Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen Varför behövs en ny skollag?
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Barn och elever i behov av särskilt stöd
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Pedagogisk omsorg Februari – mars 2013.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Stat – Huvudman - Profession
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kyrkskolans fritidshem
Nätverksträff med Ordföranden och vice ordföranden Barn och utbildning Haparanda 5-6 oktober 2011.
Nya samlade läroplaner
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Verksamhetsstöd – nuläget Branschråd grundskola 30 november SIDAN 1.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Verksamhetsstöd gymnasiet
Kyrkskolans fritidshem
Förslaget till ny SKOLLAG Ds 2009:25
Utbildningsdepartementet Krafttag mot skolk. Utbildningsdepartementet Antal grundskoleelever med upprepad frånvaro under två månader. Antal skolpliktiga.
Läroplansträff fritidshem
Grundskoleförordningen
Läroplansträff fritidshem
Klarspråk – med mottagaren i fokus Kristin Aastrup, Bolagsverket.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Riksdagen Skollagen Kommunfullmäktige Inriktningsmål Barn- och utbildningsnämnd Förväntade resultat Skolverket Läroplaner Barn- och utbildningssförvaltning.
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Östermalsmsskolans föräldramöte
En fristående vuxenutbildning (U 2007:02) Fristående vuxenutbildning Mats Gerdau Riksdagsledamot (m) Särskild utredare
Fördjupningsfrågor kring gymnasieplanering antagning, skolekonomi
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
The Capital of Scandinavia Anmälan av frånvaro i betydande utsträckning.
Innehåll i föreläsningen
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Välkomna till förskoleklassen på Idalaskolan och Svaleboskolan.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Klarspråk − med mottagaren i fokus Kicki Lindh, SPV.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Kommunalekonomer Skellefteå 9 april 2008 Bidrag till fristående skolor….
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Kommunala aktivitetsansvaret
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö Information - BER Budget 2018 Månadsutbetalning.
Enheten för Ersättning och skolplikt
Längre eller upprepad frånvaro
Nyheter i skollagen från och med
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
Introduktion till skolans styrning, ansvar och mandat
Resursfördelning Grundskolenämnden
Introduktion till skolans styrning, ansvar och mandat
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Välkommen till Åkerstorpsskolan!
Dialogmöte enskild pedagogisk omsorg.
Presentationens avskrift:

Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem

Vad menas med ”kommunen”? ”Kommunen” kan betyda två saker: Lägeskommunen, alltså den kommun där den fristående skolor är belägen Hemkommunen, alltså den kommun där en elev som går i fristående skola är bosatt 2018-12-30

Skollagen 2 kapitlet: Om huvudmän: 2 §: Kommuner (3 §: Landsting) 4 §: Staten 5 §: Enskilda (om de godkänns av staten) Reglerna i 2 kapitlet gäller i övrigt på samma sätt för alla huvudmän. (Skolledning, lärare, elevhälsa, SYV, registerkontroll, kompetensutveckling, lokaler, utrustning och skolbibliotek) 1, 3, 4, 5, 6 kapitlen: Samma regler för alla huvudmän 2018-12-30

Skollagen 7 kapitlet: Skolplikt: Samma regler för alla huvudmän förutom 21 §: Hemkommunen ska se till att skolpliktiga barn som inte går i dess egna skolor på något annat sätt får föreskriven utbildning. 22 §: Hemkommunen ska se till att kommunens elever i kommunens skolor fullgör sin skolgång. När en skolpliktig elev börjar eller slutar vid en fristående skola eller utan giltig orsak är frånvarande i betydande utsträckning från obligatoriska inslag ska huvudmannen snarast lämna uppgift om detta till hemkommunen. 2018-12-30

Skollagen, skolformskapitlen 9 kap, förskoleklass 10 kap, grundskola 11 kap, grundsärskola 14 kap, fritidshem Huvudsakligen är det samma regler oavsett huvudman. Undantag: 10 och 11 kap: Kommunen ska se till att alla elever får utbildning Kommunen ska erbjuda utbildning i en kommunal skola nära hemmet Kommunen ska ge skolskjuts till en kommunal skola ”nära hemmet” om det behövs p.g.a. olika förhållanden. Till fristående skolor har elever rätt till skolskjuts endast om det inte innebär organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för kommunen. Kommunen ska ge ett grundbelopp per elev till fristående skolor enligt samma principer som till sina egna skolor 2018-12-30

Skollagen, skolformskapitel Undantag: 9, 10 och 11 kap: Kommunen ska ge tilläggsbelopp till fristående skolor för elever med ett omfattande behov av särskilt stöd och för modersmålsstöd Fristående skolor får säga nej till elever om kommunen avslår begäran om tilläggsbelopp med motiveringen att ett beviljande skulle innebära betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för kommunen Urval till en fristående skola ska göras enligt principer som kan vara olika men godkända av staten - Kommunen där den fristående skolan är belägen har rätt till insyn 2018-12-30

Skollagen, skolformskapitel Undantag 14 kap: Hemkommunen ska erbjuda utbildning i fritidshem till alla elever som bor i kommunen om det behövs, även för dem som går i en fristående skola Hemkommunen ska ge tilläggsbelopp till fristående fritidshem för elever med ett omfattande behov av särskilt stöd och för modersmålsstöd Fristående fritidshem får säga nej till elever om hemkommunen avslår begäran om tilläggsbelopp med motiveringen att ett beviljande skulle innebära betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för kommunen Urval till ett fristående fritidshem ska göras enligt principer som kan vara olika men godkända av staten Kommunen där det fristående fritidshemmet är beläget har rätt till insyn 2018-12-30

Hur vill vi att relationen mellan lägeskommunen och fristående skolor ska vara? SJÄLVKLARHETER Lagen ska följas av båda parter, både i dess bokstav och i dess anda Elevernas bästa ska vara i fokus, oavsett vilken anordnare de eller deras vårdnadshavare väljer 2018-12-30

Hur vill vi att relationen mellan lägeskommunen och fristående skolor ska vara? ALTERNATIVA UTGÅNGSPUNKTER Bästa sättet att främja god kvalitet är att eftersträva så marknadsmässiga förhållanden som möjligt. Grundrelationen mellan kommunen och de fristående skolorna är därmed att de är konkurrenter. En konsekvens är att man är noga med att upprätthålla tydliga gränsdragningar. Bästa sättet att främja god kvalitet är att eftersträva bästa möjliga samarbete. Grundrelationen mellan kommunen och de fristående skolorna är därmed att de är samarbetsparter. En konsekvens är att man prioriterar samverkansinitiativ framför gränssättningar. 2018-12-30