”Förskolebarnens röst” ”Det handlar om hur människor samspelar, lyssnar till och respekterar varandra i en gemenskap” Ur små barns delaktighet och inflytande.
Det handlar om att se barnen som en egen individ med egna tankar, känslor och åsikter Barn behöver stöd av vuxna där den vuxnes olika erfarenheter har betydelse. Om vi inte lyssnar till barnen, hur kan vi då veta vad som är bäst för dem?
Systematiskt kvalitetsrapport Barnkonventionen Skollagen LpFö 98/16 Systematiskt kvalitetsrapport Värdegrund Förhållningssätt Hållbar framtidstro
” Om att inte behöva kunna” Barns inflytande Om att bli sedd, hörd, bekräftade och därmed skapa ett tryggt lärande där självkänslan stärks ” Om att inte behöva kunna” Lyckad miss… De sju diskrimineringsgrunderna
Mina tankar, dina tankar… Om att mötas i olikheter, nyfikenhet och behov. Om att mötas i det kollegiala, kollektiva lärandet Olika perspektiv berikar
Hur utmanar och synliggör vi olika individer? Om rätten att få tänka nytt! Om ett förändrat tankesätt och vikten av möten… ” En tanke, och en tanke blir tre tankar”
Hur utmanas vi i känslorna? Alla känslor har ett syfte Kan en känsla vara olika? Om att känna igen sig själv i sina känslor. Om att som pedagog synliggöra och acceptera och möta… Vems känslor lägger normen?
Demokrati Vad är demokrati på förskolan? Om att göra det begripligt, hanterbart och meningsfullt Rättigheter och skyldigheter
”Förskolebarnens röst” ”Det handlar om hur människor samspelar, lyssnar till och respekterar varandra i en gemenskap” Ur små barns delaktighet och inflytande. ”Förskolan skall vara en plats där barns intryck kommer till uttryck och gör avtryck.” Av Anna-Maria Andersson