Hållbar upphandling Peter Nohrstedt, hållbarhetschef Nämil

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Upphandla totalprojekt
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Hur länge har vi haft vi regler?
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Hållbar upphandling i hälso- och sjukvården - Så arbetar vi i Blekinge
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Fossilfri Kollektivtrafik 2025 Miljömålsmiljonen, Länsstyrelsen
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Landstingets miljöarbete
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Mål- och resultatstyrning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping Anna Lipkin.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Upphandling, inköp och LOU
INKÖP/ UPPHANDLING.
Avtalsrätt och offentlig upphandling SOI 22 april 2015
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Uppsalahems arbete med miljö och energifrågor. Innehåll ●Bakgrund ●Energistrategi ●Målsättningar ●Energiplaner ●Resultat ●Så viktig är energistatistiken.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Upphandling med social hänsyn och Idéburet Offentligt Partnerskap: Möjligheter, metoder och process Jörgen Larzon och Lisbeth Ringdahl
Vilka krav kan du ställa för hållbara transporter? Örebro Natalie Tordnell.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Frukostseminarium: Arbetsrättsliga villkor
LOV och LUF.
Hur kan man jobba framgångsrikt och strategiskt med upphandling?
Birgitta Laurent.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Agenda 2030 för hållbar utveckling
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Inköp i Region Norrbotten
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Peter Nohrstedt Hållbarhetsansvarig SKL Kommentus
Genomgång inför upphandling
Mer styrning ger bättre
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Sammanfattning presentationer
Socialt ansvarsfull upphandling
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Miljö och social hållbarhet i upphandling
Gnosjö kommuns styrmodell
Upphandla klimatsmart och hållbart Del 2 den 6 maj
Klimatsmart och hållbar upphandling
Presentationens avskrift:

Hållbar upphandling Peter Nohrstedt, hållbarhetschef Nämil 2018-09-19

Agenda Varför? Hur hänger det ihop? Man får, det går och man bör…..

Först några ord om SKL Kommentus

Hållbarhetsavdelning Ramavtal Konsulttjänster Media & HR Hållbarhetsavdelning Ställer relevanta miljö- och hållbarhetskrav i ramavtalsupphandlingar Hållbara kategorier – lätt att göra rätt! Påbörjad systematisk uppföljning av miljö- och hållbarhetskraven under avtalstid Ramavtal Konsulttjänster Media & HR

Varför… krångla till något som redan är krångligt?

Västernorrlandspärmen … men först lite historik Västernorrlandspärmen LfU-verktyget Sociala krav 1997 2003 2007 2010 2014 2015

Upphandling påverkar Ca 600-800 miljarder kr (EU €2,000 miljarder) 3 kategorier står för 70-80% av miljöpåverkan - utgör en stor del av en regions/landstings totala miljöpåverkan PN

Klimatpåverkan 1/3 kommer från offentlig konsumtion! PN

Strategi och mål Delmål 12.7 Främja hållbara offentliga upphandlingsmetoder, i enlighet med nationell politik och nationella prioriteringar. De sju inriktningsmålen i den nationella upphandlingsstrategin Det första inriktningsmålet är det övergripande De andra sex måste finnas på plats för att mål 1 ska kunna nås. Vårt arbete omfattar även Agenda 2013 och miljökvalitetsmål /generationsmål Första målet Del av verksamhetsutvecklingen Ta fram en inköpsstrategi För statistik över inköpen Andra målet God inköpskompetens Forskning Elektronisk inköpsprocess Tredje målet Förbättra förtroendet och förutsättningarna för konkurrens Inkludera leverantörsperspektiv Bättre interaktion och dialog Förutsättningar för SME Fjärde målet Förhinda korruption Rättsprocesser undvikas Genomför uppföljningar Femte målet Innovationsupphandling som en del av verksamhetsutvecklingen Funktionskrav Sjätte målet Öka användandet av miljökriterier Ställ djurskyddskrav Sjunde målet Öka sociala hänsyn i upphandling Ställ krav om skäliga anställningsvillkor Öka sysselsättningen genom upphandling Möjliggör för idéburna organisationer Med hjälp av upphandlings-strategin vill regeringen därför även verka för att företrädare för kommuner och landsting, samt andra upphandlande myndighe-ter och enheter, tar fram styran-de dokument för att förverkliga inriktningsmålen och regeringens mål med den offentliga upphand-lingen i sina verksamheter. Det är av central betydelse att statliga myndigheter har ett nära samarbe-te med kommuner och landsting

Hur hänger det ihop? PN/JÅ Försörjningsstrategiska frågeställningar FOKUS POLITIKEN FOKUS CONTROLLER & AVTALSANSVARIG FOKUS KOMMUN-/LANDSTINGSLEDNING FOKUS UPPHANDLINGSCHEF FOKUS FÖRVALTNINGSCHEF FOKUS UPPHANDLARE & HÅLLBARHETSANSVARIG Handlingsplan och aktiviteter Avtals- uppföljning Hållbarhetsstrategi Upphandling Vision, ÖP, Plan/program för miljö, energi & klimat, Agenda 2030, Uppförandekod etc. Fokus på t ex: Transporter Kemikalie-användning Cirkulära materialflöden Sociala fokus-/riskområden Översätta hållbarhets-ambitioner till upphandlingskrav: LCC Kemikaliekrav Klimatkrav Återvunnet material ILO MR Arbetsrättsliga krav Kontroll av kravuppfyllnad under avtalstid: Säkerhetsdatablad Klimatberäkningar Underleverantörs-intyg Certifikat Revisioner Återkoppling PN/JÅ Försörjningsstrategiska frågeställningar - Var lägger vi våra pengar? Är det en rimlig fördelning? Är vi sårbara någonstans? Vad lägger vi ut/gör själva? Använder vi de resurser vi har effektivt? Hur ser våra behov ut framåt? Inköpsstrategiska frågeställningar: Hur köper vi och av vem? Får vi ut det vi vill ha av dem? Kan vi hitta nya sätt att tillgodose dessa behov? Finns andra synergier? Hur utvecklas marknaden? Upphandlingsstrategiska frågeställningar: Hur ska vi upphandla? Egna el andras ramavtal, enskilda affärer etc? Hur många leverantörer och anbudsområden? Specialister el helhetsleverantörer? Upphandlingsform? Omfattning? Avtalslängd? Affärsmodell? Ska vi köpa behov som vara eller en tjänst? Avtalsstrategiska frågeställningar: Hur säkerställer vi kvalitet genom hela avtalsperioden? Hur tar vi hem våra besparingar och effekter? Hur utvecklar vi samarbetet med leverantören? över tid för att förbättra vår verksamhet? Vilka avtal ska vi prioritera i vår uppföljning? Vilka eskaleringsrutiner ska vi ha?

Man får, det går och man bör….. ”En upphandlande myndighet bör beakta miljöhänsyn, sociala och arbetsrättsliga hänsyn vid offentlig upphandling om upphandlingens art motiverar detta.” 4 kap. 3 § i LOU, LUF och LUK

Uteslutning Uteslutning av leverantörer som har åsidosatt tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter Skulle kunna vara: brott mot Miljöbalken, allvarligt fel i yrkesutövningen som lett till omfattande miljöförstöring, brott mot kollektivavtal. Skyldighet förkasta anbud som är onormalt låga på grund av att det inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter.

Tekniska specifikationer Produktionsmetoder / livscykel Prestanda eller funktionskrav – inkl. miljöegenskaper Krav på märkningar Leverantörskvalificering Teknisk kapacitet (för att t ex uppfylla miljökrav) Krav på miljöledningssystem

Tilldelningskriterier Möjlighet att vid utvärdering av anbud använda sig av hållbarhetsrelaterade tilldelningskriterier som har anknytning till det som ska anskaffas. Tilldelningskriterium anses ha anknytning om det i något hänseende är hänförligt till det som ska anskaffas under något skede av livscykeln.

Särskilda villkor för fullgörande av kontrakt ”En upphandlande myndighet får ställa särskilda miljömässiga, sociala, arbetsrättsliga och andra villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras. Stora möjligheter att ställa olika villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras te x Leveranser, avfallsminimering, resurseffektivitet vid utförandet Sysselsättning Arbetsrättsliga villkor

Var lägga ribban? Ska-krav gräns Utvärderingsgräns Ej accepterad Föredragen T ex Ingående plast i produkten ska vara återvunnen eller biobaserad Personbilar som släpper ut < 50 gram koldioxid per kilometer Lägsta LCC-kostnad Minst klimatpåverkan ur ett LCA-perspektiv T ex Innehåll av ämnen som finns upptagna på gällande kandidatförteckning PVC Ftalater Bisfenol A Lägre än energiklass A Personbilar som släpper ut > 95 gram koldioxid per kilometer (inte uppfyller miljöbilsdefinition 2013) Miljöprestanda PN

Upphandlingsmyndigheten ger stöd i hela inköpsprocessen Förberedelse Planera Kartlägga Analysera Upphandla Realisera Implementera Förvalta När vi pratar om inköp är det inte bara upphandling … Koppla organisationens mål till de krav man ställer i upphandlingen Veta vilka behoven är (inte bara vad man vill ha), vad är det upphandlingen ska lösa? Funderar inte så bra att starta i upphandlingsfasen, damma av ett gammalt upphandlingsdokument. Organisationens mål kan ha utvecklats – upphandling hänger inte med. Marknadsutbudet kan också ha utvecklats. Hur ser UHM stöd ut för miljökrav i hexagonen? Det analyseras i oktober UHM har analyserat vad våra kunder har för problem i upphandlingsprocessen som behöver lösas genom att göra kundresor. Bilden nedan är en visualisering av inköpsprocessen, där det strategiska inslaget utgörs av kopplingen mellan inköp och i första hand styrning mot organisationens mål, övrig verksamhet, omvärld och leverantörsmarknad. Ett huvudbudskap är att upphandlingsprocessen, zon 2, endast är en del av den större inköpsprocessen. Bilden visar inköpsprocessen i huvudsak sedd utifrån en inköpsfunktions perspektiv. Det är ändå viktigt att komma ihåg att ett strategiskt och framgångsrikt inköpsarbete sker i samspel mellan alla olika delar av organisationen. Pilen in i inköpsprocessen symboliserar den styrning och de uppdrag som bör vara ingången till inköpsarbetet. Detta kan bland annat omfatta olika typer av styrdokument.

Förutsättningar för att lyckas Politisk förankring Resurser, kompetens och tid Livscykelperspektiv (LCA/LCC) Dialog Ställa krav på prestanda och funktion istället för detaljkrav Gemensamma krav – UHM viktiga!! Lätt att göra rätt för avtalsanvändaren Glöm inte UPPFÖLJNINGEN!!