Vad är demokrati på förskolan? Om att göra det begripligt, hanterbart och meningsfullt Rättigheter och skyldigheter

”Förskolebarnens röst” ”Det handlar om hur människor samspelar, lyssnar till och respekterar varandra i en gemenskap” Ur små barns delaktighet och inflytande. ”Förskolan skall vara en plats där barns intryck kommer till uttryck och gör avtryck.” Av Anna-Maria Andersson