Hållbar upphandling Peter Nohrstedt, hållbarhetschef Nämil 2018-09-19
Agenda Varför? Hur hänger det ihop? Man får, det går och man bör…..
Först några ord om SKL Kommentus
Hållbarhetsavdelning Ramavtal Konsulttjänster Media & HR Hållbarhetsavdelning Ställer relevanta miljö- och hållbarhetskrav i ramavtalsupphandlingar Hållbara kategorier – lätt att göra rätt! Påbörjad systematisk uppföljning av miljö- och hållbarhetskraven under avtalstid Ramavtal Konsulttjänster Media & HR
Varför… krångla till något som redan är krångligt?
Västernorrlandspärmen … men först lite historik Västernorrlandspärmen LfU-verktyget Sociala krav 1997 2003 2007 2010 2014 2015
Upphandling påverkar Ca 600-800 miljarder kr (EU €2,000 miljarder) 3 kategorier står för 70-80% av miljöpåverkan - utgör en stor del av en regions/landstings totala miljöpåverkan PN
Klimatpåverkan 1/3 kommer från offentlig konsumtion! PN
Strategi och mål Delmål 12.7 Främja hållbara offentliga upphandlingsmetoder, i enlighet med nationell politik och nationella prioriteringar. De sju inriktningsmålen i den nationella upphandlingsstrategin Det första inriktningsmålet är det övergripande De andra sex måste finnas på plats för att mål 1 ska kunna nås. Vårt arbete omfattar även Agenda 2013 och miljökvalitetsmål /generationsmål Första målet Del av verksamhetsutvecklingen Ta fram en inköpsstrategi För statistik över inköpen Andra målet God inköpskompetens Forskning Elektronisk inköpsprocess Tredje målet Förbättra förtroendet och förutsättningarna för konkurrens Inkludera leverantörsperspektiv Bättre interaktion och dialog Förutsättningar för SME Fjärde målet Förhinda korruption Rättsprocesser undvikas Genomför uppföljningar Femte målet Innovationsupphandling som en del av verksamhetsutvecklingen Funktionskrav Sjätte målet Öka användandet av miljökriterier Ställ djurskyddskrav Sjunde målet Öka sociala hänsyn i upphandling Ställ krav om skäliga anställningsvillkor Öka sysselsättningen genom upphandling Möjliggör för idéburna organisationer Med hjälp av upphandlings-strategin vill regeringen därför även verka för att företrädare för kommuner och landsting, samt andra upphandlande myndighe-ter och enheter, tar fram styran-de dokument för att förverkliga inriktningsmålen och regeringens mål med den offentliga upphand-lingen i sina verksamheter. Det är av central betydelse att statliga myndigheter har ett nära samarbe-te med kommuner och landsting
Hur hänger det ihop? PN/JÅ Försörjningsstrategiska frågeställningar FOKUS POLITIKEN FOKUS CONTROLLER & AVTALSANSVARIG FOKUS KOMMUN-/LANDSTINGSLEDNING FOKUS UPPHANDLINGSCHEF FOKUS FÖRVALTNINGSCHEF FOKUS UPPHANDLARE & HÅLLBARHETSANSVARIG Handlingsplan och aktiviteter Avtals- uppföljning Hållbarhetsstrategi Upphandling Vision, ÖP, Plan/program för miljö, energi & klimat, Agenda 2030, Uppförandekod etc. Fokus på t ex: Transporter Kemikalie-användning Cirkulära materialflöden Sociala fokus-/riskområden Översätta hållbarhets-ambitioner till upphandlingskrav: LCC Kemikaliekrav Klimatkrav Återvunnet material ILO MR Arbetsrättsliga krav Kontroll av kravuppfyllnad under avtalstid: Säkerhetsdatablad Klimatberäkningar Underleverantörs-intyg Certifikat Revisioner Återkoppling PN/JÅ Försörjningsstrategiska frågeställningar - Var lägger vi våra pengar? Är det en rimlig fördelning? Är vi sårbara någonstans? Vad lägger vi ut/gör själva? Använder vi de resurser vi har effektivt? Hur ser våra behov ut framåt? Inköpsstrategiska frågeställningar: Hur köper vi och av vem? Får vi ut det vi vill ha av dem? Kan vi hitta nya sätt att tillgodose dessa behov? Finns andra synergier? Hur utvecklas marknaden? Upphandlingsstrategiska frågeställningar: Hur ska vi upphandla? Egna el andras ramavtal, enskilda affärer etc? Hur många leverantörer och anbudsområden? Specialister el helhetsleverantörer? Upphandlingsform? Omfattning? Avtalslängd? Affärsmodell? Ska vi köpa behov som vara eller en tjänst? Avtalsstrategiska frågeställningar: Hur säkerställer vi kvalitet genom hela avtalsperioden? Hur tar vi hem våra besparingar och effekter? Hur utvecklar vi samarbetet med leverantören? över tid för att förbättra vår verksamhet? Vilka avtal ska vi prioritera i vår uppföljning? Vilka eskaleringsrutiner ska vi ha?
Man får, det går och man bör….. ”En upphandlande myndighet bör beakta miljöhänsyn, sociala och arbetsrättsliga hänsyn vid offentlig upphandling om upphandlingens art motiverar detta.” 4 kap. 3 § i LOU, LUF och LUK
Uteslutning Uteslutning av leverantörer som har åsidosatt tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter Skulle kunna vara: brott mot Miljöbalken, allvarligt fel i yrkesutövningen som lett till omfattande miljöförstöring, brott mot kollektivavtal. Skyldighet förkasta anbud som är onormalt låga på grund av att det inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter.
Tekniska specifikationer Produktionsmetoder / livscykel Prestanda eller funktionskrav – inkl. miljöegenskaper Krav på märkningar Leverantörskvalificering Teknisk kapacitet (för att t ex uppfylla miljökrav) Krav på miljöledningssystem
Tilldelningskriterier Möjlighet att vid utvärdering av anbud använda sig av hållbarhetsrelaterade tilldelningskriterier som har anknytning till det som ska anskaffas. Tilldelningskriterium anses ha anknytning om det i något hänseende är hänförligt till det som ska anskaffas under något skede av livscykeln.
Särskilda villkor för fullgörande av kontrakt ”En upphandlande myndighet får ställa särskilda miljömässiga, sociala, arbetsrättsliga och andra villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras. Stora möjligheter att ställa olika villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras te x Leveranser, avfallsminimering, resurseffektivitet vid utförandet Sysselsättning Arbetsrättsliga villkor
Var lägga ribban? Ska-krav gräns Utvärderingsgräns Ej accepterad Föredragen T ex Ingående plast i produkten ska vara återvunnen eller biobaserad Personbilar som släpper ut < 50 gram koldioxid per kilometer Lägsta LCC-kostnad Minst klimatpåverkan ur ett LCA-perspektiv T ex Innehåll av ämnen som finns upptagna på gällande kandidatförteckning PVC Ftalater Bisfenol A Lägre än energiklass A Personbilar som släpper ut > 95 gram koldioxid per kilometer (inte uppfyller miljöbilsdefinition 2013) Miljöprestanda PN
Upphandlingsmyndigheten ger stöd i hela inköpsprocessen Förberedelse Planera Kartlägga Analysera Upphandla Realisera Implementera Förvalta När vi pratar om inköp är det inte bara upphandling … Koppla organisationens mål till de krav man ställer i upphandlingen Veta vilka behoven är (inte bara vad man vill ha), vad är det upphandlingen ska lösa? Funderar inte så bra att starta i upphandlingsfasen, damma av ett gammalt upphandlingsdokument. Organisationens mål kan ha utvecklats – upphandling hänger inte med. Marknadsutbudet kan också ha utvecklats. Hur ser UHM stöd ut för miljökrav i hexagonen? Det analyseras i oktober UHM har analyserat vad våra kunder har för problem i upphandlingsprocessen som behöver lösas genom att göra kundresor. Bilden nedan är en visualisering av inköpsprocessen, där det strategiska inslaget utgörs av kopplingen mellan inköp och i första hand styrning mot organisationens mål, övrig verksamhet, omvärld och leverantörsmarknad. Ett huvudbudskap är att upphandlingsprocessen, zon 2, endast är en del av den större inköpsprocessen. Bilden visar inköpsprocessen i huvudsak sedd utifrån en inköpsfunktions perspektiv. Det är ändå viktigt att komma ihåg att ett strategiskt och framgångsrikt inköpsarbete sker i samspel mellan alla olika delar av organisationen. Pilen in i inköpsprocessen symboliserar den styrning och de uppdrag som bör vara ingången till inköpsarbetet. Detta kan bland annat omfatta olika typer av styrdokument.
Förutsättningar för att lyckas Politisk förankring Resurser, kompetens och tid Livscykelperspektiv (LCA/LCC) Dialog Ställa krav på prestanda och funktion istället för detaljkrav Gemensamma krav – UHM viktiga!! Lätt att göra rätt för avtalsanvändaren Glöm inte UPPFÖLJNINGEN!!