Översynen av facknämnds-organisationen Grupperingarna kring - Utbildning och arbetsmarknad - Miljö och klimat CSG 2016-04-07
På agendan Arbetsformer i översynen Arbetsläget Grupperingen kring Utbildning och arbetsmarknad Grupperingen kring Miljö och klimat
Mål för översynen Översynens övergripande mål är att öka facknämndernas förutsättningar att bedriva en effektiv och transparent verksamhet med fokus på nytta för göteborgarna. Ytterligare ett mål för översynen är att stärka förutsättningarna för den politiska styrningen av facknämndernas verksamhet ur ett samlat perspektiv. I uppdraget för översynen ingår även att belysa nämndernas storlek.
Arbetsformer för översynen Arbetet sker i grupperingar Två faser Fas 1 resulterar i förslag till fortsatt inriktning på översynen Fas 2 resulterar i konkreta förslag till förändrad eller bibehållen organisation Miljö och klimat Service Utbildning och arbetsmarknad Förvaltning och underhåll Lokalförsörjning Stadsutveckling Kultur och fritid Övriga fackförvaltningar
Arbetsformer och grupperingar FAS 1 Workshops/Intervjuer/Studiebesök Översiktlig beskrivning av nuvarande organisering inom grupperingen Uppdrag, Utmaningar, Organisation, Volymer, Andra kommuner Beskriva gemensamma processer inom grupperingen Formulera alternativ till dagens organisation inom grupperingen (bruttolista) Belysa för- och nackdelar med de olika alternativen i relation till nuvarande organisation inom grupperingen Föreslå ett fortsatt och fördjupat arbete kring något eller några av alternativen i relation till nuvarande organisation inom grupperingen (nettolista) Beskriva alternativa helhetsbilder när alla grupperingar är belysta Klar sensommaren 2016
Tidsplan för arbetet under fas 1
Arbetsformer och grupperingar FAS 2 Fördjupat arbete kring något eller några av alternativen i relation till nuvarande organisation inom grupperingen Alt 1 Lämna förslag på organisationsförändringar inom grupperingen eller inom flera grupperingar med ömsesidiga beroendeförhållanden Alt 2 Föreslå oförändrad organisation Förslag för några grupperingar slutet 2016, övriga grupperingar sommaren 2017
Motiv bakom arbetsformen Indelningen i grupperingar gör översynen hanterbar Fas 1 - En bred första inventering där många alternativ värderas Fas 2 - Översynen smalnas av mot ett mer begränsat antal alternativ Kommunstyrelsen får möjlighet att följa arbetet samt att styra den fortsatta inriktningen på översynen Kommunstyrelsen får också möjlighet att värdera de olika delområdena i översynen i relation till ett helhetsperspektiv
Arbetsläget
Underlag för översynen Dialogmöten med facknämndernas presidier Intervjuer Samtliga fackförvaltningsdirektörer Ett 30-tal nyckelpersoner Workshops inom respektive gruppering Studiebesök i andra kommuner Medskick/synpunkter från referensgrupper och styrgrupp Dokumentation Översyner och granskningar TU:n kring genomförda organisationsförändringar
Arbetsläget Fas 1 i grupperingen kring Utbildning och arbetsmarknad, workshop tre är genomförd Miljö och klimat, workshop tre är genomförd Lokalförsörjning är påbörjad Stadsutveckling är påbörjad Överförmyndarnämnden hantera i särskild ordning
Utbildning och arbetsmarknad
Utbildning Arbete/Utbildning Sökande GR Antagning UBF Gymn Gymn sär Betyg/ Examen Sökande Vägled- ning Utbildning Yrkes hög Uppdrag Antagning Avbrott ARB VUX Betyg/ Intyg SFI Komvux Särvux Uppdrag Vägled- ning Antagning Externa utförare Utbildning Avbrott
Gränssnitt - Utbildning ArbVux – UBF Utförande av YH ArbVux – UBF Uppdragsutbildning ArbVux – UBF Beställar- och utförarroller av komvux, särvux och SFI ArbVux – Ext part Beställar- och utförarroller av komvux, särvux och SFI ArbVux – UBF – SDF Vägledning
Arbetsmarknad Ej egen försörjning Arbete/Utbildning Rehab Utförare SDF Bistånd Planering Arbete/Utbildning ARB VUIX Kompetens- center Utbildning, Praktik Matchning, mm Extern utförare ARB VUX Förvaltningar Bolag AF SOC RES KRAMI Utförare PoN Utförare
Gränssnitt - Egen försörjning SDF – PoN Rehabinsatser SDF – ARBVUX Insatser genom Kompetens center SRF – ARBVUX KRAMI som stöd åt Kompetens center PoN – ARBVUX PoN som utförare åt ARBVUX ARBVUX - GBG Stad Arbetsmarknadsinsatser hos förvaltningar och bolag
Alternativen kan utformas på olika sätt Utgå från: Gränssnitten i processkartorna Utmaningar inom grupperingen Exempel från andra kommuner Alternativen kan utformas genom att: Identiska eller snarlika funktioner som finns i flera förvaltningar sammanfogas och placeras i en förvaltning Funktioner som finns i en förvaltning delas upp på fler förvaltningar Funktioner som finns i en förvaltning flyttas till en annan Hela förvaltningar läggs samman Kombinationer av dessa
Värdering av alternativen Alternativen ska värderas utifrån Målbilden för översynen Översynens principiella utgångspunkter Stadens utmaningar inom grupperingens verksamheter
Nuvarande organisation Den nuvarande organisationen finns alltid med som ett grundalternativ i fas 2 Värderingen av den nuvarande organisationen sker i fas 2
Tankar kring alternativ till dagens organisation Nämndsstruktur Förvaltningsstruktur Organiseringen av vuxenutbildningen
Tids- och kommunikationsplan för det fortsatta arbetet Aktivitet Datum Kommentar Workshop 4 15/3 Slutavstämning av alternativ, värdering, förslag till fortsatt inriktning samt kommunikationsplan Facklig referensgrupp 22/3 Genomgång av alternativ samt inspel Styrgrupp 1/4 Genomgång och värdering av alternativ samt förslag till fortsatt inriktning Referensgrupp 5/4 Föredragning i KSAU 6/4 Information till berörda presidier, nämnder, chefer och medarbetare 7/4 – 19/4 Respektive förvaltningschef ansvarar för informationen. SLK stöttar med underlag i form av bildspel och text till intranätet
Miljö och klimat
Avloppskvalitet
Gränssnitt Miljö och Klimat – Externt perspektiv Samtliga berörda nämnder arbetar med att påverka boende, besökares och näringslivs beteende i en mer ekologiskt hållbar riktning Miljöförvaltningen Delar av miljöprogrammet och tillsyn Kretslopp och vatten Råvattenförsörjning, Avloppskvalitet samt Förebygga avfall Konsument och medborgarservice Hållbar livsstil ; Konsumtion, Energi/Klimat, Rättvis handel Trafikkontoret Hållbara resvanor
Avloppskvalitet
Gränssnitt Miljö och Klimat – Internt perspektiv Samtliga berörda nämnder arbetar med att påverka förvaltningar och bolags verksamheter i en mer ekologiskt hållbar riktning Miljöförvaltningen Miljöprogrammet, Energieffektivisering, Kemikalieplan, Åtgärder mot buller, Klimatstrategi Kretslopp och vatten Råvattenförsörjning, Avloppskvalitet sam Förebygga avfall Konsument och medborgarservice Rättvis handel, Energirådgivning Trafikkontoret Hållbara resvanor, Påverka resval
Alternativen kan utformas på olika sätt Utgå från: Gränssnitten i processkartorna Utmaningar inom grupperingen Exempel från andra kommuner Alternativen kan utformas genom att: Identiska eller snarlika funktioner som finns i flera förvaltningar sammanfogas och placeras i en förvaltning Funktioner som finns i en förvaltning delas upp på fler förvaltningar Funktioner som finns i en förvaltning flyttas till en annan Hela förvaltningar läggs samman Kombinationer av dessa
Värdering av alternativen Alternativen ska värderas utifrån Målbilden för översynen Översynens principiella utgångspunkter Stadens utmaningar inom grupperingens verksamheter
Nuvarande organisation Den nuvarande organisationen finns alltid med som ett grundalternativ i fas 2 Värderingen av den nuvarande organisationen sker i fas 2
Tankar kring alternativ till nuvarande organisation Mer sammanhållen organisation för uppdragen kring påverkan Externt och internt perspektiv Rådgivning i relation till påverkan Rådgivning och påverkan i relation till myndighetsutövning Samordning av FoU
Tids- och kommunikationsplan för det fortsatta arbetet Aktivitet Datum Kommentar Facklig referensgrupp 22/3 Genomgång av alternativ samt inspel Styrgrupp 1/4 Genomgång och värdering av alternativ samt förslag till fortsatt inriktning Referensgrupp 5/4 Genomgång och värdering av alternativ samt förslag till fortsatt inriktning samt inspel Föredragning i KSAU 6/4 Information till berörda presidier, nämnder, chefer och medarbetare 7/4 – 19/4 Respektive förvaltningschef ansvarar för informationen. SLK stöttar med underlag i form av bildspel och text till intranätet
KONTAKT: Stadsledningskontoret Göteborgs Stad Torleif Larsson torleif KONTAKT: Stadsledningskontoret Göteborgs Stad Torleif Larsson torleif.larsson@stadshuset.goteborg.se