Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Metodstöd.
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
eKörkort Genomförandegrupper 22 maj 2007
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Förväntade fördelar 1 1.Effektivare mer automatiserad beställnings- och betalningsprocess, som minskar administrativa resurser och risk för fel i alla.
Ramverk för patientmedverkan
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
- digital avverkningsanmälan
E-arkiv.
Frukostmöte hos Sveriges Arkitekter 11 mars 2015
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
NEA Seminarium 7 december 2004
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Lärande utvärdering genom följeforskning
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Möte fackliga ref.grupp Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
VESSA VESSA Vårt Eget SystemStöd för Ansökningar Varför? Myndighetsbeslut (regleras i bl.a. HF & Myndighetsförordningen) HSV:s granskningar Statistik.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Synpunkter, klagomål och beröm
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Ledningsdagarna. Det digitala samhället Ledningsdagarna.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Framtidskartläggning
Seminarium om tillgodoräknande
April 2016 HSO Sjukersättning Frågor Assistansersättning Frågor Mina sidor Försäkringskassan informerar.
Kompetensförsörjning lärare och socialsekreterare ”Verktygslådan” AttraheraRekryteraIntroduceraEngageraVäxla.
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Hantering av överklaganden i antagningsärenden Kajsa Beckman, Antagningsgruppen KTH.
Ramverk för patientmedverkan
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
UTVECKLING AV E-ARKIV UTVECKLING AV E-ARKIV
Coaching.
Gränslös samverkan.
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Bevishantering nya ladok
Vilka är dina förväntningar?
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Mail med länk.
Utrullning av Nyps november.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Kommundirektören och digitaliseringen
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Den här presentationen innehåller:
Digitalisering och effektiva processer
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?

Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen? Minskat person- beroende Enklare för studenten Enklare för läraren Säkrare informations- hantering Enklare att arkivera Säkrare handläggning Rättssäkerhet Hållbarhets- perspektiv (Tommy) Vi kan väl konstatera ATT digitala flöden underlättar? Enklare för studenten Enklare för läraren Minskat personberoende Säkrare handläggning Enklare arkivhantering Säkrare informationshantering Hållbarhetsperspektiv Rättssäkert Trygghet i rollen som handläggare Det blir Enklare och Säkrare, när vi väl har dem

”Digitaliseringen anses vara den enskilt starkaste förändringsfaktorn i samhället fram till år 2025” ”Digitalt först - Digitalisera den offentliga sektorn” ”Tydlig och effektiv handläggning för studenten” Minskad administration för lärare Digitala verktyg Arbetssätt (Tommy) Dessutom finns ett tryck ifrån flera håll. Från regeringsnivå finns krav på digitalisering Från UKÄ pratar man om vikten av att förenkla för studenter och skyndsam handläggning På universitetsnivå finns ett fokus på att minska administrationen för lärare och forskare Verksamheten ser möjligheter att utveckla nya arbetssätt och det händer mycket nu Studenterna har tydliga förväntningar på digitala lösningar Tekniskt finns bra lösningar tillgängliga, digital tentamen, utvecklingen inom Ladok, integrationsplattform Alltså - vi SKA digitalisera och HUR gör vi då?

Arbetssätt Verksamheten initierar utveckling Vi använder det systemstöd vi har Allt blir inte perfekt ifrån början Uttalat stöd från ledningen (Christina) Utvecklingen av de digitala stödet sker tillsammans med verksamheten med fokus på arbetssättet. Vi stödjer utvecklingsarbeten som de initierar och driver. Det startar oftast med att en arbetsgrupp ser över sitt arbetssätt och kommer med förslag på förbättringar och vi bidrar med digitala möjligheter som ytterligare effektiviserar och stärker arbetsflödet. När det gäller systemstöd så använder vi det vi har, vi håller oss så mycket som möjligt till standard med så lite anpassningar och moduler som möjligt. Fördelen med detta är att användaren känner igen sig och själv efterfrågar nya lösningar. Allt blir inte perfekt från början men vi fortsätter utveckla tillsammans med verksamheten, vi börjar med det vi har, utvecklar nytt, testar, förändrar och testar igen. Vi har ett uttalat stöd från ledningen och vi försöker också sälja in idéer. Det skapar en vilja att förändra i verksamheten. Vi tycker att detta arbetssätt är bra för att vi samverkar och får bättre förståelse för helheten, det känns som om vi skapar en bra vi-känsla.

Ta emot och fördela ansvar Handlägga ärende Upprätta beslut Beslut Expediera beslut Webbformulär Digital ankomststämpel Färdiga mallar Digital signering (Christina) - Här kan vi se ett exempel på en helt digitaliserad ärendehanteringsprocess som vi har arbetat fram tillsammans med verksamheten. Det ni ser är en förenklad bild av ett arbetsflöde, i själva verket startar det tidigare till exempel med att studenten vill ansöka om studieuppehåll via ett webbformulär. Sedan hanteras ärendet och avslutas med att studenten tar del av beslutet elektroniskt. Vi har utvecklat flera liknande digitala flöden, exempelvis tillgodoräknande och omprövning av betyg. Tillvägagångsättet är alltid det samma, vi fokuserar på arbetssättet. Här ser vi hur vi går från analogt till digitalt. Vad har ändrats? Informationen är densamma, arbetssättet är i princip detsamma, vi har bara kompletterat med digitalt stöd som handläggarna dessutom känner igen.

Vinster Studenter Lärare Handläggare Universitetet (Christina) Vi ser att alla vinner på den här utvecklingen. För studenterna blir det enklare och mer lättillgängligt, en snabbare handläggning och återkoppling Det blir enklare för läraren att hantera ärenden, (mail med hyperlänk, tre klick och man är klar), läraren märker inte att de är i ett system. Handläggarna får ett gemensamt arbetssätt som skapar trygghet i rollen. De kan stötta varandra och få kontroll på alla ärenden till exempel genom påminnelser. För universitetet innebär det att ärendehanteringen blir mer rättssäker, arkiveringen underlättas, minskat personberoende och att tillgängligheten till allmänna handlingar ökar. (Tommy) Risker Bakslag- Javisst! (Stöd hos ledning, två steg fram och ett tillbaka) Ökad belastning på resurser för support och verksamhetsutveckling

Tack! 2019-01-01